Elinstallation

Jeg ønsker at designe en ny elinstallation baseret på de rør og stik, der allerede er lagt i huset. Findes der software, der kan hjælpe mig med at vælge?


--Artisan
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af artisan på 16-05-2016 09:05

Jeg ønsker at designe en ny elinstallation baseret på de rør og stik, der allerede er lagt i huset. Findes der software, der kan hjælpe mig med at vælge?

Hvad mener du mere præcist med at designe en ny elinstallation ud fra den gamle, der er i huset. Hvad er det, der skal træffes valg om. Der findes software til design af installationer, men du skal da selv vælge, hvad du vil have i din installation. Proffessionelt software ligger i prisklssen 15 til 20000 kr.


fase
Er der ikke en open-source løsning? Ellers må jeg opgive at præsentere mit design i software.
Spørgsmålet er, om jeg skal inkludere intelligent styring af visse relæer, hvilke/hvormange relæer, jeg skal benytte. Hvis et rum skal udlejes bør det måske have sit eget relæ/kreds. I et andet skal netværk muligvis etableres i sammenhæng med el. Udendørsbelysning skal muligvis styres intelligent etc.
Jeg skal selv design og kunne estimere pris på etableringsomkostninger/materialer for at påbegynde arbejdet i samarbejde med en El-installatør.

De gamle rør kan ikke indeholde en almindelig installationsledning, men muligvis findes der godkendte installationskabler, der kan komme igennem de gamle metalrør, så jeg er fri for at fræse. Kom gerne med anbefalinger... Mange tak!

Nuværende anlæg er et ældre nullet anlæg uden jord i stik. Der er dog også ført jord til elskabet fra vandinstallationen. Så min plan er, at der skulle etableres ny tilkobling (Hvordan får jeg jord? Skal der graves ud til vejen?), nyt elskab, nye ledninger (med jord) og nye stik som et minimum.

--Artisan
Skrevet af artisan på 16-05-2016 09:35
Er der ikke en open-source løsning? Ellers må jeg opgive at præsentere mit design i software.
Spørgsmålet er, om jeg skal inkludere intelligent styring af visse relæer, hvilke/hvormange relæer, jeg skal benytte. Hvis et rum skal udlejes bør det måske have sit eget relæ/kreds. I et andet skal netværk muligvis etableres i sammenhæng med el. Udendørsbelysning skal muligvis styres intelligent etc.
Jeg skal selv design og kunne estimere pris på etableringsomkostninger/materialer for at påbegynde arbejdet i samarbejde med en El-installatør.

De gamle rør kan ikke indeholde en almindelig installationsledning, men muligvis findes der godkendte installationskabler, der kan komme igennem de gamle metalrør, så jeg er fri for at fræse. Kom gerne med anbefalinger... Mange tak!

Nuværende anlæg er et ældre nullet anlæg uden jord i stik. Der er dog også ført jord til elskabet fra vandinstallationen. Så min plan er, at der skulle etableres ny tilkobling (Hvordan får jeg jord? Skal der graves ud til vejen?), nyt elskab, nye ledninger (med jord) og nye stik som et minimum.

Om der er en open source (du mener gratis) løsning er jeg ikke klar over, men der findes skoleversioner af de professionelle programmer.

Du skriver at du vil inkludere intelligent styring af visse relæer, og det er et spørgsmål om hvormange. Jeg går ud fra, at du med relæer mener tilslutningsteder.

For at du kan tegne en installation, er du nødt til at gøre dig klart, hvad du vil have. Det nedfælder du så på din tegning. Derefter er du i stand til at lave ændringer. Men du er nødt til at vælge et systen, der er i stand til at gemme i formater, der kan læses af en evt. installatørs program, hvis du vil udveksle tegninger elektronisk med ham.

Skal et rum evt. kunne udlejes, er det da bare at lave en gruppe og bimåler til det.

Ud fra hvilke kriterier vil du kunne estimere etablerinsomkostninger/materialepriser.

Hvorfor kan de gamle rør ikke indeholde en almindelig installationsledning? Hvad mener du er til hinder for det?

Med hensyn til etablering af jord/PE istedet for nulling, etableres jordledningen ved at der bankes et jordspyd i jorden og forbindes til jordledningen i installationen. Der er ikke fremført en speciel jordledning i forsyningsselskabets kabel. Hvis der er ført jord fra din gruppetavle til vandstikket, har du ikke nulling, men almindelig jording af dit system.

 


fase
Tak for svar. Kan du give et link til skoleversion af software?

Ældre rørføring: Diameter er for lille til installationskabler med ydre isolering, som de købes i byggemarkeder og andre steder. Det er vel ikke tilladt at trække separate kobberkabler/supplere nuværende kabler med jord? I dag indeholder rørerne faser og nul. Iøvrigt kan der dannes kondens i disse rør, plejer professionelle at stoppe rørerne mod beboelsesrum til i enderne med polyesterfuge eller lignende?

Tak for udførligt svar.

--Artisan
Skrevet af artisan på 16-05-2016 10:48
Tak for svar. Kan du give et link til skoleversion af software?

Ældre rørføring: Diameter er for lille til installationskabler med ydre isolering, som de købes i byggemarkeder og andre steder. Det er vel ikke tilladt at trække separate kobberkabler/supplere nuværende kabler med jord? I dag indeholder rørerne faser og nul. Iøvrigt kan der dannes kondens i disse rør, plejer professionelle at stoppe rørerne mod beboelsesrum til i enderne med polyesterfuge eller lignende?

Tak for udførligt svar.

Prøv at søge på PCschematic.

At diameteren skulle være for lille til kabler, er da meget sandsynligt, men de har mig bekendt ikke ændret sig de sidste 60 år. Der er godt nok kommet korrugerede rør til, som har en mindre indv. diameter. Dine rør i installationen er næsten med garanti 16 mm udv. og dermed af en dimention, som bruges i skjulte installationer også i dag. Hvis rørene kun indeholder fase og nul, kan du bare købe installationsledning i f.eks. jem og fix eller et andet byggemarked. Du gør så det,  at du afisolerer et stykke af den ene ledning i installationen og ligeledes på to af de ny ledninger. Lav nu en løkke på den ledning, du har valgt som træk ledning og stik de to ny ledninger ind i løkken og bøj dem tilbage, så de hænger fast, Træk nu de to nye i med den ene gamle, og du  har nu en ledning mere i røret. Hvis du f.eks vælger nullen som træktråd, vælger diu selvfølgelig en lyseblå og en gulgrøn, så der nu er mulighed for en jordledning. Keine hexerei nur behändigkeit.

Rørene skal ikke tætnes i enderne med hverken det ene eller det andet. Nu ved jeg ikke, hvor gammel din installation er, men kondens nej, der er naturligvis en teoretisk mulighed. Gætter jeg helt forkert, hvis jeg gætter på at du ikke er elektriker? Forøvrigt er det, du vil igang med, autoriseret arbejde bare lige sådan for en ordens skyld.


fase
Annonce

Du kan købe halogenfri kabel, det er betydelig tyndere end de gammeldags.
Som eks dette 5x1,5 som jeg husker, måler det knap 10mm i diameter.
http://www.harald-nyborg.dk/p8123/install-kabel-5x1-5-50m-m-j-ha

Jeg har et gammelt hus med jernrør, jeg fik ny installation, mit hus er etplans, jernrørene blev savet over hvor de kom op af muren, nogle steder blev der trukken kabel med (en del år siden så det var det gamle tykke kabel, så her blev yderkappen skåren af på den del der gik ned i røret, så de kunne gå ned i røret )
Men havde det været i dag ville der være brugt halogenfri kabel..

Andre steder blev der brugt ledninger, og flexrør som blev samlet med jernrør med en muffe.

Men som jeg husker det har jeg da 6-7 1,5mm2 ledninger trukken i jernrør.


Vi prøver igen, i morgen --
@ Fabrin: Tak for linket og tippet. Jeg vil blot sikre mig, at jeg eventuelt kan genbruge de gamle jernrør.

@ je_ns: Tak for link til halogenfri installationskabel.

--Artisan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis