Hvilken skum omkring polystyren i terrændæk

Hej LDS'ere

Vi er godt i gang med at grave ud i køkken-alrum med henblik på at isolere og støbe nyt gulv med gulvvarme. Det er et gammelt hus vi har med kampestenssokkel. Når vi vil isolere med polystyren vil vi jo få en del steder hvor der kommer gab omkring førnævnte kampesten. Jeg forestiller mig at fylde med polystyrenkugler og skumme til sidst. Men hvilken skum bør jeg bruge? 'Den gamle' siger brøndskum. Det skulle jo nødig kunne suge fugt og der vil blive kontakt imellem kampestenssokkel og skum.

Hvad siger i?

Mvh. Anders
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stol du bare på "den gamle". Brøndskum er udmærket. Det er de også en polyurethanskum.

fase
Du bør ikke bruge polyurethanskum inde - det afgiver lidt usunde stoffer.

Formaldehyd. Små mæmgder, men allergifremkaldende og mistænkt for at give kræft.

- og der vil sikkert komme en masse indlæg om at det ikke gør noget.
Men Hvorfor putte gift ind i huset, når man kan lade være ------

MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
Skrevet af Ellida på 08-05-2016 10:12
Du bør ikke bruge polyurethanskum inde - det afgiver lidt usunde stoffer.

Formaldehyd. Små mæmgder, men allergifremkaldende og mistænkt for at give kræft.

- og der vil sikkert komme en masse indlæg om at det ikke gør noget.
Men Hvorfor putte gift ind i huset, når man kan lade være ------

MVH A

 

Der skal jo alligevel radonspærre på - for der bliver vel lagt radonspærre?

 


 Certificeret Statiker

Der kommer også radonspærre. Er der evt. en alternativ løsning uden skum?
Hej.
Løsningen et som ingeniøren skriver.
Isolering:
Mod sokkel sætter du polysteren på højkant. Derefter fylder du gulvet ud med polysteren plader. Imellem sokkel og den lodrette polystyren kommes der polystyrenkugler i.
Efter radonspærren er udført mod sokkel udføres der en kant isolering på 30 mm.
Radonspærre:
Langs sokkel påklæbes der en PF2000 murerpap, 100 mm op med en bitumenklæber, murerpapen foldes så løst ned på isolering med en bredde på 150 mm, denne bliver trykket fast af betonen. Ved gennemføringer gøres det samme.
Beton:
Betonen udføres med en styrke klasse 20MP i en tykkelse af min 100 mm, dette vil gøre den radonsikker.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Lige en opdatering:

Løsningen blev et fylde op med flamingokugler og enkelte steder med brøndskum. Gulvet er støbt. Beton blev overdækket med plast i en uges tid. I mellemtiden er tiden gået med at lave loft + diverse vægge. Nu skal jeg have slebet gulvet inden jeg lægger klinker.
Tak for opdateringen - det er venligt at komme med en tilbagemelding til alle dem som prøver at give gode råd.

-- specielt her i en periode med megavarmt vejr, er det jo godt at høre at du er kommet godt videre.

MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis