Overligger - er det nødvendigt her?

Hej

 

Er I gang med noger "let" renovering.

Har fjernet indbygningsskab og fundet at murværket var understøttet af nogle brædder.

Nogen der har erfaring om man "bare" kan pille dem ned eller man skal sætte en armeret overligger ind? -og hvor svært er det - nogen finter man skal være opmærksom på?

Huset er fra 1948.

 

Hej   Er I gang med noger "let" renovering.... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

For ikke lige at gentage mig selv: Vi har haft mange skiftende regeringer siden mit hus er bygget. (Og mange andre fine bygninger)  En af de love der ikke er gjort ret meget ved selv om vi skriver 2016 er tyngdeloven. Og den ændrer sig nok heller ikke i overskuelig fremtid.

At det i dag er kotume at bruge tegl overligger i mange sitiuatiuoner, er jeg da helt enig i. Men det kan da laves på en masse andre måder. Den her afbillede. (med fare for at pudslaget skiller fordi træ og mursten arbejder forskellig) 

Jeg har også set et stykke 8 mm fladjern lagt ind ( med den risilko at det ruster når det kommer i forbindelse med kalk i mørtelen,

Og nogle laver et stik over med en rulle skifte hvor stenene er stillet lidt på skrå fra midten. ( det tager mere tid)

En af grundene til at gamle huse kunne holde til det her og de noget ældre uden sokkel, er at der ikke blev brugt cement. Kalkmørtelen er mere fleksibel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kender godt reglerne, men en overligger behøver ikke, at være af tegl. Den som er vist på billede har en nedbøjning ja. men der er ingen tegn på brud på murværket oven over. Dette vil sig at overliggeren har været sådan fra start. Den er fin som den er, så længe den ikke bliver rørt. Så må give Erik ret.
jeg har også set denne type mange gange.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nu går spørgsmålet på om brædderne kan pilles ned eller om der skal laves ny overligger - fordi brættet er for deformeret. Svaret er at du ikke bare kan fjerne brættet - du kan lade det side og leve med deformationen, eller du kan fjerne det og indsætte en stivere bjælke, stål, tegl, lemtræ, konstruktionstræ eller lign.

 Certificeret Statiker

Tak for de mange svar. Tænker jeg sætter en overligger ind så det kan blive lige.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også