Få en skive af træ til at blive lige

Hej, jeg har været ude og finde lidt træ, som jeg godt kunne tænke mig at lave til et bord.

Det var lidt svært at skære lige, så det skal rettes op - men hvordan gør det nemmeste muligt? Elhøvl er en mulighed, men den jeg har kan kun tage 3mm af gangen, hvilket den fandt ret hårdt....

Gode råd modtages med kyshhånd! :-)

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Elhøvl er nok det bedste bud, da den kan tage meget materiale af gangen.
Jeg har selv gjort det samme med en skive jeg havde liggende, der måtte jeg bare bruge min båndsliber. Der satte jeg så et slibepapir med korn 24 på, så den kunne fjerne noget materiale. Men det tog stadig noget tid.

Bedst ville det jo være hvis du kendte en snedker der havde en afretter og tykkelseshøvl, så ville det ikke tage mange minutter.
Den er langt fra tør, jeg havde tænkt mig at slibe/skære den til, også lade den stå til den er tør for så at gøre den færdig.
jeg har for 1½ måned siden købt 15 skiver i 35 cm diameter, 5 cm tykke, skal bruge dem til noget pynt til bryllup, de så rigtig flotte ud, de var nyskåred, men træet havde ligget i 6-12 md, men der var stadig fugt i.. ham der lavede dem sagde godt til mig i forvejen at de ville revne. og ganske rigtigt, har de alle sammen revner nu.. men det er så bøgetræ, og det kan godt være det er værre end andet..
Han sagde så at skal man undgå revner skal træet ligge til det er godt tørt før det bliver skåret, så skulle man vist undgå revner.

Din træskive vil sandsynligvis revne når den tørrer.
Træ har mere svind på den ene led end på den anden - så derfor kan man næsten ikke undgå at der kommer "tørresprækker" - fra centrum og udefter på din skive.

HVIS du lægger den i et solidt stykke plastic og hælder linolie eller madolie over, vender den med nogen dages mellemrum og penslet på oversiden - ialt i 1-2 måneder, kan du MÅSKE undgå at det sprækker.

MÅSKE !!!!

Hvis det er til skærebrædt, så brug madolie. (linolie er vist ikke helt sundt?)

PLAN: Det skal ligge længe, og efterhånden som saften fordamper, skal olien kunne trænge ind. (samme princip som de bruger ved konservering af gammelt vanddrukkent træ fra skibsvrag og lignende - Vikingeskibene i Roskilde osv. - her er det bare forskelligs stoffer = glykol, de bruger - det tager et år!!)

Jeg kender een som faktisk HAR lavet et skærebrædt med diameter 50-60 cm på den måde af lærk, så det KAN lade sig gøre.

 

PS - og hvis du begynder at bearbejde din plade FØR den er meget tør, så er det spildt arbejde (bortset fra glæden over at prøve noget nyt værktøj) forrdi det VIL slå sig.


To ulykker kommer sjældent alene.
Hej

Efterhånden en gammel tråd, men jeg prøver alligevel. Jeg står i samme situation og skal have en stor skive af bøgetræ klargjort til indendørsbrug. Jeg er blevet anbefalet samme fremgangsmåde som Ellida skriver - dog i et par år frem for måneder, da det er et stort stykke. Ø120mm.

Det er svært at finde meget information omkring emnet, og jeg er bange for at noget går galt. Linolie hærder ved oxidation, altså når det bliver udsat for ilt, men hvordan kan vandet fordampe hvis det er i en lufttæt indpakning? Hvis der er en lille åbning så det kan ånde, er jeg bange for at linolien begynder at hærde. Man kunne bruge olie som rapsolie eller solsikkeolie, men kan ikke finde meget information omkring hvad det gør ved bøg. Jeg har læst at det kan give en harsk lugt.

Jeg er interesseret i en løsning som langsomt udskifter vandet i træet med olie, således at træet ikke trækker sig sammen og dermed revner.

Håber nogle kan hjælpe.

Mvh
Martin
Jeg har hørt om en ven som havde en skive at Lærk - den lagde han i en bage-bakke med olie af en art - om det var linolie ved jeg ikke.

Så vendte han træskiven med nogen dages mellemrum i flere måneder, til den var færdigimprægneret. Og den revnede ikke. Men det er jo usikkert og det går godt.

Jeg vil tro, at hvis du bruger ren linolie  (altså ikke det til havemøbler som har accelerator og tørremiddel tilsat) , så er det måske det bedste, fordi det hærder særdeles langsomt op - hvis der er inde i træet, så hærder det aldrig op. Man kan for eksempel save en gammel oliebehandlet bordplade igennem og finde ikke-hærdet linolie indeni.

Pøj pøj.

To ulykker kommer sjældent alene.
der findes noget væske af en art, der bytter plads med vandet, og som ikke fordamper efterfølgende. jeg kan ikke huske hvad det hedder, men har kigget en del på youtube og Amerikanske sider.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis