Tovværksfender af 10 m fortøjning

Hej her er en idé til lidt tovværksarbejde - det er en "fingerstrik" fra Ashleys book of knots.
Jeg brugte 10 m af en lidt stiv og upraktisk blå PP fortøjning til en "pølsefender"

Den er brugbar til at binde rundt om en pæl, trække under båden og som alm fender mellem båd og bo - hvor den kan flyde NEDE i vandet, hvis man ligger op ad en meget lav flydebro. (luftfendere popper jo op)


Billedet viser den længde på 10 m. reb, som er "gået til" at lave fenderen.

Den lidt fikse detalje ved lige netop sådan en "fletning" er at hvis du desperat mangler 10 reb, så kan du "u-strikke" den ved at åbne den og trække i den ene ende - vupti har du 10 m reb igen.
 

Det er jo ikke den letteste at starte med hvis man vil lave tovværksting.
En "square loop sinnet" er det første man kan prøve.
Her er lige lidt billeder fra nogen tidligere ting:

 

Når man sejler med MOTOR og i GLASFIBER - så er det mindste man kan gøre, jo at vise lidt respekt og interesse for alt det håndværk som var nødvendigt i "gamle dage".

MVH A.

 


To ulykker kommer sjældent alene.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fine ting... som gammel spejder har vi en gang lavet nøgleringe "håndtag", lavet af 2 mm line af den nederste 4 kantede fletning, som vi solgte for at skaffe penge til en sommerlejr.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Her er billeder af en ny "Hvid tovværks-fender" lavet af 12mm PP:
 

Den er lavet af eet eneste stykke 10 m alm PP 3-slået reb med "square loop sinnet" efter Ashleys Book ogf Knots. 
HVIS man får brug for det, så KAN man åbne den i den ene ende, og så trække den ud til eet langt stykke igen.
MVH A


To ulykker kommer sjældent alene.
Rigtigt fine- har du "opskiften" på tovværksfendere , mere buttede/ flaskeformede- omtrent som en "Eva Gredahl", man fylder med gummi eller kork- udført som et fintmasket net i ca 12- 15 mm tovværk?- jeg har set den et sted, men kan selvklart ikke huske hvor- Måske alderen
MVH Bjarne S. Nielsen

BSN
Der er diverse bøger om tovværksarbejde på biblioteket.
Der er mange videoer om lignende ting - ropeworks - boat fender - prøv at google lidt på det.

Køb ellers Ashleys Book of Knots - det er "biblen" med tovværksarbejde og knob.

Det er ikke så svært at lave nogen fendere hvor man laver en slags vævning udenom et tykt bundt tov eller en lærredspose med kork.

Her ser du en "fingerflettet model som jeg lige har lavet af 30 meter langt tov - inde i midten skal der være 3-4 stykker tov, fordi denne fletning er lidt hul.

Men den ser flot ud - den er fin til "pælefender" - altså rundt om en pæl, hvor man ellers skal bruge fenderbrædt.


To ulykker kommer sjældent alene.
Ja tak for svaret- jeg har prøvet at google lidt/noget om emnet, og har set "bibelen"- det er jo ikke en billigbog- det jeg søger er de modeller- som du omtaler- med en pose kork til at hænge som beskyttelse  over lønning, i stedet for de usansynligt grimme plastdimser- har overvejet smådæk, omviklet med tovflet, men som vinterhygge kunne jeg ligesågodt "gå planken ud" og udføre noget ordentligt-
MVH Bjarne S.N.

BSN
Annonce
Du kan jo låne på biblioteket og tage nogen fotokopier.

Du kunne såmænd også få kopier fra mig, men der er jo så meget at vælge imellem.


To ulykker kommer sjældent alene.
Min mail er: [email protected] dert drejer sig om fendere, ala kalabasform; runde -kugleformet i bunden og tilspidset opad fra midt til en spids, hvori man fastgør tov- hvis du gider, vil jeg være ret taknemmelig- har en små 40 km frem og tilbage til er ordentligt bibliotek; Holbæk- har fundet er par billeder på pinterest, men ingen vejledning
MVH Bjarne S. N

BSN
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis