nyt køkken - er i tvivl om mine el-installationer

Hej,

Jeg ønsker nyt køkken og har et par spørgsmål om dels el-arbejde og dels billigste og bedste køkken-element-leverandør:

1) Bag mit komfur var der tidligere integreret komfur og kogeplader dækket bag sådan et dæksel http://www.vvs-eksperten.dk/komfuru...urudtag-hv :

Der er jord (gul/grøn), nul og 3 faser. Da jeg udskiftede mit integrerede komfur købte jeg en ovn og induktionskogeplader i 2 separate dele. Ovnen bruger (som jeg husker det) 1 fase, nul og jord og induktionskogepladerne bruger vistnok 2 faser, nul og jord... Kan det passe?
Nu vil jeg imidlertid godt have nyt køkken og mikrobølge-ovn lige ved siden af ovn og kogepladerne. Men jeg har jo brugt alle faserne??? Jeg har ikke kunnet finde den maksimale effekt på en dansk hjemmeside, men fandt dog en norsk hvor effekten er opgivet til ( kilde: https://www.komplett.no/product/818...roductinfo   maks. 3650 Watt, dvs. ca. 16 A. Så er hele fasen jo brugt. Induktionskogepladerne bruger maks, 7200 Watt ( kilde: http://www.whirlpool.dk/produkter/k...868-ba-ixl , men da en typisk mikrobølge-ovn bruger vist op til ca. 1000 watt så tror jeg at det er ulovligt at koble mere til her - de 7,2 kW er jo ca. 2x16 W... Er det ikke korrekt?
Jeg vil så udskifte alle de nederste køkken-elementer (under bord-højde) og købe ny bordplade. Jeg vil godt have mikrobølgeovnen til venstre for ovn- og kogesektion i et 60 cm skab. Desværre er der ikke strøm her. Jeg tror derfor at jeg bliver nødt til at trække et strøm-kabel forbi 2 sektioner: Dels ovn- og kogesektionen på 60 cm og og dels lidt til højre for ovn- og koge-sektionen er et lille 30 cm skab og så er der luft + køleskab og et 230 V stik i væggen. Dvs. jeg skal vel benytte en fordeler og bruge stik-kontakten til køleskabet til dels at give strøm til køleskabet og dels skal jeg så trække et strøm-kabel bag 2 sektioner (30 cm + 60 cm) hen til det kommende 60 cm skab til mikrobølgeovnen... Ikke elegant - jeg tror at det er min eneste udvej, korrekt?
Jeg kan så sige at køleskabet nærmest ikke bruger strøm til sammenligning: Ifl http://www.bosch-home.dk/produkter/....html#tab2 taler vi om 160 W og denne side siger http://www.wupti.com/produkter/hvid...-kgn36xi42 0,47 kWh per døgn? En indbygnings-mikrobølgeovn til 60 cm skab som jeg tænker på at købe bruger vel typisk ca 1000-1200 W. Altså må dette vel være som det er, men giv gerne besked/kommentarer hvis jeg overser noget, tak.. 
2) Yderligere kommentar / spørgsmål: 
Jeg troede egentligt at Ikea var det bedste pris/kvalitet til at købe nye køkken-elementer, underskabe (jeg har fået det anbefalet et par steder). Jeg var så i Silvan for nyligt at en af de ansatte sagde at der var 3 store køkkenfabrikker (gigantiske) i Europa og Silvan og Ikea fik produceret samme sted. Han sagde at Silvan's mærke "domestic" var fuldstændigt det samme som Ikea (og mange andre), det bliver lavet på samme fabrik. Kun fronterne er forskellige. Og så skulle jeg gå efter det billigste, da kvaliteten var ens og dvs han sagde at jeg burde komme forbi ham i Silvan en dag og købe Domestic køkken-elementer istedet for Ikea...
Nogen der har et par gode erfaringer/anbefalinger og lyver sælgeren (som sælgere nu gør) fra Silvan eller er det rigtigt nok? Jeg vil have højeste kvalitet til billigste pris og dvs. jeg er blevet frarådet HTH og Svanekøkkenet og hvad de ellers hedder...
Håber nogen vil hjælpe lidt,
tak!

Her er min signatur...
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan man ikke forestille sig, at du ikke bruger ovn og mikrobølgeovn på samme tid? Hvis svaret er nej, det gør jeg ikke, så kunne du få lavet en stikkontakt til mikrobølgeovnen, son bruger samme fase som ovnen. Det optimale er naturligvis at få lavet en stikontakt til mikrobølgeovnen fra en gruppe. Du kan komme udfor at sikringen til køleskabet sprænger, hvis du kobler mikroovnen på samme gruppe, fordi køleskabet har en høj startstrøm og der formentlig også er andet koblet på den gruppe.

fase
Tjo, men jeg troede at køleskabet var det som brugte mindst og derfor var bedst... Ved du eller andre hvor høj start-strømmen kan være på køle/-fryseskab? 160 W lyder jo af ingenting, men jeg kunne så undlade at bruge mikrobølge-ovn, når jeg ved at køle-/fryseskab er ved at starte op (nogen der kender typisk effekt når kompressoren kører?) ?

Her er min signatur...
Skrevet af selvdetlav på 15-05-2016 01:11
Tjo, men jeg troede at køleskabet var det som brugte mindst og derfor var bedst... Ved du eller andre hvor høj start-strømmen kan være på køle/-fryseskab? 160 W lyder jo af ingenting, men jeg kunne så undlade at bruge mikrobølge-ovn, når jeg ved at køle-/fryseskab er ved at starte op (nogen der kender typisk effekt når kompressoren kører?) ?

Nu er det måske mere en teoretisk mulighed med, at sikringen sprænges, når mikroovnen er tændt og køleskabet starter. Du vil iøvrigt ikke være i stand til på nogen måde at have indflydelse på, hvornår køleskabet starter. Så bare glem min udtalelse. Men man kunne da formode, at der er andet på den gruppe end køleskabet, så synes jeg ikke det er en god ide, at tilslutte mikroovnen til den gruppe, køleskabet bruger. Startstrømmen er  en strøm, som kun optræder et kort øjeblik, når kompressoren går igang. Men har du ikke en mulighed for at få lavet en gruppe til mikroovnen, så vil jeg da anbefale, at bruge samme fase som ovnen, du bruger formentlig ikke ovn og mikroovn på samme tid. Jeg kan se ud fra dine beregninger, at du forventer, at f.eks. komfuret bruget ca. 16 A hele tiden. der er jo ingenlunde tilfældet med mindre alle plader er tændt på fuldt blus på en gang. Den effekt, som en brugsgenstand er mærket med, er altid den fulde effekt, som ikke nødvendigvis er den aktuelle effekt. De 160W, som du nævner passer sikkert, men det er effekten, når skabet kører, og du har ret i at det ikke lyder af meget.

Korpus til de fleste køkkener laves formentlig kun få steder, og det ene køkken er formentlig lige så godt som det andet. HTH har jeg gode erfaringer med. Det er vel ligesom, hvis du køber enhver anden brugsgenstand og spørger forskellige købere, så vil du få nogle svar tilbage, som indikerer, at det skal man ikke købe. Det er med køkkener som med fjernsynsskærme kun få fabrikker laver skærme, som bliver solgt til de, som bygger dem sammen med reste af elektronikken.


fase
Det er ikke ulovligt at tilslutte mere end den sammenlagte maks. effekt. Hvis man skulle køre den helt igennem i forsynings kabler ude i gaden, ville de være 4 gange så store som nødvendigt. Fru Hansen Fru Jensen og hr. Larsen kan ikke hav fuld skrue på samtidig. Der vil altid være en samtidigheds faktor, som Fabrin hentyder til.
Hvis du har automatsikringer kan de ikke holde til helt så stor en kortvarig overbelastning som smeltesikringer kan. De sidste skal kunne holde til 1,5 x 16 A i 1 time. Så du kan godt montere mikroovn sammen med komfur, eller ovn. Ovnen har en termostat der tænder og slukker og mikroovn bruges vel typisk 5-10 minutter, så det vil du ikke få problemer med.
Men noget helt andet er at de kabler der skal trækkes bag elementer skal være faste installationer, ikke bare forlængerledninger. Og når du skal til at opgradere dit køkken, så har du mulighed for at få et par stikk. mere hvis det mangler. Så det er derhenne hvor det er en elektriker du skal have fat i til denne del.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har induktions plade, ovn, samt opvasker på en 16 ampere gruppe som din, det har aldrig givet problemer.
Min ovn bruger 3500 watt opvasker 2400 watt, de køre på samme fase.
Induktionspladerne 2 x 3600 watt, de køre på 2 faser
Alt på 230 volt
Dog har jeg gammeldags sikringer, af typen D01 som godt kan håndtere lidt overforbrug i en kortere periode.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Jeg håber da meget at man ikke behøves at lave en gruppe ekstra, da det så kun vil være til mikroovnen - det lyder af lidt overkill, men jeg er meget i tvivl om dette er noget der kræver en elektriker ud eller om jeg selv kan gøre det (vil jeg naturligvist helst)... Mht. at jeg forventede at komfuret brugte 16 A så var det ikke min forventning, men jeg gættede på at så måtte man måske ikke sætte mere på rent lovmæssigt/sikkerhedsmæssigt og det er vigtigt for mig at installationen er lovlig...

Jeg tror faktisk ikke at jeg har nogen store strømslugere andre steder, så derfor det med samme gruppe som køleskabet. Jeg har automat-sikringer. Det er en bebyggelse fra 2006. Gruppe 1: Komfur 16A. Gruppe 2: Vaskemask, tørretumbl, opvaskemask 13A, Gruppe 3: lysgruppe: 2 værelser, bad 13A. Gruppe 4: Køkken og kontor. I køkken og kontor er der køleskabet, computer/tv, printer, lys. Men det er bare en "grim" installation - utroligt "grimt" og nok også uprofessionelt at trække et kabel fra en væg forbi først 30 cm underskab, så 60 cm ovnskab for at ende i 60 cm mikrobølge-ovnskab... 

Jeg har været i tvivl om det var lovligt om jeg selv satte mikroovnen på samme fase som ovnen. Det ville ellers være det bedste og mest elegante og billigste. Jeg kan selv sætte ordne dette, men er så i tvivl om det er et krav at man skal have en elektriker ud?

 

 


Her er min signatur...
Skrevet af ev elmand på 15-05-2016 08:24
Det er ikke ulovligt at tilslutte mere end den sammenlagte maks. effekt. Hvis man skulle køre den helt igennem i forsynings kabler ude i gaden, ville de være 4 gange så store som nødvendigt. Fru Hansen Fru Jensen og hr. Larsen kan ikke hav fuld skrue på samtidig. Der vil altid være en samtidigheds faktor, som Fabrin hentyder til.
Hvis du har automatsikringer kan de ikke holde til helt så stor en kortvarig overbelastning som smeltesikringer kan. De sidste skal kunne holde til 1,5 x 16 A i 1 time. Så du kan godt montere mikroovn sammen med komfur, eller ovn.

Perfekt, tusind tak... Dvs. jeg sætter bare mikrobølge-ovnen på samme fase som ovnen og så behøves jeg ikke elektriker og jeg behøves ikke at trække et langt kabel henad gulvet? Jeg har automat-sikringer. Jeg vidste ikke det med 1,5 x 16 A i 1 time. Men det lyder sgu' fedt, hvis jeg slipper for at få en elektriker ud...

Skrevet af ev elmand på 15-05-2016 08:24
Ovnen har en termostat der tænder og slukker og mikroovn bruges vel typisk 5-10 minutter, så det vil du ikke få problemer med.
Men noget helt andet er at de kabler der skal trækkes bag elementer skal være faste installationer, ikke bare forlængerledninger. Og når du skal til at opgradere dit køkken, så har du mulighed for at få et par stikk. mere hvis det mangler. Så det er derhenne hvor det er en elektriker du skal have fat i til denne del.

Ja, helt enig. Mikroovnen bruges typisk 5-10 minutter til optøning eller varmning, men jeg vidste ikke at sikringen først slog fra efter f.eks. 1,25 x 16A. Jeg troede at 16 A grænsen var en bestemt grænse og så slog tingene fra her. Jeg er glad for at læse det, så tror jeg sgu' at jeg sætter mikroovnen på ovn-fasen og det kræver vel ikke elektriker-besøg? Der er fast installation med 3 faser, jeg piller ikke ved den faste installation. 

Det eneste jeg mangler er mikrobølge-ovnen, så det ville være ærgerligt at skulle lave en ekstra gruppe kun for dette. Men som jeg læser det her, sætter jeg bare mikrobølge-ovnen til ovn-fasen, det er jeg virkeligt glad for at læse...? Tusind tak.

 

 


Her er min signatur...
Skrevet af je_ns på 15-05-2016 10:27

Jeg har induktions plade, ovn, samt opvasker på en 16 ampere gruppe som din, det har aldrig givet problemer.

Jeg var bekymret for om det var lovligt... Men det er måske lovligt at sætte alt til man vil, man kan så måske bare risikere at skulle skifte sikringer eller slå til i relæet med automatsikringer...

Min ovn bruger 3500 watt opvasker 2400 watt, de køre på samme fase.
Induktionspladerne 2 x 3600 watt, de køre på 2 faser
Alt på 230 volt
Dog har jeg gammeldags sikringer, af typen D01 som godt kan håndtere lidt overforbrug i en kortere periode.

Ja, så har du 5900 watt på 1 fase. Hvis jeg dividerer med 230 V får jeg 25,65 A, men kablerne er vel beregnet til 16 A ? Det er selvfølgeligt ok hvis du ved at du ikke kører med tingene samtidigt. Der hvor jeg er nervøs, er hvis jeg en dag skal sælge og hvis nogen så siger at det er ulovligt bagefter (+ det er irriterende i det daglige, hvis tingene i sikringrsskabet slår fra i tide og utide pga for stort strømforbrug)...

Men mange tak for kommentarerne...

 


Her er min signatur...
Sikringerne du har, automat sikringer, kan som regel kun "klare" 15% overlast før de klipper strømmen, men så er de nemme at slå til igen.
Primær formålet med sikringerne er at beskytte ledningerne mod kortslutnings overlast, sekundært mod termisk overlast (for stort forbrug).

Du må tilslutte alt hvad du vil til samme ledning/stik/tilslutnings punkt, bare du sørger for den aktuelle belastning konsekvent ikke ligger højere end hvad sikringen tillader. Det der kaldes "samtidighedsfaktor" der er i spil her.
f.eks. kan du fint tilslutte både el-kedel og microbølgeovn til samme 10A sikring, så længe du kun bruger den ene af tingene ad gangen.

I din situation ville jeg få gjort et af to:
1) trække en ny gruppe fra tavlen til køkkenskabet med microbølgeovnen
2) forsyne den "nye" stikkontakt fra komfurets kraftstik, samme fase som ovnen.

I min egen lejlighed har jeg komfur (glas-keramisk med ovn), opvaskemaskine, tørretumbler og vaskemaskine tilslutte til samme 16A sikringsgruppe (smeltesikringer), og jeg har flere gange haft alle tændt for det hele på samme tid (har 5 hjemmeboende børn, så der skal laves meget mad, bages og vaskes tøj samtidigt).

Jeg har selv køleskab, fryseskab, el-kedel (2000W), mikrobølge-ovn (1200W) samt et af børneværelserne til at blive forsynet på samme 10A sikring (igen smelte sikring). Der kan jeg ikke køre med el-kedel og mikrobølge-ovn samtidigt (dvs. det kan jeg under 30 sekunder ad gangen, har testet/taget tid), og ellers har jeg ikke oplevet at mine sikringer er sprunget, andet end ved førnævnte el-koger og mikrobølge ovn samtidigt.

Du har fået en lejlighed med en god installation, da du har en 3*13A gruppe til dine "andre" hårde hvidevarer (vask, tør + opvask). Mange lejligheder (min inkl) har kun 1 3-faset gruppe til komfuret, og 2 10-13A grupper til resten af lejligheden.
At jeg så selv har både en installatør og en elektriker i familien, der har efter monteret flere grupperer en anden side af sagen. :-D

 

Skrevet af Steensen på 15-05-2016 14:20
Du må tilslutte alt hvad du vil til samme ledning/stik/tilslutnings punkt, bare du sørger for den aktuelle belastning konsekvent ikke ligger højere end hvad sikringen tillader. Det der kaldes "samtidighedsfaktor" der er i spil her.

Perfekt, tak. Så det er lovligt, så tror jeg at jeg ordner det selv uden elektriker (det var det jeg var mest i tvivl om)


f.eks. kan du fint tilslutte både el-kedel og microbølgeovn til samme 10A sikring, så længe du kun bruger den ene af tingene ad gangen.

I din situation ville jeg få gjort et af to:
1) trække en ny gruppe fra tavlen til køkkenskabet med microbølgeovnen
2) forsyne den "nye" stikkontakt fra komfurets kraftstik, samme fase som ovnen.

En ny gruppe, kræver at man trækker nye ledninger og nye automat-sikringer, korrekt? Jeg kan høre at jeg slet ikke vil belaste min nuværende gruppe i samme omfang som f.eks. nedenstående:

I min egen lejlighed har jeg komfur (glas-keramisk med ovn), opvaskemaskine, tørretumbler og vaskemaskine tilslutte til samme 16A sikringsgruppe (smeltesikringer), og jeg har flere gange haft alle tændt for det hele på samme tid (har 5 hjemmeboende børn, så der skal laves meget mad, bages og vaskes tøj samtidigt).

Jeg har selv køleskab, fryseskab, el-kedel (2000W), mikrobølge-ovn (1200W) samt et af børneværelserne til at blive forsynet på samme 10A sikring (igen smelte sikring). Der kan jeg ikke køre med el-kedel og mikrobølge-ovn samtidigt (dvs. det kan jeg under 30 sekunder ad gangen, har testet/taget tid), og ellers har jeg ikke oplevet at mine sikringer er sprunget, andet end ved førnævnte el-koger og mikrobølge ovn samtidigt.

Ja, det er noget voldsommere belastning end jeg ender med. Jeg tror bare jeg vil køre ovn + mikrobølgeovn på samme fase på 16A-ovn-gruppen som allerede er trukket... Det betyder at jeg ikke kan køre ovnen 100% (der trækker den max 3650 Watt, altså bruger hele 16 Ampere) samtidigt med mikrobølgeovnen. Min ovn har en "turbo-opstart", jeg gætter på at det er her den kører op på 3650 Watt, men det tager nok kun ca. 5 minutter at varme op på 180 grader. Under normal brug, trækker ovnen jo nok ikke så meget og så passer det fint med at mikro-ovnen kan trække strøm...



Du har fået en lejlighed med en god installation, da du har en 3*13A gruppe til dine "andre" hårde hvidevarer (vask, tør + opvask). Mange lejligheder (min inkl) har kun 1 3-faset gruppe til komfuret, og 2 10-13A grupper til resten af lejligheden.
At jeg så selv har både en installatør og en elektriker i familien, der har efter monteret flere grupperer en anden side af sagen. :-D

Ja, det er en nyere lejlighed fra 2006, jeg er glad for de 13 A automat-sikringer. Normalt kører tingene alligevel ikke samtidigt og så passer det fint at man ikke behøves så mange grupper... Det er altid rart med familiemedlemmer der kan/vil hjælpe, det sparer man mange penge på 

 


Her er min signatur...
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis