omlægning af varmerør

Er igang med at bryde gulv op til fremtidig gulvarme og har i den forbindelse en lille udfordring med hensyn til fjernevarme forsyningen.

Idag har vi al vand/ fjernvarme indgang i vores køkken, men vil gerne lave flytte det til et nyt bryggers. Eller det vil sige, jeg vil "forlænge" rør, så de i fremtiden er i det nye kontrolrum.

Min udfordring er at fjernvarme rørene - hovedforsyningen (1/4" rør) til vores radiatorer (3/8) går gennem køkken og så ellers ud i resten af huset som vist på tegningen.

Vi har ikke gravet køkkenet op, så vi kan ikke komme helt ud til indgangen af fjernvarmen. Så mit spørgsmål går på om jeg kan skære rør over og forlænge dem til det nye skab og derefter lukke hullet igen. Man må jo ikke have skjulte samlinger idag. Men hvad gør en VVS mand hvis et rør sprænger eller lign. skal man så have et åben hul i stuen eller hvad gør man?

På tegningerne har jeg forsøgt at illustrere rør-føring idag og mine tanker.

Idag er det jo sort jern-rør, som skal forlænges og føres ud til de gamle radiatorer i huset. Bør jeg ikke gøre dette i jernrør igen eller er det OK at gøre det i PEX-rør, der ikke kan trække ilt igennem??

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du direkte eller indirekte (med en varmeveksler) fjernvarme ? Du må ikke lave samlinger i gulvet, så det tyder på nye rør, som fint kunne være PEX rør i rør.

fase
Den fremtidige plan er en varmeveksler, som VVS manden kommer og sætter op, da vi har direkte fjernvarme.

Nye rør er ikke muligt, da jeg så også skal have brudt resten af gulvet op i huset. hmm. Så må jeg se på alternative løsninger. Evt. køre det over loftet. - Tænker bare på om en reparation af et sprunget rør i et hus betyder man skal have skiftet alle rør??

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/24559' class='af-profile-link'>S. Fabrin</a> på 15-05-2016 10:00
Har du direkte eller indirekte (med en varmeveksler) fjernvarme ? Du må ikke lave samlinger i gulvet, så det tyder på nye rør, som fint kunne være PEX rør i rør.


En bekendt på vejen nævnte for mig at man godt på lave samlinger på varmerør, men ikke brugsvand. Det anbefales dog ikke og man bør lave inspektionslem til disse samlinger. Er det noget du er bekendt med?

Naturligvis må man lave samlinger på både fjernvarme og vand forsyningsrør. De skal bare udføres korrekt. Fjernvarme rørene og vandrørene kommer jo ikke i 2000m længde hvis der er 2 km til varme eller vandværket. Men skal du have flyttet hele fjernvarme og vand indføring skal du have VVs og vand og varmeværk ind over. Blandt andet er målerne jo plomberet og det skal de reetablere igen.
Når nu det gult markerede område er gravet ud, spiller det ikke nogen større rolle at grave en tunnel ind under gulvet i køkken. Før man opfandt "raketter" til vejunderboringer har jeg "gravet" under veje flere gange så der kunne trækkes kabel igennem.
Du graver en grøft i det jeg tror er stuen, på 6,5 m længde, så den har retning ind imod forsyningspunktet. Så køber du et passende plastrør måske 20cm på godt 3 m længde. Det er den der skal ind under gulvet.
Så mangler du en godt 3 m lang skovl, der deler du en ca, 40 cm lang 10 cm jernrør på langs, og den ene halvdel svejses på en 3,5 m lang 1/2 jernrør. Plastrøret ind imod startpunktet (vater og retning justeres) og presse på det du kan. Derefter graves sand ud med din lange "skovl" presse på plastrør og grave ud igen. Efter nogle timer har du fået gravet / presset plastrøret hen til fjernvarme indføring og VVS manden kan bruge din kanal til at trække rør i.

Man kunne bore under Storebælt, så det her er en mindre opgave


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 15-05-2016 19:35

Naturligvis må man lave samlinger på både fjernvarme og vand forsyningsrør. De skal bare udføres korrekt. Fjernvarme rørene og vandrørene kommer jo ikke i 2000m længde hvis der er 2 km til varme eller vandværket. Men skal du have flyttet hele fjernvarme og vand indføring skal du have VVs og vand og varmeværk ind over. Blandt andet er målerne jo plomberet og det skal de reetablere igen.
Når nu det gult markerede område er gravet ud, spiller det ikke nogen større rolle at grave en tunnel ind under gulvet i køkken. Før man opfandt "raketter" til vejunderboringer har jeg "gravet" under veje flere gange så der kunne trækkes kabel igennem.
Du graver en grøft i det jeg tror er stuen, på 6,5 m længde, så den har retning ind imod forsyningspunktet. Så køber du et passende plastrør måske 20cm på godt 3 m længde. Det er den der skal ind under gulvet.
Så mangler du en godt 3 m lang skovl, der deler du en ca, 40 cm lang 10 cm jernrør på langs, og den ene halvdel svejses på en 3,5 m lang 1/2 jernrør. Plastrøret ind imod startpunktet (vater og retning justeres) og presse på det du kan. Derefter graves sand ud med din lange "skovl" presse på plastrør og grave ud igen. Efter nogle timer har du fået gravet / presset plastrøret hen til fjernvarme indføring og VVS manden kan bruge din kanal til at trække rør i.

Man kunne bore under Storebælt, så det her er en mindre opgave

Fantastisk indlæg med en god portion humor :-)

Mht. flytning af vand/ varme, så bliver det ikke aktuelt. Idag er det gemt i et lille skab i køkkenet. Min tanke var at koble på efter plomberingerne og forlænge disse rør.

Efter lidt granskning, råd m.m. så laver vi en midlertidig løsning, hvor vi trækker et nyt PEX-rør op over loftet (vi har alligevel en kanal der går op til vores varmtvandsbeholder og brugsvand). Der trækker jeg så rør ud til det nye kontrolrum. Herefter forbereder jeg en kanal gennem stuegulvet og når vi så begynder på anden halvdel af huset (næste år), så trækker jeg et nyt rør i gulvet i rummet bag køkkenet og går så på vand/varme indgangen derfra.

Det betyder så vi må undvære varme i værelserne til vinter, men der finder jeg nok på noget andet.

Genial ide med skovlen, men tror godt nok jeg bliver træt inden jeg når halvvejs (var ved at overveje at fruen kunne gøre det, hun er ikke så høj, men stoppede den tanke igen.......  :-) )

 

 

Det var kun den sidste linje der ikke var helt seriøs. Det kan sagtens lade sig gøre. I min læretid borede vi under 6 m veje med sådan en skovl. Plastrøret var kun for at få en stabil tunnel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis