Pillebrændeovn eller varmepumpe?

Har en kolonihavehus på 50 m² som skal opvarmes hele året.

Lidt fakta: 150 mm glasuld i vægge, 200 mm i gulv, og 400 mm på loft. Nye termoruder.  

Skal opvarme badeværele og et værelse hvor jeg har tænkt mig dørene skal stå åben

Det jeg gerne vil have jeres vurdering af hvilken varme metode vil være den billigste.

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja jeg er jo til træpiller ;-) men også fordi jeg ofte både har hørt og set at folk dels er blevet skuffet - dels er blevet overrasket over elregningen når det virkeligt er koldt - især hvad angår de billige (slave)varmepumpemodeller - men de er jo nemme at installerer.
Ja jeg må godt fyre med "brænde" i kolonihave.
En velfungerende pilleovn afgiver i al fald ingen synlig røg - højest lidt synlig vandamp om vinteren.
Jeg har været inde på 10-12 kolonihave-sider (og nu gider jeg ikke mere :-)) Alle steder står der nogenlunde enslydende Citat: "Husene må ikke indeholde ildsteder hvortil der kræves aftræk".
Så jeg tænker det må være en specielt, måske lidt atypisk kolonihave, siden der må fyres - jeg tænker også på brandtekniske krav i forhold til indretning af kolonihavehusene.
Annonce

Hej Frank

Det er en andelshaveforening på 500 m² indlagt el og offentlig kloakeret som jeg har haft i over 20 år. Har bygget nyt hus på grunden derfor spørgsmålet om varmekilde. Og har fået ok fra bestyrelsen, og de fleste i foreningen har brændeovn.
Hvor mange kg. Træpiller vil du skyde på jeg skal bruge på et året?

Tja.. det er svært at sige - min datter og svigersøn har træpilleovn, endda vandbåren (så der også er varmt brugsvand) i et ganske alm. isoleret parcelhus på 130 m2. De bruger ca 2,5 tons på en fyringssæson - om sommeren har de så solfanger til brugsvand.
Selv har jeg træpillefyr - jeg bruger ca 3,5 tons i et (næsten) totalrenoveret/moderniseret gl. hus på 108 bolig m2.

Ps. Træpiller (de bedste) koster herhjemme ca. 2 kr/kg. eller lidt under. I Tyskland er de vel omkring 25-30% billiger + transport.

NB. 2 kg træpiller svare stort set til 1 liter fyringsolie i brændværdi.
Hvis du vælger at købe brugt, bør du være opmærksom på om brænde- eller pilleovnen må genopstilles - der er ret skrappe krav. Som sælger faktisk er forpligtet til at gøre køber opmærksom på - også ved privathandler.
Hvis det var mig ville jeg købe en varmepumpe, det er bare super.
men køb en ordentlig, så er den ikke dyr at kører med, heller ikke når det er koldt.
også smart at du kan sende en sms til den, så kan du hve temperaturen inden du ankommer.

 

Tak for hjælpen.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis