Shunt før radiatorer

Jeg har længe overvejet nedtagning af vandkeddel/vekselvarmer til brugsvand på fjernvarmeanlæg pga anden løsning og vil etablere opvarmning med en kombination af gulvvarme og radiatorer. Det giver mig blandt andet mulighed for at mindske energitab, idet jeg kan fjerne nogle rør, der løber på loftet, der iøvrigt er isoleret og kan isoleres endnu mere effektivt efter fjernelse af fjernvarmerør. 

Nogle rum skal have gulvvarme og intet andet, andre rum skal opvarmes med radiatorer og intet andet. Er det forsvarligt og korrekt at koble radiatorer direkte på gulvvarmeanlæg med pexrør rør-i-rør, een kreds til hvert rum (se nedenstående link)? Hvad med dimensioneringen til ældre radiatorer? 15mm pex-rør i modsætning til gulvvarmeanlæggets 22mm? Alu pex eller blot pex rør-i-rør med iltbarriere? Jeg ønsker at regulere flow i rum med radiatorer via radiatorernes nuværende Danfoss termostater, da dette hidtil har fungeret fint.

Min største frygt er lækage/defekt pumpe pga periodevise trykforskelle i forsyningen før shunt. Jo mindre forbrug i antal m3 fjernvarmevand desto bedre, så jeg har interesse i at sænke tryk, ikke blot i gulvvarmeanlæg men også radiatorer.

Anbefalinger? Hvad skal jeg overveje i min planlægning? På forhånd tak for gode råd... 

http://www.hedestoker.dk/3438_komplet_manuel_gulvvarme_med_energisparepumpe_og_flowregulering_comina.html


--Artisan
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke mange, der vil svare...

For at forsimple spørgsmålet noget: Kan man uden videre koble radiatorer på et gulvvarmeanlæg (shunt koblet til hovedledninger, fordelerrør, separate kredse ud til hver radiator)?

/artisan

--Artisan
Skrevet af artisan på 24-05-2016 17:54
Der er ikke mange, der vil svare...

For at forsimple spørgsmålet noget: Kan man uden videre koble radiatorer på et gulvvarmeanlæg (shunt koblet til hovedledninger, fordelerrør, separate kredse ud til hver radiator)?

/artisan

Som jeg forstår dit spørgsmål er det er faktisk rimeligt simpelt. Dine radiatore skal kobles på varmeanlæget før dit shuntkredsløb til gulvvarmen. Ellers kan du ikke rigtig få radiatorene til at afgive noget varme af betydning, uden der skal sendes så meget vand gennem at de står og suser, med de ca. max 35 graders varme du har i fremløb på dit gulvvarmeanlæg. 

Det kan dog være jeg misforstår dit spørgsmål ???  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Du får ikke problemer med pumpe selv om dine radiator ventiler lukker en gang imellem. Det eneste problem du får er at du vil komme til at fryse i de rum der er radiatorer, og / eller får alt for høj fremløbs temperatur i gulvvarme rum.
Gulvvarme temperatur bør ligge på 25 - 30 grader, meden radiatorer er dimensioneret efter en meget højere temperatur.
Men du kan da godt lave rør ud til hver enkelt radiator, hvis det er mest praktisk. De skal bare fordeles fra en forsyning der ligger før din gulvvarme shunt. Hvis du har direkte fjernvarme, behøver du ikke en pumpe på den del.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for svar @Nitter og @ev elmand.

Kan det ikke betale sig at have en recirkulationspumpe før fordelerrør ud til radiatorer - for at spare, når man betaler for volumen, og for at udligne trykforskelle, der fremkommer i forsyningen? Hvilke pumper kan I anbefale?

--Artisan

Nu ved jeg ikke hvad varmeværk du er under, men det undrer mig at du ikke betaler efter Mwh altså det reelle energiforbrug (volumen x temp.forskel). Du kan ikke nedsætte volumen med en pumpe ekstra. Det eneste der kan gøres er at nedkøle vandet så meget som mulig. I din installation sidder der en trykudligner, den skal sørge for at det ikke fiser lige igennem når der pludselig bliver lukket op f.eks. når du skruer ned om natten, den gør at du har et konstant tryk. Den sidder typisk med små kobberrør som forbindelse. Den burde være indstillet fra start, men kan måske sænkes lidt hvis du får færre radiatorer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

til EV ELMAND
der er nogle få varmeværker som afregner efter hvor mange m3 der løber gennem system bl.a. her i aalborg/nørresundby varme område som trods alt er en af de største i landet, prisen er den samme uanset om afgangs temp er 15 grader eller 70 grader der er volumen altså m3 vi betaler for......derfor er det ekstrem vigtigt at have en så lav afgangs temp som muligt på vores fjernvarme. 

så nu er der en ting mindre du kan undres over i hverdagen

 

Jeg undrer mig ikke så meget over afregningsformen, for den har også været sådan her i området for 30 år siden. Men det undrer mig at energi måling ikke er slået igennem nordpå. Jeg kan se at tråd starter har samme postnummer som dig, så det er nok det samme.

Til trådstarter: Så må du gå benhårdt efter afgangstemperaturen. Radiatorer næsten helt kolde ved udgang, Vandvarmer næsten kold på udgang, når der ikke er forbrug, Men husk du og familien skal jo også leve i ordentlig varme, ellers kunne du jo bare lukke for hovedhanen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ev elmand Hvis du tænker på, hvordan en trykdifferensregulator fungerer, så forstår jeg din pointe, men jeg ønsker jo at erstatte det nuværende fjernvarmeanlæg, inkl. den oprindlige trykdifferensregulator.

Kan man ikke have to sæt at fordelerrør, der hver er udstyret med en shunt, der jo også tager sig af den funktion trykdifferensregulatoren har i et traditionelt anlæg? Kan man ikke indstille en shunt koblet til fordelerrør ud til radiatorerne , så temperaturen i kredsene er højere end 35 grader? Har det ikke flere fordele end et traditionelt fjernvarmeanlæg - når man ser bort fra muligheden for at varme brugsvand?

--Artisan

Jo på den måde kan du godt lave det. Men det der må være spørgsmålet er om du dermed kan køle din retur vand mere ned ( læs: udnytte energien bedre)
Jeg har ikke den store erfaring netop i det opsæt, men hvis jeg må have lov at ræsonnere lidt.
Hvis gulvvarme kredsen kører på 30 grader f.eks. så lukker den lidt fremløbs fj,v,vand ind, hvis temp. daler lidt, og dermed "presses" lidt retur vand ud, og den vil altid have den blandingstemperatur som kredsen har, og kan ikke blive koldere.
Derimod kan retur fra radiatorer nærme sig stuetemperatur, hvis de er dimensioneret rigtig. Hvis du laver en blandesløjfe til det, tror jeg faktisk at din retur temp. vil stige lidt.

Der er derimod nogen der har forsøgt at køre retur igennem noget gulv, som man ikke har så stor komfort forventning til. Det kunne være baggang. Derved kan du hive lidt mere ud af returen, men temp. kan så ikke styres i det rum.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad er så lovligt eller efter norm? Jeg kan se, at der er flere spørgsmål i dette forum vedrørende fordelerrør med direkte kobling på radiatorer. Hvis ventil og termostat på radiator ellers er velfungerende og indstillet korrekt er der tilsyneladende ikke noget problem, selvom jeg har læst, at man kan risikere at tæring af ældre radiatorer fremskyndes ved en direkte tilkobling. Hvad er der så i sådan et anlæg, ingen shunt ved fordelerrør og ingen fremløbsregulatorer, men blot fordelerrør direkte på fjernvarmetilslutningen, separate kreds for hver radiator, og 15-16mm pexrør (rør-i-rør) ud til radiatorerne? Hvad med trygdifferensregulator eller fremløbsregulator på fremløb eventuelt ved tilslutning, når der ikke er en shunt i sådan et anlæg?

På forhånd mange tak.


--Artisan
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis