Stiga Villa vil ikke trække klippebord

Har netop erhvervet mig en brugt Villa, som er toprenoveret.

Der er dog et problem, som jeg ikke kan greje.

Den vil ikke trække klippebordet ved kørsel ligeud, kun ved venstre drej når jeg kører fremad, og højredrej i bakgear.

Er der nogen herinde som kan give mig et hint .

Svenson
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forkert længde eller type rem.
Fejlmonteret sidder ikke den rigtige vej rundt om strammerulle.
Strammetulle ikke strammet korrekt op.

Vi prøver igen, i morgen --

Hvis det er en af de "nyere" Villa'er kan det skyldes at strammerullen foran til klippebordet er hoppet af remmen eller den fjeder der strammer rullen er knækket eller hoppet af. Ellers er jeg enig med Jens om de andre fejlmuligheder.

Du må under "dyret" og kigge. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Svenson på 10-05-2016 16:49

I er vist inde på noget af det rigtige. Fjederen var hoppet af
Jeg har søgt efter hvordan fjederen skal sidde og har kun fundet et billede.
http://www.kolumbus.fi/petteri.savo...villa1.jpg

Men det kan jeg ikke helt få til at passe

Jeg har fundet en manual, hvor det ser helt anderledes ud:

http://manuals.ggp-group.com/8211-0210-07_DK.pdf Side 4

Hvilken er den rigtige?

Uff, den er en af de gamle typer. Som det sidder på det øverste billede ser det helt tilforladeligt ud.

Men er det et billede af din maskine ???

Du bliver nok nødt til og forklare nærmere eller mærke af på et billed, hvilken fjeder du mener sidder galt ???

Manualen siger mig ikke noget men de gamle modeller blev vist også lavet i utroligt mange udgaver. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det er fjederen som er markeret her, som jeg ikke kan greje...

Nej det er ikke min, men samme model.

Svenson
Annonce
Skrevet af Svenson på 10-05-2016 19:33
Det er fjederen som er markeret her, som jeg ikke kan greje...

Nej det er ikke min, men samme model.

Ja ok. Det kan jeg nu heller ikke på grund af billedkvalliteten, men den ser faktisk ikke ud til at have fat i noget på venstre side og syntes også at mangle et "øje" til fastgørelse.

Lad os vende det om, så vi ikke kommer til at hænge os i fjedre. Hvilken af remmene er det der glider, når du har trukket koblingen til klippeaggriatet, med stoppet motor, og drejer rundt på knivene  ???

PS Husk lige den ikke må stå på tænding når du roder med knivene og remme. 

Mvh. Leif.

Onliner:

Jeg har vedhæftet billedet, så det måske er i bedre kvalitet.

Og markeret den rem som glider. Hvis det stadig ikke er muligt at se tydeligt, så er det den rem som trækker klippebordet, fra den dobbelte remskive i midten.

Der er ikke åbenlyst noget øje, eller hul som fjederen kan sidde fast i.

Svenson
Skrevet af Svenson på 10-05-2016 20:55

Jeg har vedhæftet billedet, så det måske er i bedre kvalitet.

Og markeret den rem som glider. Hvis det stadig ikke er muligt at se tydeligt, så er det den rem som trækker klippebordet, fra den dobbelte remskive i midten.

Der er ikke åbenlyst noget øje, eller hul som fjederen kan sidde fast i.

Ja ok.  Det lille remhjul der sidder på stangen under trækakslen skal være fjederbelastet. Dvs. du skal kunne skubbe strammerhjulet op (som du ser det på billedet) skal det gå tilbage i udgangspositionen så det holder remmen stramt via fjederkraft. Kan armen ikke køre frem og tilbage og ved fjederkraft stramme remmen, vil den glide på de to andre remhjul. 

Det er ikke sikkert du lige kan se et hul, det sidder nok et sted under strammerhjulet. Hvis det ikke er en fjeder af den type der sidder omkring armens omdrejningspunkt kan den være knækket eller rustet over. Du må prøve med DW40 hvis armen sidder fast og ellers er det manual adskillelse. 

Og husk at remmen ikke må være så slidt den går på bunden af remskiverne da den så også vil glide ved belastning. 

Mvh. Leif.

Onliner:
Tak for indsatsen Jeg kigger lige lidt mere på det i morgen eftermiddag, og ser om ikke det kan lykkes.
Armen sidder ikke fast, men jeg er ved at tro remmen er for lang, da den ikke kan strammes 100% op, uden at strammehjulet går på kassen.
Endnu engang tusind tak for alle "indspark"

Svenson
Skrevet af Svenson på 10-05-2016 21:47
Tak for indsatsen Jeg kigger lige lidt mere på det i morgen eftermiddag, og ser om ikke det kan lykkes.
Armen sidder ikke fast, men jeg er ved at tro remmen er for lang, da den ikke kan strammes 100% op, uden at strammehjulet går på kassen.
Endnu engang tusind tak for alle "indspark"

Ja ok, du må have mulleren frem i lyset og investere i en kortere rem. 

Du skal nok ikke regne med man kan finde længden ud fra en tabel, derfor bør du tage remmen med til en lokal forhandler af so slige sager. 

Mvh. Leif.

Onliner:
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis