Hvilket stillads?

Hej,

Jeg skal have lavet udvendige tagrender på mit et plans hus. Ca 18 pr side.

Hvilket stillads vil I anbefale - et murerstillads? Har ikke prøve at opstille stillads før - hvilken højde skal det have.

Hvis jeg vil sætte ny beklædning og måske sternbrædder, hvad har jeg så brug for? 25 graders hældning på spær. Jeg vil tro der er ca 5 meter op til kip.

Hilsen Torben
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan bruge et bukkestillads. Jeg tror det er det du mener med murerstillads. Altså 7 bukke og 3 m f.eks.aluplanker imellem. Stilladshøjde er ca. 1,8 m under tagrende højde. Det vil sige at din stillads på siderne ikke skal være højere end 0,5 - 1 m. Når du arbejder i så lav højde er der ikke krav om gelænder. Det er noget andet ved gavle, så skal du op i 3 m. i midten (Jeg tror ikke du helt har 5 m til kip). Så skal der monteres en skråstiver fra bunden af den ene buk næsten til toppen af den næste, så det hele ikke sejler omkuld. Og skal du følge regler skal der være gelænder på også. Men det er alt sammen noget der hører til hvis du lejer noget. Hvis stillads skal være over 3 m skal der en særlig uddannelse  for at man må være opstiller af et stillads,  hvis du skal følge regler til punkt og prikke.
Jeg havde selv stillet stillads op, og havde gelænder og det hele da jeg udskiftede taget. Jeg har flere nysgerrige og interesserede børnebørn, så det skulle være sikkert at gå på. En dag havde jeg pillet et stykke væk af gelænder, for at der skulle noget materiale op. Og det havde jeg så glemt at montere igen næste dag. Medens jeg var på arbejde kom der en mand og en dame ind i haven, og min kone gik naturligvis ud for at spørge hvad de ville. De var fra arbejdstilsynet ! ! De bad hende sige til mig at jeg ikke skulle glemme at sætte det stykke gelænder op, inden vi startede igen, god oplysning. (Det var ikke mig de specifik var kørt efter, men et hus i nabolaget med nogle håndværkere fra Letland)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er lidt af et projekt, når du vil sætte stillads op selv.

Jeg har selv brugt en masse tid på at finde ud af, hvad jeg har brug for - og lånt og købt ting, og svejset beslag, og boret ringbolte ind i muren. Det er ikke atomfysik - men det skal laves ordentligt - ellers ender du på sygehuset. 

Jeg vil anbefale dig at bruge et Jumbo bukkestillads.

Som Jens skriver, skal der forskellige ekstra afstivninger til - ellers vælter det (har prøvet):
Det hele hænger sammen. Hvis du stiller en stige op at dit stillads, vil det jo vælte, hvis du ikke har diagonalafstivning.

Læs denne vejledning fra Jumbo:
http://www.jumbo.as/fileadmin/user_upload/download/vejledning/dansk/stillads/Vejl_bukke_DK.pdf

Der er mange ting man skal bruge, hvis man kommer lidt i højden, diagonalafstivning, mur-bøjler, øjer ind i muren, beslag til diagonalrørene mv.

Jeg vil ud fra min egen erfaring anbefale at du køber et pænt brugt sæt - men det svære er, at vide, hvor meget du skal bruge. Men køber du et godt brugt stillads, kan du sælge det bagefter.

På DBA er der flere tilbud på brugte stilladser - men uden erfaring, er det jo ikke så´n lige til at vide om man kan bruge det, så der er jo svært at rådgive.

​Du kan eventuelt bare leje et stillads af et stilladsfirma, og så bliver det sat op på den rigtige måde - og så skal du bare arbejde en smule hurtigt, så det ikke varar for længe.

Hvis du kender en murer i nærheden, så vil han måske fortælle dig hvad du skal bruge, hvis du spørger ham pænt om hjælp.

OBS med 5 m til kip, så skal du i hvertfald bruge et rigtigt godt stillads, som står på fast underlag, og som har afstivning, diagonaler mv og fastgøring ind i muren.

Der er også mange forskellige systemer - alm Jumbo af jern, Jumbo alu, rullestilladser, og flere andre.

Spørg igen, hvis du tror at vi kan hjælpe.


To ulykker kommer sjældent alene.
Murer bukke er ret lette at håndtere, og bruge. Det er rigtig godt at leje det af f.eks. et murerfirma. I stedet for øjer i muren kan man have en skråstiver bagud. Men det et nu ikke nødvendigt i den højde. Men diagonal afstivning er et must.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis han skal op på gavlen og arbejde så han kan nå kippen, så er jeg ret sikker på at han skal have fastgørelse ind i muren. Fordi at der skal en "forlænger" ovenpå murbukken - og når der er forlænger på, skal der være et mur-anker. Måske kan det så erstattes af en skråstiver ud/ned.

Men det ved den murer, som han så kan leje det af, sikkert.

To ulykker kommer sjældent alene.
Skrevet af ev elmand på 17-05-2016 22:18
Murer bukke er ret lette at håndtere, og bruge. Det er rigtig godt at leje det af f.eks. et murerfirma. I stedet for øjer i muren kan man have en skråstiver bagud. Men det et nu ikke nødvendigt i den højde. Men diagonal afstivning er et must.

Hen langs facaden er det vel bare murebukke i ca 1 meters højde. Kræver ikke afstivning vel?

1 meters højde på bukke er det nok når man lige skal op og klare nogle tagplader som skal løsnes/skubbes op?

Gavlen er straks værre - der skal jeg vist have noget hjælpe så alt er som det skal være

Hilsen Torben

PS: mange tak for Jeres indlæg

 

 

 

 

 

Murerbukke kan justeres op så kommer til at passe. Ved faldhøjde under 2 m er der ikke krav til gelænder. I gavle ville jeg også bruge murerbukke med forlænger. Men så er det at diagonal stiver er helt nødvendigt og evt. skråstiver ud fra huset.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis