Højbed - hvor langt skal stolperne ned?

Hej alle

Jeg skal lave to højbede - hvor jeg vil ha' nogle stolper i jorden (og smide tørcement i for at sikre, at det holder). Jeg er dog kommet lidt i tvivl om, hvor dybt jeg skal sætte stolperne.

Er der nogen, som har et godt råd til det? 

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej kreggelsen.
Hvad er det meningen at de stolper skal bruges til siden du vil ha cement ned om dem. Hvor høje forestiller du dig at højbedene skal være.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Velkommen på Lds
Du behøver ikke hverken tør eller våd beton. Jeg har haft nogen der var 80 x 200 cm og der var der ikke stolper ned i jorden. Der var en lodret lægte i hvert hjørne til at holde det sammen, og midt på de 2 lange sider. Og så et bræt eller ståltråd imellem side lægter nede under jorden. Men hvis de er lavet af pallerammer, 120 x 80 cm ville jeg overhovedet ikke gøre andet end fylde dem med jord.
Når højbede er fyldt med jord, flytter de sig ikke. Det er kun et spørgsmål om at sider ikke buler ud af det tryk der kommer indefra. Og den bedste måde er som jeg har beskrevet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du behøver ikke grave stolperne ret langt ned, for de bliver hvor de står. Glem alt om tørbetonen, den gør bare dine stolper rådner hurtigere. Men du skal sætte nogle galvaniserede gevindstænger gennem stolperne på hver side i "kassen", mellem de stolper du har sat i til og holde langsiden (på de stolper der ikke sidder i hjørnet). Gør du ikke det og højbedet er over et par brædder højt, flytter omtalte stolper sig ganske automatisk uanset dybte med/uden tørbeton omkring.  Er bedet mere end 3 brædder højt bør du have hele to gevindstænger gennem, en i bunden og en en i en god bræddes dybte så i ikke rammer med kultivatoren. 

Håber du forstår systemet, ellers må jeg prøve igen.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej alle 

Tak for input. 

Tørbeton var mest for at sikre, at det holder - og ikke begynder at bule ud i siderne med al den jord, der skal i. Og grunden til, at jeg bruger stolper er simpelthen fordi, at det er simplest at bygge - tænker jeg? Vil bygge et tilsvarende dette (samme koncept og nogenlunde samme højde, dog en anelse større og formet som et "L".)

Lyder interessant med stængerne, NITTER - men jeg tror ikke helt, at jeg forstår konceptet. Kan du eventuelt uddybe? 

De gevindstænger Leif beskriver har samme funktion som det bræt jeg beskriver. Nemlig at holde de 2 lang sider sammen. I dit tilfælde midt på hver af de Sider i L og imellem de 2 hjørner midt i L da de også har tendens til at komme ud.

Man kunne også bruge hulbånd eller kraftig ståltråd gjort fast til lægter midt på Ved gavle er det ikke nødvendigt da gavle i sig selv kan holde. På billedet aner jeg netop en lægte der sidder midt på langsiden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Skrevet af kreggelsen på 10-05-2016 20:21

Hej alle 

Tak for input. 

Tørbeton var mest for at sikre, at det holder - og ikke begynder at bule ud i siderne med al den jord, der skal i. Og grunden til, at jeg bruger stolper er simpelthen fordi, at det er simplest at bygge - tænker jeg? Vil bygge et tilsvarende dette (samme koncept og nogenlunde samme højde, dog en anelse større og formet som et "L".)

Lyder interessant med stængerne, NITTER - men jeg tror ikke helt, at jeg forstår konceptet. Kan du eventuelt uddybe? 

Erik har uddybet og hvis dit højbed skal skal have samme højde som på billedet skal fu have en stolpe for hver løbende meter med to gevindstænger ellers bliver højbedet automatisk bredere og bredere med tiden. 

Vil stærkt anbefale du glemmer alt om brædder og patentbånd idet det ikke er stærkt nok.

Og igen igen igen igen, hjælper hverken beton omkring stolperne eller dybe huller til stolperne mod bedet bliver breddere og breddere med tiden, idet jordens pres er ret stort. Derfor skal du have gevindstængerne gennem stolperne og beklædningen, til at holde sammen på bedet. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det er virkelig fornemt - tak for de rigtig fine input, Leif & Erik!

Der kan faktisk godt være en fordel i at den breder sig lidt, Så kan der være flere gullerøddeer næste år

Har da set flere der holder uden, og jeg så bare for mig det stykke gevindstang der kommer ud og vil skrabe min skinneben. men bare du ser problemet kan du jo finde den rette løsning. Og husk at jo højere dit bed er jo mere skal du vande, idet planterne ikke har så let adgang til naturlig fugt i jorden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 10-05-2016 21:54

Der kan faktisk godt være en fordel i at den breder sig lidt, Så kan der være flere gullerøddeer næste år

Har da set flere der holder uden, og jeg så bare for mig det stykke gevindstang der kommer ud og vil skrabe min skinneben. men bare du ser problemet kan du jo finde den rette løsning. Og husk at jo højere dit bed er jo mere skal du vande, idet planterne ikke har så let adgang til naturlig fugt i jorden.

Ja og det er absolut ikke et ukendt fænomen, at folk på andet år skal ned på knæ for og plukke der gule rødder, hvis de ikke får det lavet ordentelig fra starten.  

Der er ingen der forbyder folk og dække skiven/mødtrikken med et stump 1" pind hvor der er stemt et hul til og ....... eller ........ eller.     

Men pøj pøj med bedet. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Der går meget jord til højbede (lavbede er mere overkommelig) Og hvis det kniber med at finde jord nok er små halmballer som skabt til at lægge i bunden - så kan man nøjes med 20 cm god havejord eller kommunekompost tilsat lidt kalk. 

Ps. Der skal så efterfyldes lidt hver år.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis