Hjælp til ledninger i afbryder

Hej banditter

Jeg giver op   Jeg er ikke faktastisk til det med de ledninger der. Hvor skal ledninger isættes? Jeg har en udendørs lampe (de 3 løse ledninger) som skal kunne afbrydes i afbryderen i midten. Kan i hjælpe med en lille guide til hvilke huller de 3 ledninger skal sættes i? evt med en lille tegning

På forhånd tak fra en frusteret ledning idiot

 


Fritid er en hobby jeg ville ønske at jeg kunne dyrke noget mere...
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ring til en elektriker.
Det er ulovligt selv at tilslutte.

Elektriker
"Alt er volt"
Skrevet af bpb på 10-05-2016 00:42

Hej banditter

Jeg giver op   Jeg er ikke faktastisk til det med de ledninger der. Hvor skal ledninger isættes? Jeg har en udendørs lampe (de 3 løse ledninger) som skal kunne afbrydes i afbryderen i midten. Kan i hjælpe med en lille guide til hvilke huller de 3 ledninger skal sættes i? evt med en lille tegning

På forhånd tak fra en frusteret ledning idiot

 

En skitse får du ikke, men en beskrivelse. Begynd med at afisolere ledningerne, så der er 13 - 15 mm bart kobber. Den gul grønne monteres i det ledige hul ved siden af den anden gulgrønne. Den lyseblå monteres ved siden af den anden lyseblå. Så er der en brun tilbage, den monterer du i en af afbryderens ledige huller ved siden af de brune, der er der i forvejen.

 

 


fase

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/29461' class='af-profile-link'>maar0005</a> på 10-05-2016 08:24
Ring til en elektriker.
Det er ulovligt selv at tilslutte.

Er hermed gjort

Fritid er en hobby jeg ville ønske at jeg kunne dyrke noget mere...
"En skitse får du ikke, men en beskrivelse. Begynd med at afisolere ledningerne, så der er 13 - 15 mm bart kobber. Den gul grønne monteres i det ledige hul ved siden af den anden gulgrønne. Den lyseblå monteres ved siden af den anden lyseblå. Så er der en brun tilbage, den monterer du i en af afbryderens ledige huller ved siden af de brune, der er der i forvejen"



Tak for dit svar 👍🏼 men må heller lade en fagmand klare det

Fritid er en hobby jeg ville ønske at jeg kunne dyrke noget mere...
Skrevet af maar0005 på 10-05-2016 08:24
Ring til en elektriker.
Det er ulovligt selv at tilslutte.

Hvis vi nu forudsætter at ledningerne havde været tilsluttede, så måtte man godt udskifte stikkontakt og afbryder, er vi enige i det? Hvis vi er enige, kan jeg ikke se forskellen, da de tre ledninger er trukket, og der således ikke bliver ændret på den faste installation. Hvis vi ikke er enige, vil jeg gerne se din argumentation for det ulovlige i at udskifte afbryder og stikkontakt.

 

 


fase
Annonce
Hvis du skal have LED lyskilde i, vil det være en fordel at du får den blå (nullen) med over i lampeafbryderen, da du ellers vil kunne opleve at de vil blive ved med at lyse pga. potentialet i nullen når der er slukket for fasen (brun).
Men dejligt at høre en der vælger at tilkalde en fagmand frem for at eksperimenterer sig frem, ala Olsen i "Ballade på Christianshavn".

 

Tror du også på den med storken Steensen


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er ingen grund til at ringe efter en elektriker for det der. Og betale 500-1000kr for at få sat det ene kabel i. Som S. Fabin selv siger, så ville det være fuldt ud lovligt for dig, at udskiftet begge afbrydere og stikkontakt, hvis kablerne allerede var monteret. Og her har vi tale om kun at montere 1 kabel. Vi kan jo bare lege du lige har udskiftet afbryderen, og har glemt hvor det sidste kabel skal monteres  

 

Og ja, jeg kender godt reglerne, så skal der fluekneppes helt til det pinlige, så det korrekt en læmand ikke må montere det. Men så kan vi jo også snakke om hvem der har trukket kablet  

Her er en skitsen, som Fabin allerede har beskrevet som tekst længere oppe. De paint skills fortjæner da et smiley 

Monter de 3 ledere, og vær glad for resultatet. 

 

Steensen skrev den 10-05-2016 17:46:43

Hvis du skal have LED lyskilde i, vil det være en fordel at du får den blå (nullen) med over i lampeafbryderen, da du ellers vil kunne opleve at de vil blive ved med at lyse pga. potentialet i nullen når der er slukket for fasen (brun).
Men dejligt at høre en der vælger at tilkalde en fagmand frem for at eksperimenterer sig frem, ala Olsen i "Ballade på Christianshavn".

Hvis man forbinder den blå fra lampen med lampeafbryderen, er man så ikke nødt til at luse (forbinde) denne blå videre til den blå nede i stikkontakten?
Og hvorfor er det, der er potentiale i den blå i stikkontakten og ikke i afbryderen?

hugoni skrev den 17-10-2021 00:49:25

Hvis man forbinder den blå fra lampen med lampeafbryderen, er man så ikke nødt til at luse (forbinde) denne blå videre til den blå nede i stikkontakten?
Og hvorfor er det, der er potentiale i den blå i stikkontakten og ikke i afbryderen?

 Det er en fem år gammel tråd, du har fat i. Det Steensen mener er, at der skal afbrydes for nullen til lampen. Det kan kun lade sig gøre hvis nullen til lampen er tilstede ved afbryderen og kun bliver brugt til lampen. I øvrigt kræver det en topolet afbryder.


fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis