Hjælp til at finde den rette stiksav til hobby brug, tak ☺️


Kære forum! ☺️


Jeg har endnu engang brug for jeres kyndige vejledning og erfaringer, så jeg håber i vil hjælpe mig igen. ☺️

Jeg har købt et par alm. træbrædder af fyrretræ, (som ikke er trygimprægneret, da det er giftigt for fugle) og det er min mening at jeg vil bruge træet til at save nogle små platforme ud af, til mine papegøjer.

Jeg skal derfor have købt mig en stiksav, som jeg kan save de forskellige slags platforme ud med. ☺️
Jeg har fundet inspiration til platformene jeg gerne vil lave, på denne side:

http://www.naturalbirdco.co.uk/shop/search.php?q=Platform&search.x=-990&search.y=-243

- Det er især de helt små, runde træ platforme jeg gerne vil lave mange af, som denne hér: ☺️

http://www.naturalbirdco.co.uk/ourshop/prod_2483113-Platform-Perch-Stepping-Stones.html


Så for at jeg kan skære platformene ud i forskellige størrelser cirkler, leder jeg efter den rette stiksav jeg kan bruge, - og i den forbindelse håber jeg, at i kan hjælpe mig med at finde den helt rette stiksav, der passer til mig. ☺️

• Stiksaven jeg søger, skal gerne;

- Være brugervenlig og nem at bruge.
(Da jeg er nybegynder og ikke har prøvet at skære med en stiksav så mange gange før. 😖)
- Ikke veje for meget.
- Ikke ryste for meget når den er tændt, så den ikke er for svær at styre, når den skærer i træ.
- Evt. have laserlys,
(hvis det kan hjælpe mig med nemmere at følge og skære runde linjer?..)

- Er det ikke også en god ide at købe en stiksav med "skinner"/fodpanel, (eller hvad det nu hedder) så den er nemmere at holde, og skære lige med?..

Som i kan se på siderne med platformene jeg gerne vil lave, er det meget vigtigt at stiksaven skal være god til at skære i cirkler, og kurver. ☺️


Jeg har fundet denne side på nettet, som omtaler 3 slags stiksave, og der står også en masse information om at finde den rette stiksav til ens behov: ☺️
http://testmagasinet.dk/diverse/stiksav-test.html

Hvis jeg evt. kan bede jer pænt om at gå ind og læse lidt på siden, for at se om det ikke kunne være én af disse 3 stiksave jeg har fundet, der måske kunne være et godt valg til mine behov? ☺️

Jeg har også fundet denne stiksav fra Bosch, som er til en rimelig overkommelig pris; ☺️

• BOSCH STIKSAV 500W PST 650 06033A0700
(Link
http://www.altomselvbyg.dk/vaerktoej/stiksave/

- Kan den stiksav måske være egnet til mine behov? ☺️


Jeg vil derfor være meget taknemmelig hvis i har nogle råd til, hvilken slags stiksav der er bedst for mig at bruge, og som passer til mine behov. 😊

På forhånd mange tusind tak for jeres hjælp, - og jeres tid! ☺️

- Hav en dejlig dag !

Kærligst
Christine

Mange venlig hilsen
Christine
Kære forum! ☺️ Jeg har endnu engang brug... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen je_ns! ☺️

Tak for dit svar! ☺️
Jeg køber nok den stiksav fra Bosch du henviser til over nettet, da jeg har fundet den billigt.

Men ved du om den er lille, som Gerhard skriver?
Da jeg tror det er bedst at købe en stiksav som er i en lille str. ☺️

- Hav en dejlig dag! 😊

Mvh
Christine

PS:
Jeg har også fået købt mig det ekstra sæt stiksavs klinger du henviste mig til.

Mange venlig hilsen
Christine
Hej
Jeg tror ikke du finder en stiksav der er mindre end den Bosch du kikker på.
fordelen ved en hobbysav som den er også, den ikke er så tung, som de proff udgaver.

Vi prøver igen, i morgen --
det om hjørner, nævnte jeg bare, fordi jeg i forrige uge, stod og skulle skære en log ind i min båd. Da kunne jeg godt have brugt en, som var mindre end den Bosch jeg har. Men det vigtigste er for dig, at den passer godt i din hånd, og det kan du jo prøve i H-N.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Mange stiksave kan man rykke sålen tilbage, så klingen kommer helt frem til forkanten af sålen, det kan somme tider hjælpe, hvis det kniber med pladsen, men er det bredden af sålen det kniber med plads til, hjælper de jo ikke ret meget.

Vi prøver igen, i morgen --
- Undskyld!
Jeg glemte helt at spørge om, hvad det betyder når en stiksav har pendul funktion?

Jeg har læst dette om pendul effekten:

"Slår du pendulfunktionen til, bevæger klingen sig ikke kun op og ned, men også frem og tilbage. Det er en stor fordel, når du saver i træ, fordi savsmuldet nemmere kan komme væk.
Derfor kan du save hurtigere.
Til gengæld bliver savsporet også mere flosset, når du saver i “pendulfart”. Har du brug for et rent savspor, fx når du saver i en
melaminbelagt plade, slås pendulet fra. Pendulfunktionen bruges kun, når du saver i træ.
I metal og kunststof skal pendulfunktionen altid være slået fra."

Det er vigtigere for mig at snittet bliver rent og lige, og ikke flosset, - end at der kommer lidt savsmuld.
Så det er vel ikke nødvendigt for mig, at stiksaven har pendul funktion (eller hvad det hedder) da jeg kun skal bruge maskinen til at skære i træ?

Jeg har lige læst at en "Bosch Stiksav PST 650" har en blæseluftfunktion, og kan tilsluttes en støvsuger så savsmuldet suges væk, - så er det vel lige så fint, ikk'? ☺️

Tusind gange tak for al jeres hjælp, det betyder meget for mig!! 😊

Mange venlig hilsen
Christine
Annonce

Hvis du helt vil undgå at dit træ flosser, kan du sætte et stykke "affaldstræ" på bagsiden, så du skærer igennem 2 stykker træ, hvor du kun skal bruge den ene (så kan du genbruge "offertræet" til de næste snit). 
Specielt krydsfiner har meget nemt ved at flosse, så her kan det næsten altid betale sig at sætte et "offertræ" på bagsiden. 
Mange begår (inklusive mig selv) den dumhed at køre for hurtigt... det gælder om at lade saven gøre arbejdet, og tage sig den tid det tager at save. Særligt når man skærer rundinger er det fristende at presse maskinen lidt, men det betyder flossen, og i værste fald at klingen flexer til en af siderne, så din kant bliver skæv. 

Men du har helt ret mht pendul funktionen, men den er jo meget rar at have, hvis du i fremtiden skal skære noget andet... tænk på at din stiksav snilt kan holde 30 år  

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
- Undskyld!
Jeg glemte helt at spørge om, hvad det betyder når en stiksav har pendul funktion?

Jeg har læst dette om pendul effekten:

"Slår du pendulfunktionen til, bevæger klingen sig ikke kun op og ned, men også frem og tilbage. Det er en stor fordel, når du saver i træ, fordi savsmuldet nemmere kan komme væk.
Derfor kan du save hurtigere.
Til gengæld bliver savsporet også mere flosset, når du saver i “pendulfart”. Har du brug for et rent savspor, fx når du saver i en
melaminbelagt plade, slås pendulet fra. Pendulfunktionen bruges kun, når du saver i træ.
I metal og kunststof skal pendulfunktionen altid være slået fra."

Det er vigtigere for mig at snittet bliver rent og lige, og ikke flosset, - end at der kommer lidt savsmuld.
Så det er vel ikke nødvendigt for mig, at stiksaven har pendul funktion (eller hvad det hedder) da jeg kun skal bruge maskinen til at skære i træ?

Jeg har lige læst at en "Bosch Stiksav PST 650" har en blæseluftfunktion, og kan tilsluttes en støvsuger så savsmuldet suges væk, - så det er vel lige så fint, og der behøves derfor ingen pendul effekt, vel? ☺️

I skal alle sammen have mange tusind TAK for al jeres hjælp, det betyder meget for mig
- og hjælper mig meget!! ☺️

Mange venlig hilsen
Christine
- Jeg ved ikke lige hvorfor den tekst blev sat ind to gange, beklager. ☺️

Tak for alle de gode råd, alle sammen! ☺️

Jeg tror at jeg i morgen vil gå ned i Harald Nyborg og se lidt nærmere på den Bosch stiksav PST 650 som jeg har læst, og fået fortalt så meget godt af vide om om. ☺️

Mange venlig hilsen
Christine
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis