Ruller i Mast til fald etc.

I forbindelse med udskiftning af fald bemærker jeg at rullerne i toppen sidder fast og ikke ruller med , er det normalt, hvis ikke hvad gør man så. Det drejer sig om 2x2 nylon ruller der kun sidder adskilt af en stålplade, vel en styreanordning, ruller er så monteret med en gennemgående bolt med låse splitter i hver side. Der er altså ikke noget med kugleleje eller andet der fremmer at nylonrullerne kører, og de sidder altså ret stramt, virker mærkeligt.

Tænker lidt på at ta toppen af og få det lavet ordentlig , for umiddelbart ser det ud til at den bare sidder med 4 propnitter, 2 på hver side.

Så ka jeg også få ført faldene rigtig , da jeg ka ka se at fald til rulleforstag ,bomdirk og storsejls fald kommer op i samme side, altså i forhold til den gennemgående bolt til topvant beslagene.

Alle gode forslag er velkomne


kynde
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Rullerne kaldes "skiver" - og de skal rulle rundt.

Ellers slider rebet // wiren en rende ned i skiven, og det bliver alt for tungt at trække op - og man kan ikke "strække" det ekstra, for at fjerne de sidste folder i sejlet.

Skiverne sidder måske fast fordi der sidder korrosions-rester fra aluminium bed siden af skiven.

Måske får du brug for nye skiver, hvis de gamle er slidt skæve - det vil være meget fornuftigt at lave det tip-top, når du er i gang.

Det er nemlig ikke ret let at servicere toppen.

Hvis det ikke fungerer perfekt, kan du også risikere at alvorligt uheld den dag du har brug for at få sejlet ned på 10 sekunder, fordi der kommer en tordenbyge eller hvad ved jeg.

Største sikkerhed er at tingene virker - ALTID + det du har mellem ørerne - bare min beskedne mening.
MVH A


To ulykker kommer sjældent alene.
Hm - jeg ved det ikke lige - men der er jo bådudstyrsforretninger, riggere og måske sejlmagere kan hjælpe dig videre.

Google er din største ven:

Google: "skiver til fald i mast"
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
http://www.mmc.dk/mast-rig-dak/skiver-hjul-ringe-lobere/fiberskive-40x11x10mm.html

Der er hjul i fiber og sikkert alle andre materialer. Desuden kan man jo få sådan noget drejet, hvis målet er for specielt.

Men mon ikke du kan finde noget der passer?

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
De omtalte "Ruller" hedder skivgat og kan købes i alle velasorteret båd udstyrs forretninger

http://www.riggerne.com/produkter/60010155-skivgat-og-hjul/2571-sparcraft-skivgat-hjul-pom-oe36-b10-oe8/

Tim  
 
Hej igen , og tak for svarene
Har fået løst problemet, viste sig at tidligere ejer havde brugt lidt for store skiver, har nu planslebet dem lidt på begge sider, så de nu bare ruller.

kynde

 nogle må så have misforstået noget 


Tim  
 
Ja det er stadig skiver. Dem der sælger dem skriver åbenbart bare det de synes lyder smart.

Et "gat" er et "hul"

Et skivgat er et "hul til/med en skive"

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis