Monark 8

Hej,

Jeg har købt en herlig ældre Crescent 11 fods jolle med en tilhørende Monark 8 motor. Motorren virker stort set ubrugt, men tilsyneladende er tændspolerne stået af. Jeg kan måle spænding på forsiden af spolerne, når jeg hiver i starteren, men der er ingen gnist at se. Nogen som har en ide til, hvad der kan være galt eller - måske endnu bedre - nogen som kender til, hvor man kan finde stumper til sådan en motor. Den blev også solgt under navnet Crescent Marin 8 og tændingssystemet er Stefa Supermatic m. belysningsudtag.

Ib

ikje
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tjek platinerne om de åbner som de skal, måske den lille kondensator er færdig efter alle de år.
Kunne tændingen ikke ligne en som der sidder på de gamle knallerter, Monark lavede jo også knallerter, og dele til veteranknallerter er vist ok nemme at få fat på..
Tjek om stopknappen er blokeret (pil ledningen af)
Prøv med et nyt tændrør, har det siddet med olie på en del år har de med at blive defekte.

Fed gammel motor forøvrigt, og så ser den jo ud som ny...

Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af je_ns på 07-05-2016 22:49

Tjek platinerne om de åbner som de skal, måske den lille kondensator er færdig efter alle de år.
Kunne tændingen ikke ligne en som der sidder på de gamle knallerter, Monark lavede jo også knallerter, og dele til veteranknallerter er vist ok nemme at få fat på..
Tjek om stopknappen er blokeret (pil ledningen af)
Prøv med et nyt tændrør, har det siddet med olie på en del år har de med at blive defekte.

Fed gammel motor forøvrigt, og så ser den jo ud som ny...

Tak for tips. Det med kondensatoren lyder som et meget godt bud; prøver at pille låget af og kigge på de der stumper, du nævner. Hvis ikke, det løser problemet, må jeg på jagt efter en knallert (kan godt huske dem fra barndommen).

Ib

ikje
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis