DYI udsugning/indblæsning af polystyren hulmursisolering

Hej, jeg skal have lavet en del større reperationer af murværket på mit hus og derfor skal jeg midlertifigt have fjernet den polystyren-kugle hulmursisolering der ligger i hulmuren.

Jeg vil prøve at gøre det selv ved hjælpe af en håndværkerstøvsuger/industristøvsuger.

Planen er at konstruere en "maskine" der enten blæser eller suger kuglerne ned i nogle plast container-sække hvorfra jeg så senere kan blæse det tilbage i muren igen.

Er der nogen der har prøvet noget lignende? I så fald, blæste i isoleringen ud af muren eller kunne i suge det ud? Og hvordan konstruerede i maskinen?

Er det overhoved realistisk at gøre det selv uden en "prof" isolerings-maskine?

Beregnet drejer det sig om maks 145m2 x 8cm = 11m3 polystyren-kugler.

Nogen erfaringer?

VH ./ras

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kunne måske suge dem ud, med en stor støvsuger.
Matthias Wandel har indtil flere værksteds sugere du kan se... her er dog en i det lidt mere muntre hjørne,  men princippet er det samme 
Klik her   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Glasuld idéen er ikke så dum. Tror bare det er for svært når jeg skal fjerne ca. 15m2 mur. Men der er da en hel del tid at spare ved den idé.

I forhold til at suge det ud, så er mit problem at den beholder som kuglerne skal suges ned i skal være ret stor hvis jeg ikke hele tiden skal tømme den. At montere en plastsæk i stedet for beholderen du'r heller ikke rigtigt da suget vil få posen til at kollapse (tømmer posen for luft).

At suge vil være den bedste løsning da det vil give bedst udnyttelse af effekten. Men det kræver en ret stor beholder og hyppige tømninger.

At blæse isoleringen ud giver meget mindre effekt da det kræver et overtryk i hulmuren for at blæse isoleringen ud. Til gengæld kan man blæse det direkte ned i poserne.

Kunne være super hvis jeg kunne lave mig en storm p maskine det kunne suge direkte ned i en plastsæk.
En spånsuger ville kunne det, men som du selv skriver så fylder det jo adskillige sække... men det er jo ligegyldigt om du suger eller puster, mængden er den samme.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har Leca i nogle af mine hulmure, jeg skulle også åbne op, jeg borede 10 mm huller i fugen og sprøjtede fugeskum ind, det forseglede lecaen effektivt. (jeg borede i hver anden skifte)
Det vil også virke med flamingokuglerne er jeg sikker på..

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Jeg har Leca i nogle af mine hulmure, jeg skulle også åbne op, jeg borede 10 mm huller i fugen og sprøjtede fugeskum ind, det forseglede lecaen effektivt. (jeg borede i hver anden skifte)
Det vil også virke med flamingokuglerne er jeg sikker på..

Vi prøver igen, i morgen --
Brug noget spraylim til flamingo og sprøjt ind der hvor du skal åbne op. Så slipper du for besværet med at det flyver rundt og du undgår alt bøvlet med at suge ud og puste ind igen
Spraylim lyder som en genial løsning - huller med murbor for hver 5-10-15 cm i zigzag og spraye ind - der hvor hullet skal gå til.

Genial idé

To ulykker kommer sjældent alene.
evt en gang almindellig trælim fortyndet med vand, og så i en havesprøjte eller en til trykluft.

Jeg har selv lige været i gang med at fylde væggene i mit lille værksted, det blev klaret med en løs blæser/suger og en ø 50mm slange

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Princippet i en spånsuger kan være at materialet suges igennem sugeren. Efter den - er der en cyklon hvor materialer bundfældes medens luften kommer ovenud. Så kan der under cyklonen være anbragt sække, som vil pustes op, og materialer bundfælde sig i sækken. Men det er enormt mange sække, så jeg ville gøre meget for at det skal blive derinde. Og ovenstående råd er MINDST lige ¨så gode som glasulden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis