Fiksering af indmuringsdåser

I forbindelse med køb af lejlighed, er ved jeg at lægge el om samt etablere nye stikkontakter.

I samråd med elektrikker har jeg selv fræst riller ud samt lavet hul til indmuringsdåser.

Hullet er lavet til indmuringsdåserne. Spørgsmålet er nu, hvordan disse fikseres. Hullet er lidt større end dåserne, og nogle steder, er der også et hulrum bag dåsen. Er den bedste fremgangmåde at smide mørtel i bunden at hullet og trykke dåsen ind, så den er plan med væggen? Er det nok, eller skal de skrues fast?

Der er ikke trukket kabel ind i dåsen endnu. Dette gør elektrikkeren. Så sider/top/bund kan ikke mures til endnu.

-Hvis væggen skal fuldspartles, skal indmuringsdåsen så sidde plant med eksisterende væg, eller skal man trække den lidt ud, så den kommer til at sidde plant med det nye spartelag? Tænker det er svært at vide præcis hvor meget spartel der kommer på.

Der er også en enkelt dåse som sidder i et træskelet. Er det en ide at bruge skiver, trækiler eller noget tredje bagved dåsen, for at sikre den sidde plant med væggen.

Et par billeder

 

 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal bare kaste mørtel ind bag ved dåsen og presse den fast. Den må gerne ende nogle millimeter inden for færdig væg. Når det har siddet et par timer renser du lidt mørtel væk med f.eks. en skruetrækker, der hvor du forventer at kabel skal komme. Det har ingen betydning om der sidder en lille smule ned ved udslagsblanketten, det knækker af når man kommer med kabel. Det er det samme hvor der er træ bagved.
Der hvor der kun sidder en enkelt dåse er det nok at du kigger om den sidder nogenlunde lodret, der er plads til at dreje stikk. lidt inde i dåsen. Hvis du har 2 - 3 på stribe enten vandret eller lodret bør du holde lod stok på. Der er der kun begrænset mulighed for tilretning. Skulle du være så uheldig at et par af dem ender med et hjørne 1-2 millimeter udenfor færdig væg, skal du ikke græde længe af den grund. Du skærer bare det overskydende væk efter færdig maling.
Det er lettest at få dem til at sidde ordentlig inden der kommer kabler, som også vil bestemme lidt på retningen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har set nogen bruge pu-skum, men om det er lige efter bogen ved jeg ikke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Pu skum er godt til mange ting men meget dårlig til det brug.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hver dåse har 4 huller, et i hvert hjørne. De er beregnet til fastgørelse af dåsen. Du behøver kun at bruge 2 skruer til en dåse. Så sidder de godt fast, og selvom kablerne er lidt stive, vil de ikke tvinge dåsen ud af lod, når de puttes i.
Der hvor der kun sidder 1 dåse, kan du bruge den streg i det røde låg, til at sætte den i vatter efter.
Mørtel og ikke brændbar PU skum.
rap noget mørtel ind i hullet og sæt dåsen ind. Jeg kan godt lide, når dåsen yderlig er skruet fast, så er det så dejligt nemt at justere dem i lod, vatter og dybde.

PU skum er god til fastelavnskostymer og polterabend - på en byggeplads er det bare bæ.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tusind tak for jeres svar. Det var præcis det jeg søgte.

Skal dåserne også have afbryder skruer, hvis de bliver presset ind i mørtel? I så fald, hvordan sætter man disse skruer i bedst? Skruer direkte ind i mørtel? Går ikke udfra der kan komme rawplugs i, da dåsen er muret fast.

Kan mørtel godt hæfte på træskellet?

Et andet spørgsmål. Hvordan er det smartest af fiksere kablerne i væggen? Kabelclips, små trækiler, murbrokker, ståltråd eller noget 3.?

Sidst spørgsmål. Jeg trækker nogle AV kabler (HDMI). Er det lovligt at føre dette kabel ind i samme hul i indmuringsdåsen som 230 v. kablet? Eller SKAL disse ind i hvert sit hul?

Du skal ikke bruge afbryder skruer under indmuring. Der er nogle små skruetårne i bunden af dåsen som psser til afbryder skruer, når man monterer materiellet.
Mørtel kan ikke hæfte særlig godt på træ, men din væg er da pudset med mørtel. Men det er ved at der er sømmet nogle strå eller tagrør fast på træet. Så lige der kunne jeg godt komme i tanker om at bruge en lille skrue eller søm i hvert hjørne af dåsen. I almindelig mursten synes jeg det er helt unødvendig, og tidskrævende.

Jeg kan se at du hugger ud ved at lave riller med vinkel sliber. Det giver da en masse mulighed for vedhæftning af mørtel.
Jeg fikserer kabler med tynde søm der bøjes ind over kabel, men din elektriker har måske en anden metode.
Det må ikke komme ind i samme hul og de skal også være separeret i hver sin dåse. Det er også det du er begyndt på - på øverste billede.

Og husk at vande godt ind i hullet før du kommer med mørtel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Tak for svar. Jeg skal lige være helt sikker på jeg forstår det. Hvis lægger mørtel i bundet af hullet og presset dåsen fast, skal jeg ikke skrue den fast efterfølgende? Mørtlen vil holde den god nok?

Der var strå på væggen, men jeg har måtte skære dette af og videre ind i træskelettet for at få hullet dybt nok til dåsen. Så nu er der kun træ bagved, uden nogen form for strå, hønsenet eller andet som mørtlen kan hænge på.

Og jeg vender rigeligt. Har lært hvad der sker, hvis man ikke gør.

Igen, tak for svar.
Hvilke overvejelser har du gjort dig ift HDMI?

Jeg stod nemlig med selvsamme ide da jeg renoverede stuen. Jeg har forøvrigt LK HDMI udtag liggende hvis du ikke allerede har købt.

Jeg droppede det da jeg tænkte at HDMI teknologien ikke er specielt fremtidssikret og fordi at det kabel jeg havde fundet som det der fyldte mindst, alligevel ikke kunne trækkes i 16 mm flexrør.

Idag, når jeg skal se en DVD-film, hiver jeg en lille afspiller frem fra skuffen og tilslutter den i siden af tv'et. Og tager den fra igen efter filmen. Men det er så sjældent, jeg streamer stort set alt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tja, kommer nok meget an på dit behov. Jeg ser mange film fra min computer, så det gav mening at trække hdmi-kabler. De hænger blot løst i en indmuringsdåse. Den kommer til at sidde bagved tv'et.
Der er kommet HDMI 2.0 specs, som er det jeg vil kalde fremtidssikret. http://digitalt.tv/hdmi-2-0-vaerd-vide/
Samme kabler som til 1.4 standarden.

Hvis du kan streame direkte til dit fjernsyn er det super, men ofte skal der en eller anden boks til fra YouSee, Apple Tv eller en computer. Jeg vil gerne have min installation helt fri for bokse, kabler osv.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også