Terrassefliser - afretning - vandrør

Hej alle

Måske et dumt spørgsmål men jeg prøver alligevel.
Jeg har læst at det er en fordel at skaffe jernrør i fuld længde med terrassen når man skal rette af inden fliserne lægges. For mit vedkommende betyder det at jeg skal bruge et par rør på hver 6 meter. Jeg forestiller mig at købe nogle 3/4" galvaniseret rør. Nu har jeg ikke købt sådanne rør før så jeg kunne godt tænke mig at vide om så lange rør er så lige/rette at jeg kan bruge dem til afretning?

På forhånd tak.

:-)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror ikke der er godt med så lange rør, de giver sig ret meget, prøv at tage fat i den ene ende af et 6 meter langt 3/4" rør det buer en hel del.
Jeg har prøvet det med jernrør, og synes ikke rigtig det virker for mig.
Jeg lavede terrasse sidste år, jeg havde en 4 meter alu stige liggende, jeg skar trinnene af, så jeg havde to skinner, der er rimelige stabile.
Så lavede jeg nogle pløkker og spænde clamps, og bankede nylonklodser i et rethold, så det ligner et prof afrette system.

Vi prøver igen, i morgen --
Du kan fint gøre det med rør på 2m. Det gør stort set ingen forskel, andet end de er noget nemmere at have med at gøre. De trækkes jo med tilbage når du du har trukket af på de første 180cm.
Det kan også være en fordel at trække af på xx meter, også ligge fliserne på det stykke, også trække mere af, osv osv. Det gjorde jeg da jeg lavede min terasse. Det hjalp lidt med vekslende arbejde, også var der også mindre "reparationer" at lave når vovsen løb ind over der hvor man lige havde trukket af
Den viste retholdt kunne også være et bræt, bare den er lige. Så saves et hak i hver ende.
Men du skal ikke have længere rør end maks 3 meter for at det er nemt at arbejde med. Der hvor røret skal være, retter du en stribe/rille af med retholdt, så rillen lige netop har en dybde på rørets tykkelse under færdig sandoverflade. ( skal du bruge 6 cm belægningssten så er bunden af rillen 8 cm under din snor hvis den markerer flisehøjde) . Så lægger du røret ned i rillen og dækker den til, og klapper sandet lidt fast omkring den. 1,9 m derfra Lægger du en tilsvarende hvis du vil skrabe af med en 2 m retholdt.
Du kan køre på de 2 rør på et areal på 2 x 3 m. Skal terrassen være bredere, flytter du det ene rør og lader "den midterste" ligge.
Når du skal videre er det blot at rille igen og trække rørene vandret hen i den nye rille. Så får du ingen overgang. Så skal rillen fyldes inden fliselægning. Det manglende sand lægges hen over rillen og stryges an med f.eks. bagsiden af en trærive eller et andet hjemmelavet redskab der ligner.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for alle de gode svar og råd. Har i mellemtiden været forbi hos en bekendt hvor et stort haveprojekt er i gang. Her kunne jeg så se det med egne øjne :-)
Det er meget bedre end 1000 linjer forklaring. Held og lykke med "svedeture" her til sommer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også