Indregulering af ventilationsanlæg nilan 300 comfort

Hej

Jeg forsøger at indregulere mit nilan 300 comfort.

Mit anlæg og rørtykkelse er bygget op for følgende måde(princip).

Jeg har købt mig et flowmeter, som jeg har monteret på enden af en tragt så jeg kan måle luftstrømmen på ventilerne i loftet imens de er monteret.

Den måler i m/s og ved at omregne det til m3/h kan jeg indsætte det i lindabs app og finde l/s.

Hus 190m2

luftskifte 190*2,5*0,5 = 237,5M3/h
lufskifte i l/s = 0,3 * 190 = 57 l/s

(Det er denne jeg bruger da den er højere end kravet fra br15)

Køk 20 l/s - bad 15 l/s - entre 10l/s - garage 10l/s = 55l/s


så langt så godt....

Spørgsmål 1 - I nilan 300 manual står der at anlæget skal stå på 2 når der skal indreguleres. men hvad med indblæsning og udsugningsventilerne. hvordan skal de stå? mine rum er forskellige så hvordan er fremgangsmådem?

Spørgsmål 2 - Jeg kan simpelthen ikke komme ned i hastighed, når jeg måler på udsugningsventilerne. Her måler jeg, når de alle er skruet lige langt ud 2-2.2 m/s. skruer jeg en af dem ind bliver hastigheden selvfølgelig hurtigere på de andre, men lige meget hvad jeg gør kommer jeg ikke under 2. ( hvad kan jeg gøre her)

jeg har sat anlægget i service menuen til 20% som er det laveste.

grunden til at jeg gerne vil under er at for at opnå de 10l/s som svare til 36m3/h 0,8 m/s eller 20 l/ssom svare til 72m3/h 1.7 m/s.

er det mig der er helt galt på beregningen af luftstrømmen? Har jeg misforstået noget?

Håber i kan hjælpe

med venlig hilsen

Jon

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Du har fat i de helt rigtige tal med hensyn til indregulering. Meen det kan være en meget svær sag at klare. Nu har jeg ikke rodet så meget i nilan, men undre mig over at du ikke kan få hastigheden ved ventilerne længere ned. Normalt siger man at hastigheden ikke må overstige 2 m/s i tilslutningsrør af hensyn til træk.
Du kan ikke måle hovedluften på anlægget? Altså i ø160 kanalerne?
Burde jo kun give det der svarer til 20 % i det service program
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ok så er jeg da ikke helt tabt:-)

Jeg tror måske at mit problem er at jeg tester med et billigt anemometer som jeg selv har monteret på en tragt (olietragt). selve fanen på anemometeret er måske kun Ø60 og det jeg tester på er ø100 og ø125.

Jeg tænker selv at lufthastigheden stiger fordi luften skal ind igennem et mindre hul. så måske skal jeg isteedet anvende en varmetrådsprobe?

Jeg har ikke mulighed for at måle luften på hovedstrengen. jeg kan godt få hastigheden ned på indblæsning men på udsugningsdelen kan jeg ikke komme under 2-2.2 uden at hastigheden stiger på de andre udsugninger.

Det lyder ikke helt optimalt. Enten bliver det vist indreguleret liðt på slum, ellers må du ud og have fat i en som har grejet til det.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
[email protected] skrev den 17-05-2016 08:59:01

Ok så er jeg da ikke helt tabt:-)

Jeg tror måske at mit problem er at jeg tester med et billigt anemometer som jeg selv har monteret på en tragt (olietragt). selve fanen på anemometeret er måske kun Ø60 og det jeg tester på er ø100 og ø125.

Jeg tænker selv at lufthastigheden stiger fordi luften skal ind igennem et mindre hul. så måske skal jeg isteedet anvende en varmetrådsprobe?

Jeg har ikke mulighed for at måle luften på hovedstrengen. jeg kan godt få hastigheden ned på indblæsning men på udsugningsdelen kan jeg ikke komme under 2-2.2 uden at hastigheden stiger på de andre udsugninger.

Hej, lykkes det at få det indreguleret med din hjemmelavede tester? Jeg skal igang med at indregulere to anlæg jeg lige har sat op.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis