LED spots i nyt gipsloft

Hej med jer,

Jeg har lige købt et hus og synes at lofterne er grimme, hvorfor jeg vil sætte nye gpslofter om i et par af rummene. Je tænker jeg bare vil sætte gipsloftet op under det gamle, og således ikke rive det gamle ned. I samme ombæring kunne jeg godt tænke mig at sætte LED spots i det nye loft. 

Min tanke er:

slutte en LED driver til rosetten i det gamle loft
slutte LED spots til driveren og så montere dem i den nye underlæggende gipsloft.

Mit spørgsmål er: må jeg gerne det, eller er det at betragte som en fast installation som en elektrikker som ind over?

Og behøver jeg safebox eller f-hat når det er LED spots?

Jeg er ret ny til det her, så jeg håber i vil bære over med mig, og rette mig hvis der er nogle af præmisserne ovenfor som ikke er rigtige.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
f-hat er/var en betegnelsen/godkeldelse for at spottet måtte bygges ind i isoleringen uden en "kasse" over, siden 2012 har det været et krav på den danske marked at ALLE indbygningsspot skal mærkes hvis de IKKE må indbygges direkte i isolering.
nu snakker du om en driver er det fordi du vil have 12/24 volt spot ???? for kan du bruge 230 v som langt de fleste loftspots er i dag så skal blot en af spottene sluttes til dit loftudtag og så videre sløjfes, og for guds skyld og ikke mindst din elregnings skyld når du vælger spot så vælge et LED spot.
prøv at søge på google efter ledspot og du finder sikkert nogle du syntes om

Og ud over de gode råd fra mfrost, skal du se efter farvegengivelse RA som bør være på 90 eller der over. OG farvetemperatur som bør ligge på 2700 - 2900 kelvin, og så naturligvis lysstyrken.
Jeg har lige installeret 50 spots i et hus. Alle rum undtagen garage. Der blev valgt en 230 volt / 5 watt.
Når du saver ud til dem, må du ikke på nogen måde ødelægge dampspærre. I ældre huse kan denne godt ligge helt ned på loftet. Og du skal planlægge din placering så du ikke rammer op i tagspær. Det er ikke sikkert du kan finde plads i højden lige netop der.
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg er ikke fast besluttet på om det skal være 12V eller ej.
Hvad er der af fordele og ulemper?
Og må jeg i det hele taget sætte det op selv, eller skal der installatør på?

Jeg har kigget på nogle som de her
http://detled.dk/mr16-led-spot/967-diospot-led-indbygningsspot-mr16-12v-rund-hvid.html

Der er et hav af muligheder. Fra samme firma som du kigger på er der AD10 som er en 230Volt udgave. Men prisen er uden lyskilde. Eller lidt dyrere Diolux R4D som så er med lyskilde. De 2 jeg har set har en lavere indbygnings højde ( 65 - 63 mm) end den 12 v du kigger på. Skal du kigge på prisen, så skal du regne med en driver for hver tændings enhed, Hvis du vælger 12Volt udgaven. Og ved 230 Volt er det kun prisen på lampen + lyskilde.

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvordan sikre jeg mig ikke at ødelægge dampspær?
og må jeg godt sætte det op selv?
er 400 lumen nok? Der står den kan tage en 8W LED pærre, og det svare vist til en 40W glæde pære, eller er jeg helt gal på den?
Annonce
Skrevet af ev elmand på 11-05-2016 15:01

Der er et hav af muligheder. Fra samme firma som du kigger på er der AD10 som er en 230Volt udgave. Men prisen er uden lyskilde. Eller lidt dyrere Diolux R4D som så er med lyskilde. De 2 jeg har set har en lavere indbygnings højde ( 65 - 63 mm) end den 12 v du kigger på. Skal du kigge på prisen, så skal du regne med en driver for hver tændings enhed, Hvis du vælger 12Volt udgaven. Og ved 230 Volt er det kun prisen på lampen + lyskilde.

 

 

http://detled.dk/led-downlight-spot/1268-hilux-d10-indbygningsspot-65mm-230v-gu10-borstet-alu.html?search_query=ad10&results=7

jeg har kigget på de her så? Kan jeg godt bare sætte dem i rosetten som sidder i den gamle træloft og montere en nyt gipsloft under med lamperne i? Er det at anse som fast installation hvorpå der skal installatør?
jeg tænker også at de er så lave de her, at jeg ikke behøver bekymre mig om dampspær, når der både er gipsloft og afstanden mellem det gamle træluft og gipsloftet at give af?

 

 

400lm svarer til en 40W glødepære, hvilket du typisk kan få LED pære på 5-8W der kan levere
Konkret kan jeg huske IKEA's E27 globe pære (ved godt de er noget andet end hvad du søger) har en 13W pære på 1000lm, 8W på 600lm og 6.3W på 450lm, så har du lidt at gå efter mht. watt vs lumen (71-77lm/W).

Den sidste du selv linker til, er det nemt nok at lave "sløjfe videre" med, og da det er lamper du installerer, skulle det være lovligt nok at du selv monterer dem.
Det er det at sætte "rosetten" op, der er fast installation, der skal en autoriseret til at gøre.

Så er det igang med at finde nogle GU10 lyskilder der opfylder dine krav. Her er nogle punkter at tænke på/over i forbindelse med valg:

-Skal de kunne dæmpes?
-Hvor mange lyskilder er der i rummet, og deraf hvor kraftige har de enkelte behov for at være?
-Hvor mange grupper/sektioner skal kilderne sættes op i, f.eks. spisebord, sofabord, læse stol, kontor-hjørne osv. osv i de enkelte rum?
-Skal der LED-bånd med ind i beregningen, f.eks. under de øverste køkkenskabe til "arbejdslys" på køkkenbordet, eller under soklen i køkkenet til "orienterings lys" til nat-madden?
-Kan din kontakt/lysdæmper bryde så lav/høj en last? Mange dæmpere har en minimums last på 20-25W for at kunne bryde strømmen helt/konstant (undgå lamper/spot står og blinker i slukket tilstand).
-Har du egenskaberne/evnerne til at lave strømføringen selv, så du er sikker i din sag og du ved anlægget er lavet fagligt korrekt? Hvis ikke, så tilkald hjælp fra en elektrikker, om end du f.eks. kan trække ledningerne selv og forberede tilslutnings arbejdet for ham på dén måde, og så spare noget på regningen den vej.
-Kig på hvor mange lumen (lm) pr Watt (W) du får ved den enkelte lyskilde. Jo flere lumen pr watt jo bedre
-Ra/Cri-indeks skal være over 90, så får du en god farve gengivelse.
-Farve temperaturen skal du tænke over. 2600-2700K giver farve i stil med en glødepære/svagt gulligt, 2900-3000 giver "dagslys"/mere blå-hvid/skarpere i lys-farven.

Husk at planlægge placeringen + kabelføringen til alle dine spots i hvert enkelt rum, før du går igang med at lave loftet.

 

hvis jeg har forstået dig rigtigt og du vil sætte nyt gips loft under det gamle træ loft, er det ny fast installation og skal laves af elektriker det gamle lampe udtag skal enten sløjfes eller føres ned igennem det nye loft.
Som aap89 skriver det gamle udtag skal føres ned i forbindelse med nyt loft.
Du kommer ´lettest om ved det hele ved at pille det gamle loft ned. Så kan elektriker komme til lampestedet, din dampspærre kan overleve, og du får lidt mere plads at gøre godt med.
4 Stk spots med 5 w led er passende til et værelse f.eks. hvis det skal være det eneste lys.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis