træbriketter

hej

er der nogen der har erfarring med at fyre med briketter i en Lotus 2060 med vandtank?

Jeg har hidtil fyret med brænde uden problemer og har renset røgkanaler 2-3 gange om året men nu ville jeg prøve med briketter og efter ca 5 dage er kanalerne fuldstændig lukket i sod jeg har fuldt åben for luft både for oven og i bunden,jeg tænder op med 3 briketter og fyrer med 2 af gangen efterfølgene så mener ikke der er for meget brændsel på af gangen.

mvh.

Torben

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes træbriketter af forskellige kvalitet. Træbriketter af nåletræ indeholder en del harpiks som giver mere røgudvikling (og sod) end andre fremstillet af fx. løvtræ.
Før i tiden hørte man om træbriketter hvor der var tilsat kartoffelmel som bindemiddel - men om det forekommer endnu ved jeg ikke.
Skrevet af T.Hansen på 07-05-2016 07:23

hej

er der nogen der har erfarring med at fyre med briketter i en Lotus 2060 med vandtank?

Jeg har hidtil fyret med brænde uden problemer og har renset røgkanaler 2-3 gange om året men nu ville jeg prøve med briketter og efter ca 5 dage er kanalerne fuldstændig lukket i sod jeg har fuldt åben for luft både for oven og i bunden,jeg tænder op med 3 briketter og fyrer med 2 af gangen efterfølgene så mener ikke der er for meget brændsel på af gangen.

mvh.

Torben

 

Jeg har en lotus 2060, dog uden vandtank, og jeg fyrre kun med briketter, som en anden skriver er der meget forskel i kvaliteten på briketter, nogen briketter brænder nemt andre er næsten ikke til at få ild i, nogen efterlader næsten intet aske, andre skal man tømme askeskuffe hele tiden..

jeg har fyrret med briketter i flere år, og har fundet ud af jeg får bedst gang i den med, 4-5 briketter til at starte på, samt 5-6 optændingspinde så kommer der bedst og hurtigst og godt varmt bål, også fylder jeg efter med mindst 3 af gange, hvor der stadig er kraftige gløder, hvor jeg lige åbner skuffen i 30 sek, for at få godt gang i ilden med det samme.

 jeg startede også engang med 3 stk derinde og der synes jeg der går længe før varmen kan brænde brandkammeret helt rent, dvs den soder lidt derinde.

Jeg har som sagt ikke vandtank, så jeg kan ikke få det problem du har, men jeg synes du skal prøve med større mængde og ikke mindre.

 

Tak for svar,tror jeg har fundet problemet har prøvet hårdtræsbriketter fra Harald Nyborg,det lader til det virker,den er ihvertfald ikke sodet til.
de andre briketter dufter ekstremt af frisk grantræ så der er nok en del harpiks i,de er godtnok meget hårde og skilles ikke ad når de brænder og det er nok der det går galt for så er det de ligger og ulmer....

mvh
Torben
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis