Havetraktor vil ikke starte

Hej alle, håber at i kan hjælpe mig lidt.

Jeg har en Alpina BT 98 havetraktor, som ikke kan starte.

Der sker absolut intet når jeg drejer nøglen, ikke et klik fra relæ eller andet.

Batteriet er fra sidste sæson og fuldt opladet.

Starteren kører fint hvis jeg kortslutter start relæet.

Har leget lidt med alle sikkerhedskontakter jeg kan finde: sæde, gear, bremse og klipper.

Der sker dog stadig ingenting.

Kan det evt. være tændingslåsen eller har i andre idéer.

Jeg har et multimeter, men ikke meget forstand/erfaring i at bruge det, så gerne lidt vejledning hvis i foreslår at det skal anvendes til at teste med.

 

Hilsen Colli

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Akke ja, de klippere.  

Kender ikke lige modellen men ...........................  

Tjek sikringen.

Mål spændingen over batteriet mens du drejer nøglen, hvad er den ?

Så måler du om startrelæet får styrestrøm. Det sker ved du måler over de to tynde ledninger. Husk og trykke bremsen/koblingen ned og sidde på sædet hvis den også kræver dette. Samtidig skal du også huske at klippeagrigatet skal være frakoblet for at starteren vil køre på den ordinære metode.

Kommer der styrestrøm er dit startrelæ øg.

Meddel lige resultatet før du gør mere, idet det så kan blive nødvendigt og finde et eldiagram til modellen. 

Du ved jo hvordan du starter motoren så det skulle være mulig og komme på græs, eller den vil måske ikke gå ???  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Finder lige en hjælper til at sidde på sædet/dreje nøglen mens jeg måler.
Umiddelbart er der ingen gnist på tændrør når jeg kortslutter startrelæ, så kan ikke starte den på den måde.

Spændingen over batteriet er ca. 12,7 V , der er ingen forskel på om jeg drejer nøglen eller ej.
Derefter målte jeg styrestrøm på startrelæet, men der skete ingenting
Skrevet af Colli på 08-05-2016 15:49
Spændingen over batteriet er ca. 12,7 V , der er ingen forskel på om jeg drejer nøglen eller ej.
Derefter målte jeg styrestrøm på startrelæet, men der skete ingenting

Ja ok, så er det skidt.   Men hvad så med sikringen, er den hel (ikke afbrudt) og har forbindelse til ledningerne ??? 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Colli på 08-05-2016 15:26

Umiddelbart er der ingen gnist på tændrør når jeg kortslutter startrelæ, så kan ikke starte den på den måde.
 

Heller ikke når tændingsnøglen står i "run" position ???

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Der er 2 sikringer, begge så fine ud men skiftede begge for lige at være sikker.
Og nej, ingen gnist når den står i "run" position
Skrevet af Colli på 08-05-2016 16:39
Der er 2 sikringer, begge så fine ud men skiftede begge for lige at være sikker.
Og nej, ingen gnist når den står i "run" position

Ja ok, og hele to sikringer.    

Så formodes relæet og være i orden og fejlen ligge i enten switchene på sikkerhedsudstyret eller tændingslåsen. Desværre er det mig ikke muligt og finde et eldiagram til din model så du bliver nok nødt til og måle kontakterne i gennem for gennemgang med multimeteret ved og hive og trykke på de forskellige tilhørende indterninger og tjekke ledningerne. Se lige godt efter der ikke er en ledning der har været i klemme et eller andet sted, idet kobberlederne inde i ledningen så godt kan være afbrudt. 

Især skal du nok være opmærksom på kontakten på gearkassen, prøv og mål med meteret i ohm positionen over kontakten mens du begæger gearstangen. Har før set nogle der har været meget ringe.

Nu ved jeg ikke hvor mange terminaler der er på tændingskontakten, men normalt vil du kunne finde +12 volt konstant på en af terminalerne. Kontroller lige at spændingen er tilstede med nøglen taget ud. 

Desværre kan jeg ikke ryste flere "vise sten" ud af ærmet med de oplysninger jeg er i besiddelse lige nu. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg prøver lige at måle lidt mere i morgen.
Tændingskontakten har 4 terminaler og ganske rigtigt én med konstant 12 V.
Vender tilbage med hvad jeg finder i morgen og tusind tak for hjælpen Leif
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis