Har skiftet harddisk, komme ud af bios

Hej og godaften.

Jeg har skiftet harddisken i en bærbar. Fik med nogen møje ændret bios så den kunne boote fra en win7 disk. Installerede win 7. Så langt så godt. Gik tilbage til bios f2 og bad om at få den resat til deefault, men herefter kan jeg dels, ikke finde de bootmuligheder som var før og, dels kan jeg ikke komme ud af bios. jeg trykker f10 og ja til at save options, men ved næste opstart starter den igen i bios. Hvad er det jeg gør galt?

På forhånd tak for al hjælp.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
54 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kovas, er det en hemmelighed, hvilken computer det drejer sig om? Kan du ikke, med et kamera tage et billede af skærmbilledet, når du ikke kan komme videre.

Kan vi gåud fra, at din F2 knap ikke sidder fast? Ellers prøv at tage batteriet ud og tag stikket til strømforsyningen fra. Vent et par minutter og sæt batteriet  og strømforsyningen i igen.Hvad sker der så?


fase
Skrevet af S. Fabrin på 08-05-2016 09:42

Kovas, er det en hemmelighed, hvilken computer det drejer sig om? Kan du ikke, med et kamera tage et billede af skærmbilledet, når du ikke kan komme videre.

Kan vi gåud fra, at din F2 knap ikke sidder fast? Ellers prøv at tage batteriet ud og tag stikket til strømforsyningen fra. Vent et par minutter og sæt batteriet  og strømforsyningen i igen.Hvad sker der så?

Hej Fabrin.

Nej, nej det er skam ikke nogen hemmelighed, det er en Asus K555L. Det virker ikke som at f2 sidder fast. Den er med intern batteri så det er ikke lige at tage det ud som på andre bærbare, men der er en mulighed hvis nødvendigt.

Jeg har taget nogle billeder, men kan ikke finde hvor jeg skal oploade dem?

Forhistorien er: At min søn ringede og fortalte  at når han startede den op så gik den direkte i bios uanset hvad. Så vi aftalte at han skulle betale de 200kr som en reparatør ville ha for at kigge på den. Han sagde at der skulle ny HD i og det ville koste over 1500kr.Vi mente så at det kunne vi da gøre selv. Jeg har flere hd-diske liggende.

Det første jeg satte i var et fra en mini asus 10" med win 7 starter. Og computeren starter fint op, men der mangler driver til skærmkort og netkort, så jeg kan ikke komme på nettet. Prøver så at opdatere win7 fra en disk, med styresystemet, men den vil ikke opgradere den version som allerede ligger. Og  da jeg er ret sikker på at den før kørte home premium 64bit så sætter jeg en anden disk i som er ældre men slettet. Og efter meget fumlen i bios ( de mærkelige forkortelser som var i bios var lidt svære at forstå) endte jeg med at den kunne boote fra cd-drev. jeg fandt hd og markerede hvilket drev der skulle bruges og den installerede win7. Ok troede jeg, men den kunne stadig ikke finde driver til netkort. Kom så i tanke om at jeg jo stadig booter fra cd-dev og gik ind i bios for at resette til defoult eller hvordan det nu staves. Og herfra er jeg så præcis der hvor sønnen startede.

Jeg har da før oploaded billeder, med det er som om muligheden er pist væk? Jeg kan finde insret pimage with preview øverste venstre hjørne, men den må ikke bruges til billeder og så er der noget vedhæft filer som ikke er billeder.

Tog batteriet ud og ventede medens jeg søgte på kartoffelskones. satte det i igen det hjalp ikke.

 

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg har tidligere haft held med at tage den gamle disk (svarende til den der sad i oprindeligt) ud ar computeren, sætte den i et USB-kabinet og så lave et disk-check fra en anden computer. Efter diskcheck lavede jeg defragmentering. Slutteligt tilbage i i computeren, og så har den kunne virke igen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Har du en mulighed for at prøve om den gamle harddisk virker, sæt den f.eks. i en anden computer. Jeg kan ikke forstå at du ikke kan komme ud af BIOS fordi harddisken ikke virker. Prøv at sætte CDen med din windows7 i igen og ret din bios til at starte op på CD drevet. Sæt så din anden BOOT enhed til at være harddisken. Gå ud af BIOS, hvis du kan, og kør så videre. Hvis det kører nu laver du ingen ændringer, for selv om CD drevet står som første BOOT, vil computeren søge på anden BOOT enhed, hvis der ikke er nogen bootbar enhed i CD drevet. Det tager lidt længere tid at komme i gang, men ikke meget.

Nu ved jeg ikke hvad du præcis mener med default, men prøv at sætte boot enhederne, som jeg har beskrevet, og hvis det ikke virker, tager vi den lige derfra.


fase
Skrevet af S. Fabrin på 08-05-2016 15:40

Har du en mulighed for at prøve om den gamle harddisk virker, sæt den f.eks. i en anden computer. Jeg kan ikke forstå at du ikke kan komme ud af BIOS fordi harddisken ikke virker. Prøv at sætte CDen med din windows7 i igen og ret din bios til at starte op på CD drevet. Sæt så din anden BOOT enhed til at være harddisken. Gå ud af BIOS, hvis du kan, og kør så videre. Hvis det kører nu laver du ingen ændringer, for selv om CD drevet står som første BOOT, vil computeren søge på anden BOOT enhed, hvis der ikke er nogen bootbar enhed i CD drevet. Det tager lidt længere tid at komme i gang, men ikke meget.

Nu ved jeg ikke hvad du præcis mener med default, men prøv at sætte boot enhederne, som jeg har beskrevet, og hvis det ikke virker, tager vi den lige derfra.

 

Hej Igen.

Den gamle hd kan ikke findes af den computer som jeg sidder ved nu. Har noget ledningsværk så jeg kan tilslutte en hd uden kabinet. Hvis jeg tilslutter den som jeg fik installeret win7 på så kan man finde det hele som det skal være ,såvidt jeg kan se.

I boot oversigten er muligheden for boot fra cdskuffe forsvundet.

I oversigten står:

Fast boot enabled

Launch csm disabled

Boot options priorities

Add new boot option  hvis jeg går ind i den så

Path for boot option

Og derinde select et filesystem. Som jeg ikke forstår et kuk af.

Hvorfor kan man ikke uploade billeder det ville jo være noget nemmere?

 

Prøvede at oprette et galleri det var heller ikke nogen succes

Hvor er billed knappen i editorens skrivefelt?

 

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Den eneste måde jeg har fundet til at uploade billeder her, er med "vedhæft andre filer end billeder"

Ved ikke om det er korrekt, men det virker

Mvh. Ole

Indsæt billede

Som billed 1 vælg åben editor, inden du begynder at skrive indlæget.

Indsæt billede, som billed 2

(Klik på billederne så bliver de tydeligere.)

 


Vi prøver igen, i morgen --

Hej je_ns.

Har prøvet begge anviste muligheder men, får en meddlse om at jeg skal anvende billedknappen i editoren?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja det skal du også.
Men du skal starte med at åbne editor når du vil oprette et indlæg (og ikke på skriv et svar)
så skal du vælge sæt billede ind...

Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af kovas på 08-05-2016 19:20

Den gamle hd kan ikke findes af den computer som jeg sidder ved nu. Har noget ledningsværk så jeg kan tilslutte en hd uden kabinet. Hvis jeg tilslutter den som jeg fik installeret win7 på så kan man finde det hele som det skal være ,såvidt jeg kan se.

I boot oversigten er muligheden for boot fra cdskuffe forsvundet.

I oversigten står:

Fast boot enabled

Launch csm disabled

Boot options priorities. Det er den, vi skal have fat i, og det er her du vælger rækkefølgen af drev, der skal søges på. computeren vælger selv, hvis du har CD drev og Harddisk som de to første prioriteter.

                Add new boot option  hvis jeg går ind i den så er du ude på skrammer. Der har du ikke noget at gøre, hvis du ikke er helt klar over, hvad du har med at gøre.

Path for boot option.   Den skal du ikke bruge  

Og derinde select et filesystem. Som jeg ikke forstår et kuk af. Det skal du heller ikke bruge.

Hvorfor kan man ikke uploade billeder det ville jo være noget nemmere? Se mit svar nedenunder.

Prøvede at oprette et galleri det var heller ikke nogen succes

Hvor er billed knappen i editorens skrivefelt?

For nu at begynde bagfra, billedknappen er knappen længst til venstre i editoren. Den ligner et billede.

 

 


fase
Der er yderligere 44 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis