nyt køkken - er i tvivl om mine el-installationer

Hej,

Jeg ønsker nyt køkken og har et par spørgsmål om dels el-arbejde og dels billigste og bedste køkken-element-leverandør:

1) Bag mit komfur var der tidligere integreret komfur og kogeplader dækket bag sådan et dæksel http://www.vvs-eksperten.dk/komfuru...urudtag-hv :

Der er jord (gul/grøn), nul og 3 faser. Da jeg udskiftede mit integrerede komfur købte jeg en ovn og induktionskogeplader i 2 separate dele. Ovnen bruger (som jeg husker det) 1 fase, nul og jord og induktionskogepladerne bruger vistnok 2 faser, nul og jord... Kan det passe?
Nu vil jeg imidlertid godt have nyt køkken og mikrobølge-ovn lige ved siden af ovn og kogepladerne. Men jeg har jo brugt alle faserne??? Jeg har ikke kunnet finde den maksimale effekt på en dansk hjemmeside, men fandt dog en norsk hvor effekten er opgivet til ( kilde: https://www.komplett.no/product/818...roductinfo   maks. 3650 Watt, dvs. ca. 16 A. Så er hele fasen jo brugt. Induktionskogepladerne bruger maks, 7200 Watt ( kilde: http://www.whirlpool.dk/produkter/k...868-ba-ixl , men da en typisk mikrobølge-ovn bruger vist op til ca. 1000 watt så tror jeg at det er ulovligt at koble mere til her - de 7,2 kW er jo ca. 2x16 W... Er det ikke korrekt?
Jeg vil så udskifte alle de nederste køkken-elementer (under bord-højde) og købe ny bordplade. Jeg vil godt have mikrobølgeovnen til venstre for ovn- og kogesektion i et 60 cm skab. Desværre er der ikke strøm her. Jeg tror derfor at jeg bliver nødt til at trække et strøm-kabel forbi 2 sektioner: Dels ovn- og kogesektionen på 60 cm og og dels lidt til højre for ovn- og koge-sektionen er et lille 30 cm skab og så er der luft + køleskab og et 230 V stik i væggen. Dvs. jeg skal vel benytte en fordeler og bruge stik-kontakten til køleskabet til dels at give strøm til køleskabet og dels skal jeg så trække et strøm-kabel bag 2 sektioner (30 cm + 60 cm) hen til det kommende 60 cm skab til mikrobølgeovnen... Ikke elegant - jeg tror at det er min eneste udvej, korrekt?
Jeg kan så sige at køleskabet nærmest ikke bruger strøm til sammenligning: Ifl http://www.bosch-home.dk/produkter/....html#tab2 taler vi om 160 W og denne side siger http://www.wupti.com/produkter/hvid...-kgn36xi42 0,47 kWh per døgn? En indbygnings-mikrobølgeovn til 60 cm skab som jeg tænker på at købe bruger vel typisk ca 1000-1200 W. Altså må dette vel være som det er, men giv gerne besked/kommentarer hvis jeg overser noget, tak.. 
2) Yderligere kommentar / spørgsmål: 
Jeg troede egentligt at Ikea var det bedste pris/kvalitet til at købe nye køkken-elementer, underskabe (jeg har fået det anbefalet et par steder). Jeg var så i Silvan for nyligt at en af de ansatte sagde at der var 3 store køkkenfabrikker (gigantiske) i Europa og Silvan og Ikea fik produceret samme sted. Han sagde at Silvan's mærke "domestic" var fuldstændigt det samme som Ikea (og mange andre), det bliver lavet på samme fabrik. Kun fronterne er forskellige. Og så skulle jeg gå efter det billigste, da kvaliteten var ens og dvs han sagde at jeg burde komme forbi ham i Silvan en dag og købe Domestic køkken-elementer istedet for Ikea...
Nogen der har et par gode erfaringer/anbefalinger og lyver sælgeren (som sælgere nu gør) fra Silvan eller er det rigtigt nok? Jeg vil have højeste kvalitet til billigste pris og dvs. jeg er blevet frarådet HTH og Svanekøkkenet og hvad de ellers hedder...
Håber nogen vil hjælpe lidt,
tak!

Her er min signatur...
Hej, Jeg ønsker nyt køkken og har et par... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
At du ordner det selv må jeg absolut fraråde, idet du ændrer på den faste installation. Det er ulovligt, få dog elektrikeren til at lave den stikkontakt til din mikrobølgeovn. Strømmen til stikkontakten skal tages fra tilgangssiden på komfurstikket, altså den side som kræver autorisation, og ikke fra afgangssiden, hvor du tilslutter din ovn og dit komfur.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 16-05-2016 07:52
At du ordner det selv må jeg absolut fraråde, idet du ændrer på den faste installation. Det er ulovligt, få dog elektrikeren til at lave den stikkontakt til din mikrobølgeovn. Strømmen til stikkontakten skal tages fra tilgangssiden på komfurstikket, altså den side som kræver autorisation, og ikke fra afgangssiden, hvor du tilslutter din ovn og dit komfur.

 

Det tog noget tid for mig at finde ud af hvad du mente... Nu tror jeg jeg forstår det. Min mening var at klippe stikket af og sætte fasen sammen med ovn-fasen, sætte jord og nul sammen med jord og nul. Det hele på samme side. Jeg ville ikke ændre i den faste installation...

Må man ikke det?

 


Her er min signatur...
Det du kalder "stikket" er ikke et stik, men tilslutning til komfur, ovn m.m. Jeg ved ikke hvordan du havde tænkt dig at "sætte det sammen" Men det er netop det man kan kalde skillepunkt imellem det då må og det der er autorisations krævende.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Min tanke var bare vikle ledningerne sammen - jeg har vist et billede af min installation i det aller-øverste indlæg. Man slukker på HFI-relæet. Skruer jord, nul og ovn-fasen ud. Sætter de 3 nye ledninger sammen (måske evt. med samle-muffe). Skruer sammen igen. Dæksel på. Slut. Det er ulovligt, siger du? Det vidste jeg ikke...


Her er min signatur...
Så vil du have 3 kabler ind under aflastningsbøjlen og evt. samle med samlemuffer. Det vil betegne som et eksempel på gør det selv arbejde, som ikke er et eksempel på godt håndværk.

fase
Annonce
Sidste gang kom en elektriker og han satte selv 2 kabler ind (komfur + kogeplader) - uden samlemuffer. Jeg skal bare have 3 ledninger mere ind, til et kabel til mikrobølgeovn, der kan jeg vel bruge samlemuffer... Men er det ulovligt?

Det kan da godt være at jeg skal overveje at få en elektriker ud. Men han har jo det samme problem, han skal også have 3 kabler ind samme sted ?

Her er min signatur...

Du kan ikke have plads til samling af ledere med samlemuffer i dette udtag, når der skal dæksel på
Nej han han har ikke samme problem, men laver det (som Fabrin har skitseret længer oppe) på tilgangssiden af dette udtag ( evt. ved at bore et hul i pudslaget) . Så kan der blive en stikk. til mikro der hvor den skal sidde og komfur og ovn kommer ind under aflastning uden samlemuffer som de er nu.

Jeg misforstod lidt dit indlæg kl. 820 Det er korrekt at man kan klippe stik af ledning på mikroovn, og tilslutte den sammen med de andre. Det er så der det kan knibe med pladsen ikke bare under aflastnings bøjlen, men også op i klemmerne. Og kommer de ikke ordenlig op og bliver spændt, har du en rimelig risiko for at brænde udtag af eller en en af dine maskiner af. Det er hvis det er nullen der går dårlig forbindelse i. Og netop den skal modtage 3 ledninger ligesom jordledning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ved ikke helt om der er plads, det troede jeg at der ville være. Hvis der ikke er plads, gør jeg som i foreslår med at få en elektriker ud og lave et stik. Tak for det.

Men ellers: Ja, nul og jord vil få 3 ledninger hver hvor de i dag har 2 ledninger (udført af elektriker). 2 faser får hver en ledning (til kogeplader 7,2 kW). Sidste fase til både ovn og mikroovn behøver 2 ledninger. Min tanke var at når en elektriker kan sætte 2 ledninger op under under klemme, så kan jeg nok også. Og så var min tanke at bruge dobbelt samlemuffer og måske et lille styk ledning fra udtaget. Men dvs. 3 stk dobbelt samlemuffer. Sidst jeg checkede og som jeg huskede det, var der ellers rigeligt plads men måske har i ret...

Det er selvfølgeligt pænest og mest elegant med en stik-kontakt... Ok, så ender det måske nok alligevel med elektriker-besøg, kan jeg se... Mange tak for de opklarende svar...

Her er min signatur...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis