Overligger - er det nødvendigt her?

Hej

 

Er I gang med noger "let" renovering.

Har fjernet indbygningsskab og fundet at murværket var understøttet af nogle brædder.

Nogen der har erfaring om man "bare" kan pille dem ned eller man skal sætte en armeret overligger ind? -og hvor svært er det - nogen finter man skal være opmærksom på?

Huset er fra 1948.

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer jo lidt an på hvad planen er ? Skal det mures efter så murer du bare op til og fjerner træet til sidst inden du lukker helt.
Men hvis vi går ud fra at der skal være et dørhul, så lad det bare sidde. Det har velsagtens holdt i snart 70 år, så det skal nok holde i mange år endnu. Mit hus fra 1916 har samme system, og de sidder udmærket hvor de altid har siddet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for det superhurtige svar.

Det er lidt en mellem ting. På sigt skal muren nok op igen, for at udvide badeværelset (der er på den anden side). Da økonomien er lidt stram, går der dog nok lidt tid (eller en re-vurdering) før vi når derhen - så tænkte egentlig at spartle det op som en åbning- indtil videre. Der er der det skæve bræt er lidt for buet til at jeg helt tror jeg kan få ting til at hæfte/blive lige (havde tænkt at sætte kant beskyttere op og ikke gerigter.

igen - tak for det super hurtige svar!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hejsa,
Hvis hullet i muren skal stå som et åbent hul eller der skal en dør ind i hullet så er det 100% at der skal ligges en overlægger ind! Ellers vil hele muren sætte sig som den faktisk har gjort i forvejen, men stadig.. Det er meget vigtigt at får gjort! men hvis muren mures til, så er det lige meget..
Nu har den jo holdt i 70 år, og mine i 100 år, så det går nok i mange år endnu. Og jeg er sikker på at det den har sat sig er sket de første 2 - 4 uger, og ikke mere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis man skal lave tingene efter reglerne og efter hvad faget siger så smider man en overlægger under færdig.
Det andet er noget hjemme fusk/lukker bare øjnene for et meget svagt punkt i huset.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nu kender jeg ikke reglerne fra 1948 eller 1916. Det var før overliggere blev opfundet. Men det ser da ud til at have virket.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg forklare bare hvad der er optimalt.. Vi lever jo i 2016
Hvad er en overligger og hvad er reglerne ixChris?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

^Dimensionering af overlæggeren!

 

Og der må maksimalt være en nedbøjning på 0,5% af længen.. Dog max 10mm

Sådan lige øje mål af de billeder der, liggere længere oppe i tråden så har den lidt mere end en nedbøjning på 10mm...

^Dimensionering af overlæggeren!

 

Og der må maksimalt være en nedbøjning på 0,5% af længen.. Dog max 10mm

Sådan lige øje mål af de billeder der, liggere længere oppe i tråden så har den lidt mere end en nedbøjning på 10mm...

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også