Manglende stikkontakt til opvaskemaskine

Jeg er for nylig flyttet ind i en lejlighed i en boligforening. De tidligere lejere havde afmonteret et køkkenskab, og installeret en opvaskemaskine (som de har taget med sig ved fraflytning). De fortalte mig dog at alle installationer var forberedt til montering af opvaskemaskine. Uden at tjekke det efter, bestilte jeg en opvaskemaskine, men da jeg ville til at montere den, kunne jeg konstatere at der ikke findes en stikkontakt under køkkenbordet. Jeg kan samtidig se at der ligger en løs forlængerledning under køkkenskabet ved siden af, så mit gæt er at de har forbundet den til stikkontakten over bordet, og trukket den ned imellem køkkenskab og komfur.

Mit spørgsmål er så, om det er okay/lovligt at installere den på denne måde? I installationsvejledningen til maskinen står der, at den skal forbindes til fast installation, og ikke en forlænger, men hvad er grunden til dette?

Alternativt, hvis man skal have etableret stikkontakt under bordet, hvor nemt kan det så gøres, og har nogen et bud på hvad det vil koste? Jeg går ud fra at det ikke er noget jeg må gøre selv. Jeg kan se på mit komfur at det kan køre på 2 faser, så principielt set kunne man vel forbinde opvaskeren til den sidste? Jeg er helt med på at jeg ikke må gøre det selv, men det ville vel heller ikke tage lang tid for en elektriker at lave?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville være en udmærket ide, at bruge den ledige fase fra komfuret til din opvaskemaskine. Det andet, du nævner, ligner noget gør det selv installation, selv om det virker.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 09-05-2016 13:15
Det ville være en udmærket ide, at bruge den ledige fase fra komfuret til din opvaskemaskine. Det andet, du nævner, ligner noget gør det selv installation, selv om det virker.

Og hvordan gøres dette - billigst muligt? Da det er en lejelejlighed, som jeg formentlig ikke skal bo i mere end 2-3 år, skal det helst bare være den billigste lovlige løsning. Jeg formoder at det kræver hjælp fra en aut. installatør?

 

Det er i og for sig let nok af den simple grund, at du henvender dig til en installatør og beder ham om at lave en stikkontakt til din opvaskemaskine, hvis det skal være lovligt.

fase
Hvis ledningen fra opvaskemaskinen er lang nok, så vil jeg mene det er lovligt selv at tilslutte til komfurstikket (forudsat man ved hvad man gør).
Det er kun faste installationner man ikke selv må røre ved.
Evt kan du selv udskifte ledningen på opvaskemaskinen til en længere - ledningen skal være med 3 ledere da den også skal tilsluttes jord.
Nu ved vi jo ikke, hvor langt væk komfuret er, så rådet med at sætte en længere ledning i opvaskeren ligner noget klamp. Desuden kan man heller ikke afbryde opvaskeren uden at skulle afbryde komfuret.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis