udekøkken drikkevand hvordan pex eller pe-polyethylen-slange

Hej alle

Jeg har et udkøkken hvor jeg har brug for koldtvandstilslutning med ca 20-25 meter slange fra en udendørs vandhane på huset til armatur på udekøkkenet. Jeg regner med at "puste den tom" med  ifht til frost op mod vinter.

Der skal være rør og fittings der er godkendt til drikkevand/levnedsmidler - og har kigget på enten  pex one tigris slanger til drikkevand eller pe-polyethylen-slanger. Det virker lettere med pe-slangerne!?

jeg har et sådan sæt til vandhanen

http://www.harald-nyborg.dk/p9033/adano-hanekobling-messing fra et sæt som

http://www.harald-nyborg.dk/p8847/adano-koblinssaet-messing som er 16 mm ude i enden

liggende som jeg tænkte jeg vil bruge sammen med almindelig spændebånd til tilkobling til vandhanen på huset..

 

1) Jeg har kigget på pex one tigris slanger; men har svært ved at se for mig om hvilken tykkelse det skal være -  12 mm eller 15 mm  ifht vandhanens normale 1/2 tomme eller 3/4 tomme og siden ifht armaturet?? Kan pex 15 mm presses udover hanekoblingen på godt 16 mm?

2) Alternativet er pe- polyethylen slanger der er godkendt til drikkevand fx.

http://teltech.dk/shop/pe-slange-oe12-3601p.html

 

Det må være bedst at det er 16 mm - som nok kan presses udover hanekoblingen på ca 16 mm (vandhanens normale 1/2 tomme eller 3/4 tomme) men hvordan mht. iarmaturet?

Er der nogen der vil være behjælpelig med  ideer -og råd så jeg kan komme videre - evt. havd andre har gjort?

Mvh

Nils

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS
Jeg synes bestemt du skal lade den hanekobling ligge i reserveskuffen. Den koster 25,00 kr og bør ikke være afgørende for dit valg af rørstørrelser. Skal den bruges kan du jo for lidt mindre penge købe koblings delen til den, og tilslutte slange på den.
Den 12x2,5 PEX rør er rigtig god til formålet. Det er den billigste, hvis du kan få den afskåret i rigtig længde. Og der har du nok størst chance ved at spørge hos den lokale VVS da det er meget almindelig størrelse. Her låner vi hans rulle med hjem og afregner bagefter. (og jeg mener heller ikke det med momsen er slået rigtig igennem i det nordjyske (postnummner)) Der står meter angivelse på siden så det er let at se længden der er brugt. Det er desuden  let at finde det rette fittings der passer på 1/2" gevind, og som kan passe i den anden ende.

Jeg er ikke engang sikker på at der sker noget hvis du en vinter glemmer at få den pustet "tør". Det er ikke ret meget vand der er pr. m. og den kan godt tåle en lille udvidelse. Det går nok værst ud over armatur i udekøkken.
Jeg kender udmærket den anden type slange, da det er noget der ofte bruges til trykluft på maskiner. Der findes både klemrings og indstik fittings til den slags.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis