Dyr montering af køkken

Hej
Vi har fået sat et køkken op af en lokal tømrer som vi havde tillid til da vi før har brugt ham mange gange. Han har altid overholdt sit tilbud og tiden.
Vi valgte derfor at spørge ham om ham ville montere vores nye køkken da vi var pressede på tid, da køkken firmaet udskød levering med 2 uger og vi fik gæster den weekend. Planen til at starte med var at vi selv ville sætte det op.
Han ville ikke give et tilbud på det, da han ikke havde monteret den slags køkken før. Vi havde tillid til ham så derfor sagde vi ja tak til ham.
Vi har nu fået regningen som lyder på 21 lærlinge timer a 350 timer og 26 svendetimer a 450kr. En regning med materialer lyder på 25.500kr. Det synes jeg er helt sindsygt at have brugt så mange timer. Vi havde selv samlet de 10 skabe og skufferne til skabene samt fronter. Så han skulle reelt bare samle køkkenet og ligge bordplade på, sætte emhætte, vask, kogeplader og ovn op samt et indbygget køleskab. Jeg er ok med at betale for svenden og hans timer. Men jeg mener at han sagtens ville kunne sætte det op selv, synes ikke det er fair at jeg skal betale så mange timer for en lærling ? I så fald havde jeg da forventet at det ville gå hurtigere?
Synes i det er en fair pris?


Hej Vi har fået sat et køkken op af en lokal... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

 

Hej,
Hvordan går det i sagen.
hvor meget er det helt præsis de har lavet, hvis det er som du siger bare at sætte skabene på plads ligge plade på skal det ikke tag så længe, da jeg satte mit køkken op, jeg har et u formet madlavnings køkken.
otte underskabe med skuffer, tre overskabe og en emhætte. det tog mig ca 6 timer samle skabene, endda lime dem. satte alle underskabe på plads og skruet det hele sammen på 2 timer, lage plade incl udskæring til kogeplade 3 timer, dvs fin justering 2 timer. så ca 13timer på plade og element delen.derudover brugte jeg ca 30 timer på færdig gørelse rummet. plus jeg ca havde brugt 30timer på at gøre rummet klar til køkkenet.

De har nok brugt lidt rigeligt med timer og lærlinge delen er måske ikke nødvendig på alle timerne, på den anden side, så står man som håndværker og kan ikke udlære sin lærling fordi ingen vil betale for at få ham ud.
I øvrigt sniger der sig nogen ting ind som

" at sætte 3 sokler op og rette køleskabsskabet som skulle løfters 8 mm. Det sagde tømrer ville tage et par timer da køleskabet skulle tømmes og afmonteres fra bordplade"

Det lyder lidt kryptisk og kan godt have været noget bøvl i måske selv skulle have brugt nogen timer på, for at spare noget uproduktiv tid hvor man måske har en kamp uanset om man er håndværker eller ej. Man behøver ikke være udlært for at tømme køleskabet, det klarer de ældste børn fint.

Jeg er heller ikke tømrer men satte også selv vores køkken op på 1 dag. Inden da havde jeg nok brugt 3 timer på at orientere mig med tegninger og hvilke elementer der var til hvad.  Tømreren havde indrømmet at han ikke  havde prøvet den type før så han har også brugt nogen timer x 2 på orientering, hvor en køkken montør måske bare var sat i en spurt da han trådte ind ad døren. 


km
Tak for jeres svar. Vi har haft besøg af tømmeren og han har slået 10 lærlinge timer af prisen.
Typisk eksempel på "Går den - så går den" - Hvorfor skulle man ellers LIGE slå 10 lærlinge timer af hvis dette kunne fuld ud forsvares? Godt at du er vågen og kan kun anbefale andre at være vågen når de modtager regningen eller ved tilbudsgivning - eventuelt lav jeres tilbud på fast pris (selvom det nogle gange er en mere bekostelig adfære end arbejde baseret på timeløn. Husk at få det ALLE detajler om arbejdet fældet ned på et stykke papir - så er der ingen diskussion efterfølgende. Jeg har selv lige fået tilbud på 60.000 kr for at fjerne klinker på 38 kvm fra støbt beton, slibning og lægning af nye klinker (som jeg vel og mærket selv betaler) ikke noget specielt og skal ikke engang lægges i nogen form for forbandt - jeg brokkede mig og pludselig kunne det gøres for 50.000 kr som jeg alligevel ikke vælger da det er en vanvittig kvm/pris samt at håndværkeren på denne made i mine øjne virker utroværdig.
Annonce
Både 60 og 50 er skudt pænt over mål med mindre der er specielle ting der gør sig gældende med interiøret i rummene som skal blive der. Jeg ville anslå at 2 mand ville bruge 2 dage til at få det flise klar med det rigtige værktøj og derefter er det jo bare ud over stepperne.

km
De der grådige håndværkere må jo havde nok og lave. ;-)
Hvis du selv har samlet alle skabene, og samtidig fjernet det gamle køkken, vil jeg mene at prisen er så høj at du bør gøre indsigelse.  Har du alene samlet skabene, men de professionelle håndværkere har lavet alt andet, herunder fjernet det gamle køkken, kørt affald væk, monteret og tilsluttet, hvad der ikke kræver autorisation, så synes jeg at det er dyrt - men indenfor rammerne af den fejl, som du har begået, ikke at kræve en fast pris og samtidig vælger en håndværker, som ligefrem siger at han ikke har nogen erfaring med lignende arbejde, og ikke vil påtage sig prisnedslag for arbejde, som han er langsom til grundet manglende rutine og erfaring. 
Finn001 skrev den 03-01-2021 22:32:54

Hvis du selv har samlet alle skabene, og samtidig fjernet det gamle køkken, vil jeg mene at prisen er så høj at du bør gøre indsigelse.  Har du alene samlet skabene, men de professionelle håndværkere har lavet alt andet, herunder fjernet det gamle køkken, kørt affald væk, monteret og tilsluttet, hvad der ikke kræver autorisation, så synes jeg at det er dyrt - men indenfor rammerne af den fejl, som du har begået, ikke at kræve en fast pris og samtidig vælger en håndværker, som ligefrem siger at han ikke har nogen erfaring med lignende arbejde, og ikke vil påtage sig prisnedslag for arbejde, som han er langsom til grundet manglende rutine og erfaring. 

 Det er 5 år siden.. . 🙂


Mvh. Christian M
 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis