Må jeg mure renselem til i skorsten ? Jeg har naturgas.

Hej,

Jeg har et muret skorsten og i kælderen hvor naturgasfyret er koblet til skorstenen (så vidt jeg kan se går der et metalrør ind i skorstenen men aner ikke om metalrøret går helt op) er der et gammeldags metal renselem. Er der behov for denne renselem nu da jeg ikke bruger den til brændeovn eller må jeg mure den til ? Jeg åbnede den kort men jeg var bange for at holde den åben da jeg ikke ved om der kan komme kulilte ud den vej.

donnib


 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænker om det er helt efter bogen at føre aftræksrøret ind i en skorsten - især hvis røret ikke ikke når helt op i toppen af skorstene. Tænk sig hvis et par Alliker fandt på at bygge rede i skorstenen.
Skrevet af Frank Chr. på 03-05-2016 22:26
Jeg tænker om det er helt efter bogen at føre aftræksrøret ind i en skorsten - især hvis røret ikke ikke når helt op i toppen af skorstene. Tænk sig hvis et par Alliker fandt på at bygge rede i skorstenen.

Det er en Aut. VVS der har lavet arbejdet så jeg formoder det er lavet iorden, jeg gætter på det går helt op men som sagt ved jeg det ikke med sikkerhed.

 


 

Skrevet af donnib på 03-05-2016 21:48

Hej,

Jeg har et muret skorsten og i kælderen hvor naturgasfyret er koblet til skorstenen (så vidt jeg kan se går der et metalrør ind i skorstenen men aner ikke om metalrøret går helt op) er der et gammeldags metal renselem. Er der behov for denne renselem nu da jeg ikke bruger den til brændeovn eller må jeg mure den til ? Jeg åbnede den kort men jeg var bange for at holde den åben da jeg ikke ved om der kan komme kulilte ud den vej.

donnib

Du kan være ganske sikker på at røret munder ud et sted over taget, om det så er i toppen af af skorstenen kan jeg ikke sidde her og se, menn det kan du selv idet dit fyrs udstødning afgiver masser af vanddamp når det kører. Det er nok nemmest og se om vinteren. Alternativt kunne du også "gå" en tur henover taget og se hvad der munder ud og hvor. 

Jeg, amatør, kender ikke nogen regel der forbyder dig og mure renselemmen til, men tag lige og vend problemet med din skorstensfejer inden du gør det, idet han bestemmer i sidste ende. 

Pøj pøj.    

PS. I øvrigt vil en tilmuring af renselemmen formodentelig hverken gøre fra eller til, i tilfældet af udslip af kulilte, idet fugerne i en skorsten sjældent er tætte.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
er det ikke nemmeste at ringe til skorstensfejeren ? så får du et Ja eller Nej som er gældende !

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Done, har talt med skorstenfejreren og det må man gerne så det er hermed gjort

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis