Ændring af overligger

Hej 

Er gået i gang med at renovere 2 værelser. Nyt gulv er støbt og pudset banket ned.

Jeg kunne godt tænke mig at ændre vinduerne, tilbage til et mere oprindeligt udseende. Pt. Er det store 80ër vinduer, som ikke yder det gamle hus retfærdighed.

Pt. Er der indlagt en temmelig stor beton overligger.

Murværket afslører at der førhen, har været 2 mindere vinduer. Og sådan skal det gerne være igen.

På billederne ses det nuværende.

Vinduerne skal rykkes en del til venstre og en stens bredde til højre. Herimellem skal der så mures op.

Men hvordan gør man med sådan en overligger? Skal mutværket understøttes eller hvordan?

Havde tænkt mig:

Sætte soldater under bjælkerne

Fjerne vinduet

Fjerne overligger, og murer op imellem vinduerne

Ligge de nye over liggere, både for og bagmur ind.

Skal man understøtte mere eller?

Tak

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ser ingen billeder men ellers lyder det som en rigtig god plan. Du skal dog være opmærksom på det vand der kommer ned på indersiden af ydermuren. Det skal ledes ud over vinduer. ENTEN med korrekt murpap som lægges op ad bagmur og løftes og svejses ved siderne så vandet tvinges ud. ELLER med de moderne TB render, som er færdige render som skulle være lettere at montere. Her link til en beskrivelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skal mure midter søjlen op først. Så støtter den murstenene. så kan du lægge overligger ind. Hvis der går et par sten løse må de mures ind igen. Men bjælker skal støttes af inden for allerførst, så du tager trykket af muren. Det kan være med soldater, men det kan også være en 10x10 cm bjælke der bankes skråt ind med f.eks. en lægte over, så den presser fra loftet og imod gulvet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej
Hvordan murer jeg midter søjlen op, uden at fjerne den gamle overligger?
En løsning kan jo Være at murer op under overliggeren, og blot skærer den, så stumpen sidder der.

Tak
Prøv at sætte et billede ind ude og inde fra.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej
Undskyld det sene svar, har Været ramt af sygdom, skal en kvie der så frygtelig gerne ville på græs, hun tog både mig og lågen med sig.
Skal nok få taget et par billeder
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis