Bosch borehammer sprænger sikring

Hej dygtige LDS'ere!

Jeg har en pragtfuld Bosch GBH 2 - 24 DFR borehammer. Pludselig er den begyndt at sprænge sikringen i hpfi relæet, når man starter den. Jeg har kun brugt den til få og simple boreopgaver, så den er helt sikkert ikke slidt op. Er der nogle som har nogle forslag til hvad det kan skyldes, så jeg kan prøve at fejlsøge lidt? Pft
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den sprænger ikke sikringen i HPFI relæet. Enten kobler den HPFI relæet ud, eller den sprænger en sikring i gruppeafbryderen. Hvis den kobler HPFI relæet ud, har du en afledning til jord, eller hvis det er sikringen i gruppen, der sprænger, så har du en kortslutning i borehammeren. Under alle omstændigheder skal du have skilt maskinen ad og målt, hvad der er i vejen. Har du et universalinstrument og evt. en megger? Det kan være en støjdæmpningskondensator.


fase
Enten springer sikringen eller også falder HPFI relæet. Det er to forskellige ting.

Hvis sikringen springer, er det nok en kortslutning i din borehammer/ledning. Måske ledningen har været i klemme?

Hvis HPFI relæet falder ud, er der en fejlstrøm. Da en borehammer er dobbeltisoleret, må der næsten være hul på ledningen, så den kan aflede til jord. Ellar har borehammeren været våd?

Prøv at efterse din ledning til din borehammere grundigt. Træk den ud af stikket først.

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.


Min gamle Bosch vinkelsliber, sprang pludselig sikringen, den var total kortsluttet.
Det var støj kondensatoren der var skurken, jeg afmonterede kondensatoren, og den snurre lystig videre.

Vi prøver igen, i morgen --

Min gamle Bosch vinkelsliber, sprang pludselig sikringen, den var total kortsluttet.
Det var støj kondensatoren der var skurken, jeg afmonterede kondensatoren, og den snurre lystig videre.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej igen. Det er sikringen som sprænger - ikke relæet. Sorry.

Ledningen har ingen brud og der er ingen kortslutning når jeg måler fra stikket og til skruerne som ledningen er monteret på.

Andre ledetråde som jeg kan tjekke?
Annonce
Ja prøv at læs mit indlæg..
Det kunne jo være det samme problem du har..

Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af Nicolai85 på 08-05-2016 22:14
Hej igen. Det er sikringen som sprænger - ikke relæet. Sorry.

Ledningen har ingen brud og der er ingen kortslutning når jeg måler fra stikket og til skruerne som ledningen er monteret på.

Andre ledetråde som jeg kan tjekke?

Du skal måle på begge stikkets ben uden afbrydern er koblet til. Derefter gentager du øvelsen med afbryderen koblet til. Drej på borepatronen, så kummutatoren bevæger sig, måske er du så heldig at finde fejlen.Hvad måler du med?


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis