Hvilken stiksavsklinge til 40 mm bordplade

Hej alle,

Jeg skal save i en 40 bordplade i eg. Hvilken klinge til stiksaven ville i vælge?

Denne reklamerer med clean cut, men kan vidst kun save i 30 mm træ.
http://www.harald-nyborg.dk/p6961/bosch-stiksavsklinger-t101b

Denne er noget større, men blive snittet mon fint nok?
http://www.harald-nyborg.dk/p8433/bosch-stiksavsklinger-t234x

Kan i hjælpe?
Mvh
MTHv
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Bliver snittet fint nok? Fint nok til hvad ?
Hvis det er til nedfældning af en vask, er det fint nok, men er det kanten, eller enden, så findes der ikke en klinge der er fin nok.
Du skal altid skære ca. 1 mm fra din streg og så slibe ind til stregen med sandpapir (eller høvle, hvis du er er rigtig god) 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det er regel nummer 1 ved alt træarbejde, sav lidt ved siden af stregen, for der findes ikke en sav der ikke efterlader "striber" i træet. Skærer du til stregen, så vil dit stykke blive for lille, når du får slebet kanten glat...

Alt efter hvor god du er til at save (pas på med stiksaven, der hurtigt kan brænde træet, hvis du ikke er forsigtig og lader saven arbejde rigtigt), så ville jeg starte med korn 120, og så op til korn 500... Men det er forskelligt om det er endetræ eller ikke, du sliber i.
Brug en lang træklods, så du sliber over et langt stykke, og dermed undgår "buler" i kanten.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Er det ikke noget der kan klaret med en rundsav eller en dyksav? Det vil give et langt pænere resultat.
Tak for input folkens!

@Illisher
Jeg har ikke en rundsav/dyksav med føreskinne endnu, men den er bestemt på ønskelisten! Jeg tror godt, at jeg tør skære med stiksaven, da der bliver sat fliser op ved begge endestykker. Så skulle det flosse lidt, gør det ikke så meget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis