Fiksering af indmuringsdåser

I forbindelse med køb af lejlighed, er ved jeg at lægge el om samt etablere nye stikkontakter.

I samråd med elektrikker har jeg selv fræst riller ud samt lavet hul til indmuringsdåser.

Hullet er lavet til indmuringsdåserne. Spørgsmålet er nu, hvordan disse fikseres. Hullet er lidt større end dåserne, og nogle steder, er der også et hulrum bag dåsen. Er den bedste fremgangmåde at smide mørtel i bunden at hullet og trykke dåsen ind, så den er plan med væggen? Er det nok, eller skal de skrues fast?

Der er ikke trukket kabel ind i dåsen endnu. Dette gør elektrikkeren. Så sider/top/bund kan ikke mures til endnu.

-Hvis væggen skal fuldspartles, skal indmuringsdåsen så sidde plant med eksisterende væg, eller skal man trække den lidt ud, så den kommer til at sidde plant med det nye spartelag? Tænker det er svært at vide præcis hvor meget spartel der kommer på.

Der er også en enkelt dåse som sidder i et træskelet. Er det en ide at bruge skiver, trækiler eller noget tredje bagved dåsen, for at sikre den sidde plant med væggen.

Et par billeder

 

 

I forbindelse med køb af lejlighed, er ved jeg at... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, jeg har et apple-tv strippet op på tv-ophænget bagved. Man kan heller ikke se et eneste kabel.

Så du ligger hdmi kablet ind i rillerne inden du mørtler går jeg ud fra.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja, præcis. Det er et fladt HDMI kabel, så det fylder ikke ret meget. Nemt at trække flere ved siden af hinanden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej.
Først vander du hullet så det bliver fugtigt, ikke vådt.
Derefter pensler du en tynd fliselim i et godt lag på overfladen. Det er bindemidlet. Større huller med muredåser og rør udfyldes og sættes fast med en KC mørtel. 1 cement 7 bakkemørtel i en tykkere konsistens. Denne mørtel udsættes lige efter pensling med fliseklæb, så det udføres vådt i vådt. Mørtlen afsluttes 15-10mm fra færdig vægoverflade. De sidste 15-10 mm udføres med en KC mørtel 1 cement 15 til 19 bakkemørtel. Ved denne udførelse undgår du revner i den nye puds og andre problemer.
Ved træforskallingen primer du træet og skruer dåsen fast. Derefter udfyldes der med en mørtel 1 cement 19 bakkemørtel. Der skal komprimers godt.
Lad mørtel tørre til den lige kan trykkes med en finger og puds over med et lille trekandet pudsebrædt. Derefter vaskes resterende rester af med en murer svamp og der køres blidt over det nypudes mørtel.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
kil dåsen fast med evt små stumper træ og rør fliseklæb og til en homogen masse , når du at kilet alle dine dåser fast kan du med fordel smide klæberen ned i en frysepose og klippe hjørnet af den også sprøjte den i langs rundt om dåsen så den hænger fast ( ikke fyld op med lim) og tag en forstøver og fugt det inden limen påføres, når limen er tør ( dagen efter ) tager du og mikser dig en bastard mørtel
( 1 del cememt 2 dele mørtel og 3 dele murergrus )
og fylder det sidste ud med og når det har sat sig kan du pudse det over med et budse brændt og til sidst tager du en spandske og kradser rundt om den så det er plant med vægen, ville ikke gøre så megte ud af at pudse med 2 forksellige mørtler da det jo kun er for fastgørelse og det alligevel bliver efterbehandlet med spartel osv.

Lav det selv og spar hvor du kan :)
Hvis jeg som elektriker skulle gå så grueligt meget igennem for at få en dåse sat fast, ville der komme en forespørgsel her på siden om en urimelig stor regning.
Det bør ikke gøres til så stor en videnskab. På træunderlag holder dåsen fast på mørtelen hvis den får en lille søm i hvert hjørne.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Erik

Nogle af forslagene lyder meget langhårede. Jeg hælder til din løsning med lidt mørtel i bunden.
Kan dåserne godt sætte fast i mørtel, eller er det nødvendigt at skrue dem fast også?
Skrevet af klg på 20-05-2016 07:32
Hej Erik

Nogle af forslagene lyder meget langhårede. Jeg hælder til din løsning med lidt mørtel i bunden.
Kan dåserne godt sætte fast i mørtel, eller er det nødvendigt at skrue dem fast også?

Du behøver ikke hverken fliselim, to slags møtel eller andre sjove ting. Hvis du har mulighed for det, fikserer du dåsen med et par søm og lægger så lidt mørtel med en smule cement ind i hullet omkring dåsen. Fiseringpunkterne er der kun for, at elektrikeren kan sætte dåsen fast indtil, mureren kommer og murer installationen ind. I gamle dage murede elektrikeren også installationen ind og så var det løst.

Du spørger, om du kan nøjes med at  bruge mørtel i bunden. Jeg tror du har misforstået Eriks svar lidt, idet du ikke kun skal have lidt mørtel i bunden, men også på siderne så dåsen er helt omgivet af mørtel. Du behøver ikke skrue dem fast,men hvis du synes, kan du godt skrue dem fast. Det burde ikke være nødvendig i mur, men måske i en spansk væg.


fase
Tak for det svar, S. Fabrin.
Er det ikke svært at sømme dåsen først, og herefter få mørtel ind bag den? Hullerne er lavet, så der kun er få mm luft omkring dåsen.
Skrevet af klg på 20-05-2016 08:18
Tak for det svar, S. Fabrin.
Er det ikke svært at sømme dåsen først, og herefter få mørtel ind bag den? Hullerne er lavet, så der kun er få mm luft omkring dåsen.

Du behøver ikke at komme mørtel ind bag dåsen, det er jo ikke den  mørtel, der holder dåsen fast. Den mørtel, som skal holde dåsen fast, sidder langs siderne, altså mellem dåsen og væggen. At der kun er få mm mellem dåsen og væggen, kan du gøre noget ved,  lave  dog hullet lidt større.


fase
Det at der kun skal lidt mørtel i først er jo på grund af din opstart af tråden her. >Du skal fiksere dåser indtil elektriker har trukket kabler<. Så der hvor du mener kabel skal ind skraber du lidt væk et par timer efter at mørtelen er lagt i. Når så kabler er trukket skal både eldåser og riller til kabel fyldes efter. Husk at skrabe jævnt af ved forkant, hellere lidt under når der skal spartles end der sidder en klat ud.
Når det er mursten er det rigtig godt at få mørtel bag ved, uanset hvor lille plads, du kaster lidt tynd ind, og banker let på dåsen. Det splatter så ud til siden, og du slipper fra det hele og går videre til den næste. Ved spansk væk/ træ bagved putter jeg også lidt bagved, og ikke mere. Men vil du gøre det lidt bedre så giver du en søm i hvert hjørne, som ikke behøver at blive slået helt i bund, bare den er under væg niveau, Den er så med til at "armere" din mørtel hvis det ikke holder godt nok på træ.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også