DYI udsugning/indblæsning af polystyren hulmursisolering

Hej, jeg skal have lavet en del større reperationer af murværket på mit hus og derfor skal jeg midlertifigt have fjernet den polystyren-kugle hulmursisolering der ligger i hulmuren.

Jeg vil prøve at gøre det selv ved hjælpe af en håndværkerstøvsuger/industristøvsuger.

Planen er at konstruere en "maskine" der enten blæser eller suger kuglerne ned i nogle plast container-sække hvorfra jeg så senere kan blæse det tilbage i muren igen.

Er der nogen der har prøvet noget lignende? I så fald, blæste i isoleringen ud af muren eller kunne i suge det ud? Og hvordan konstruerede i maskinen?

Er det overhoved realistisk at gøre det selv uden en "prof" isolerings-maskine?

Beregnet drejer det sig om maks 145m2 x 8cm = 11m3 polystyren-kugler.

Nogen erfaringer?

VH ./ras

Hej, jeg skal have lavet en del større... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv overvejet det når min hulmur skal tømmes for vermiculit. Har bygget en cyklon ovenpå en fodertønde som jeg bruger i værkstedet. Alternativt kunne man prøve med en spånsuger. Men det bliver til rigtig mange sække. En stor del vil dog nok løbe ud af sig selv, der kan du nøjes med at holde posen under
Det flyver vel væk med tiden!
Kan læse at det nok er for omstændigt at tømme hele huset for polystyrenkugler. Så det bliver nok en kombination af at fjerne kuglerne i nogle områder og så bruge en lim løsning på de mindre steder.

Jeg har eksperimenteret med det de seneste dage og indkøbte bl.a en spånsuger fra HN for at kunne blæse direkte ned i en sæk. Det viser sig dog at der ikke er sug nok i forhold til fx. min centralstøvsuger eller min byggestøvsuger. Det handler sikkert om hvor mange penge man er parat til at bruge på spånsugeren. Men jeg syntes ikke rigtigt det virkede effektivt nok. Så spånsugeren kommer tilbage til HN (Har ikke brugt den, bare samlet den og vurderet effekten)

Istedet har jeg monteret sugedelen fra min byggestøvsuger på en blå fodertønde og det virker ret godt. Et fluenet på filteret var nødvendigt for eller stoppede det ret hurtigt til med de helt små kugler. Så jeg tror det er vejen frem og så må jeg tømme indholdet over i plastsække.

Jeg forsøge mig på et område i går og fandt ud af at min hulmur ikke er så hul alligevel. Faktisk er en del af kop skiftene ikke halveret men istedet ført helt igennem hulmuren til bagmuren. Så det inddeler ligesom vægen i felter og derved kan jeg nøjes med at tømme de felter jeg skal arbejde i og derved skal meget mindre mængder isolering ud.
Nogen der ved om det var standard-operating-procederdure i 1930 at lave mur på den måde og hvor ofte de skift mon er lavet?

I øvrigt det der med at kuglerne skulle løbe ud af væggen af sig selv, det sker ikke. Jeg havde også selv regnet med det, men der blæser en smule ud når jeg fjerner stenen, men de løber ikke ud af sige selv.
Nogle flamingokugler var med lim, så de bandt lidt sammen, måske er det sådan nogle du har.
For der kunne være problemer med, at løse flamingokugler rendte ned i krybekælder og lignende, hvis der bar var en lille hul.
En god løsning med støvsugeren på en tønde, så er det jo nemt at tømme den over i en Bigbag eller lignede..

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis