Pillebrændeovn eller varmepumpe?

Har en kolonihavehus på 50 m² som skal opvarmes hele året.

Lidt fakta: 150 mm glasuld i vægge, 200 mm i gulv, og 400 mm på loft. Nye termoruder.  

Skal opvarme badeværele og et værelse hvor jeg har tænkt mig dørene skal stå åben

Det jeg gerne vil have jeres vurdering af hvilken varme metode vil være den billigste.

Har en kolonihavehus på 50 m² som skal opvarmes... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan nu godt være at en varmepumpe bruger mere el når der er koldt.
-Men en pilleovn bruger altså også flere pille i den kolde tid. ;-)

Jeg ville helt klart gå efter en god kvalitet luft/luft varmepumpe. Nogen fås endda med sms styring og holder en fast minimumstemperatur, når man ikke er i huset.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Er der ikke noget med at når udetemp. er under minus 7 grader, så er cop-værdien 1:1 ?
Og da en kwh koster godt 2 kr er det vist billigere med træpiller - idet en kwh på træpiller kan laves til ca. 45-50 øre.
Derfor, må det da alt andet lige betyde at jo varmere det bliver - jo mere konkurrence får pilleovne vs. varmepumper på prisen.

Omvendt, jo koldere det bliver, jo mere konkurrence får varmepumper fra pilleovne. 

COP på Luft-varmepumper beregnes ved + 7 grader...
Men jeg kender da varmepumper der kører lystigt med en COP over 1 ved - 20 grader (I Sverige)

Men jeg ved da stadigvæk godt hvad jeg ville foretrække.
Slippe for at slæbe/fodre med piller - rengøring m.m. -eller bare tænde for strømmen.

I øvrigt bruger man mange steder at kombinere f.eks. brændeovn og varmepumpe.

-Bare mit indput

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Pjat  de 5 (max 10kg) TO (tipper jeg på) skal slæbe ind dagligt (eller en til to gange ugentlig, hvis man fylder magasinet op) og en månedelig rengøring med askestøvsugeren er da overkommeligt.

Til gengæld koster det lovpligtige eftersyn på en varmepumpe vel i om egnen af 1200-1400 kr. modsat en årlig skorstefejning med det løse som fås for 300-400 kr.  

hvid man køber en god varmepumpe.
(fortrækker selv panasonic)
så har den en cop på over 1 ned til minus 20 grader.

idag regner man mere i scop.

Annonce
Jeg har netop fået monteret en varmepumpe i mit kolonihavehus. Og det virker perfekt! Huset er 48kvm og rimelig isoleret. Jeg valgte en Panasonic hz9rke, den har en høj scoopværdi og siger ikke meget. Kan allerede nu mærke der er kommet et bedre klima inde i huset. Jeg vil ikke tro en pilleovn lige frem vil give bedre klima? Da den jo ikke renser luften som en varmepumpe gør det.

Jeg købte anlægget ved https://www.heatnow.dk - flot montering og følte mig godt behandlet. De tager 995kr for et service og hvis man overholder dette så giver de 5års garanti også.

Jeg har netop fået monteret en varmepumpe i mit kolonihavehus. Og det virker perfekt! Huset er 48kvm og rimelig isoleret. Jeg valgte en Panasonic hz9rke, den har en høj scoopværdi og siger ikke meget. Kan allerede nu mærke der er kommet et bedre klima inde i huset. Jeg vil ikke tro en pilleovn lige frem vil give bedre klima? Da den jo ikke renser luften som en varmepumpe gør det. 

Jeg købte anlægget ved https://www.heatnow.dk - flot montering og følte mig godt behandlet. De tager 995kr for et service og hvis man overholder dette så giver de 5års garanti også. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis