Har skiftet harddisk, komme ud af bios

Hej og godaften.

Jeg har skiftet harddisken i en bærbar. Fik med nogen møje ændret bios så den kunne boote fra en win7 disk. Installerede win 7. Så langt så godt. Gik tilbage til bios f2 og bad om at få den resat til deefault, men herefter kan jeg dels, ikke finde de bootmuligheder som var før og, dels kan jeg ikke komme ud af bios. jeg trykker f10 og ja til at save options, men ved næste opstart starter den igen i bios. Hvad er det jeg gør galt?

På forhånd tak for al hjælp.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej og godaften. Jeg har skiftet harddisken i en... Vis hele indlægget
54 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af je_ns på 08-05-2016 22:51
Ja det skal du også.
Men du skal starte med at åbne editor når du vil oprette et indlæg (og ikke på skriv et svar)
så skal du vælge sæt billede ind...

 

Det har heller ikke været på skriv et svar, men når editoren er åbnet ved citat.

Når jeg klikker på den knap du anviser kommer der en tekst at filtypen ikke er tilladt og at jeg skal bruge billedknappen i editoren. Det var jo ikke nemt at vide at man bare skal blæse på det og så trække billederne hen alligevel. 

Men nu kom de altså.Jeg takker, men synes at det er en dårlig funktion


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Fabrin.
Jeg ved ikke om den er født med win8.1, men det skal nok passe da det står på bagsiden. Asus køre et system med en hidden partition hvor backup ligger og man trykker så f9 under opstart så kan man resette hele computeren til fabrik som da den kom med posten. Så troe ikke der er lavet nogle backup-dvd. Og den skjulte partition kunne man netop ikke komme ind i for det har vi prøvet mange gange. Og jeg har forsøgt med f9 inde i bios altså Optimized defaults også mange gange og ender det samme sted igen og igen. Så indtil videre er det eneste som har fået liv i computeren er den disk med win7 starter hvor styresystemet var der i forvejen. Men som jeg ikke tror bliver særlig godt da den har kræfter til meget mere.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Når du trykker på F9 i BIOSen, skal du bagefter vælge F10 Save and exit. Du har et alvorligt problem med din computer, hvis du ikke kender en, der har en windows 8.1 CD, fordi en del af styringen ligger i windows8.1. Prøv om du låne en win8.1 DVD ellers vender du tilbage, måske kan jeg finde en. Men allerførst skal du ud af bios

fase

Hej Fabrin.
Jeg tror også at jeg har et alvorligt problem. For det er gjort igen og igen f9 for uptimized defaults og ja til det og derefter f10 og ja til at gemme og exit, men jeg ender samme sted hver gang, som på det første billed. Håber du har set at jeg fik dem indsat i det svar til je_ns.
Har lige snakket med drengen, men han kan ikke huske om han har noget cd/dvd og han kan heller ikke huske om han har produkt koden et eller andet sted for den sidder ikke bag på kabinettet. Her kan man se at det er en god ide at gemme et foto af koden som det første når man har fået en ny bærbar, men det har jeg nok ikke fået lært ham. Han er på arbejde så han vender tilbage når han kommer hjem.
Takker så meget for hjælpen.

Ps. Hvordan kan det være at den skal bruge noget fra win 8.1 hvis man har lavet en ny installation af win7 på en formateret harddisk?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Skrevet af Pizzabager på 09-05-2016 09:50
Jeg kan ikke finde rundt i tråden, men du siger du har fået installeret win7 på en disk, hvad skete der med den, hvorfor virkede det ikke?

 

Ja bare jeg vidste det. Hel kort så satte jeg en formateret disk i og ville så ha den til at boote fra cd-en med en system disk i det lykkedes med megen møje at finde ud af det i bios. Ok så ville jeg ændre bios til at boote fra c. men der er det så det køre i ring så jeg hele tiden ender i bios igen. Og kan heller ikke finde den option hvor man kan vælge at boote fra cd-skuffen. 

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hmm på de billeder du har taget, plejer der så vidt jeg husker være mere i Boot options. jeg er lidt blank på den gamle bios, min ser anderledes ud..
Skrevet af Pizzabager på 09-05-2016 10:40
Hmm på de billeder du har taget, plejer der så vidt jeg husker være mere i Boot options. jeg er lidt blank på den gamle bios, min ser anderledes ud..

 

Hej Pizzabager.

Hvis du læser mit indlæg nr 2 så får du en historik om hvad der er sket. Det er nemlig rigtigt at der mangler nogle muligheder i biosen. og det gjorde der også da problemet dukkede op første gang. Men da en reparatør sagede at der bare skulle en ny harddisk i så tænkte vi, ja at det klare vi da selv. Det problem som er nu, var helt uventet.

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Skrevet af kovas på 09-05-2016 09:37

Hej Fabrin.
Jeg tror også at jeg har et alvorligt problem. For det er gjort igen og igen f9 for uptimized defaults og ja til det og derefter f10 og ja til at gemme og exit, men jeg ender samme sted hver gang, som på det første billed. Håber du har set at jeg fik dem indsat i det svar til je_ns.
Har lige snakket med drengen, men han kan ikke huske om han har noget cd/dvd og han kan heller ikke huske om han har produkt koden et eller andet sted for den sidder ikke bag på kabinettet. Her kan man se at det er en god ide at gemme et foto af koden som det første når man har fået en ny bærbar, men det har jeg nok ikke fået lært ham. Han er på arbejde så han vender tilbage når han kommer hjem.
Takker så meget for hjælpen.

Ps. Hvordan kan det være at den skal bruge noget fra win 8.1 hvis man har lavet en ny installation af win7 på en formateret harddisk?

Du kan ikke fotografere koden i bunden af maskinen, for der er ingen. Koden er gemt systemet, så derfor skal der laves en eller flere gendannelses DVDere, når systemet er igang. Jeg er næsten sikker på, der er poppet en meddelse om at lave DVDerne flere gange.

Inde i computeren sidder der sikkert en jumper, som kan bruges til at resette BIOS med. Det kræver nok, at du fjerner tastaturet.

Kender du ikke en, der har en win8.1 DVD, du kan låne? Så formaterer du den harddisk, der sidder i din maskine nu. Det kan du evt. gøre på en anden computer. Derefter starter du systemet op igen, og installerer din win8.1. Bagefter skal du have aktiveret din Win8.1 og så køre det igen.

Den nye slags BIOS er indrettet lidt anderledes end de gamle. Der er tilføjet noget der hedder UEFI, som ligger på harddisken og derfor kan du ikke ukritisk bare tage en anden windows version og lægge ind.

Du kan forøvrigt slå UEFI Boot fra i BIOS, prøv lige det. Det ligger i faneblad 2 eller 3 i BIOS.

Har du forøvrigt prøvet at få stillet maskinen til at boote fra cd drevet igen, det gøres i boot options.


fase
Hej Fabrin Godmorgen.
Så giver det vel også mening hvis den hd som sidder i originalt går helt ned så køre den bare over i biosmenuen. Eller hvad?
Angående uefi så kan jeg finde noget som hedder launch efishell from system divice og når jeg highlighter den og ja så siger den not found hvilket jo ikke er så mærkeligt da der ikke er noget system i.
desværre er boot fra cd-drevet forsvundet fra boot menuen. uanset hvad jeg gør så ser bootmenuen ud som på det billed jeg tidligere indsatte. Jeg bad sønnike om at kigge i gemmerne når han kom hjem angående recoverydvd-er men har ikke hørt fra ham endnu. Men hvis koden ligger i systemet og harddisken er gået helt kaput er man så nødt til at købe et nyt styresystem?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis