Fiberdug under fliser?

Jeg synes det er svært at finde helt klare argumenter enten for eller imod brugen af fiberdug under fliser på terrassen. Jeg er godt klar over at fiberdug ikke forhindrer ukrudt. Til gengæld kunne jeg godt tænke mig at slippe for myrer. På vores nuværende terrasse er der en del myrer som skyder op hist og her.

Jeg kan forstår at mange fraråder at lægge fiberdug lige under fliserne - altså under afretterlag og fliser. Vil det kunne holde myrerne væk hvis man lægger fiberdugen mellem stabilgrus og afrettersandet? På denne måde vil flsierne jo stadig ligge godt oven på sandet så sandet også kan trække op mellem fugerne.

På forhånd tak.

:-)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg lavede ny terrasse sidste sommer, i 30 x 60 x 6 fliser..
Jeg lagde fiberdug direkte under fliserne, jeg brugte noget fiberdug i 2 meters bredde, i bedre kvalitet en de helt billige. ( tykkere)
Og netop for at stoppe myrerne, ind til vider er der ingen myre.

Jeg havde tænkt på at ligge fiberdugen under afrettesandet, men var bange for myerne ville kunne bo i det tynde lag sand.

Typisk ligger man fiberdugen lidt nede, for at undgå sporkørsel i indkørsler mv.

Man skal have rettet underlaget så det er helt plan, for med fiberdugen lige under er det begrænset hvor meget man kan banke fliserne hvis de vipper.


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg brugte fiberdug for snart 20 år siden og ja det virker, Meeeeen efter en årrække er myrerne der saftsuseme!!

Min granniece er uddannet brolægger, sådan en rigtig en der skræmmer folks tegnebøger når hun forklarer hvordan man laver en rigtig brolægning - det koster skjorten

Hendes råd var at finde det rigtige fugemateriale, også til efterfugning = tætte kompakte fuger giver færrest problemer (kan desværre ikke huske hvad der var bedst) mener der blev nævnt Dansand, men vil ikke hænges op på det.

Pointen var at det b.la. skulle være med høj ph-værdi (basisk) da mos/alger  o.l. hader det miljø. Det fungerer for mig, men myrene bor stadig under min terrasse de har bare en anden hovedindgang -  lige uden for min belægning.

Et bette tip fra Borups egen mund (ringede og spurgte, motto: ingen spørgsmål ingen svar)  Når man har renset sine fliser kan man gøre en af to ting: fugte fliserne og derefter spraye Borups afrenser (eller andet fabrikat) på og lade tørre og lade det være -  eller en TYND opløsning af fliserens ca. 1:25, samme opskrift.

Her skal man bare være opmærksom på at det er en meget basisk opløsning som kan irritere (ætse) hud/poter osv. når det er vådt - man kan skylle det grundigt nogle gange efterfølgende.

Mos/lav/alger o.l. trives i syreholdige (lav Ph) miljøer så en gang tynd fliserens (evt. en lille deciliter kaustisk soda i min. 10 ltr. vand) sidst på efteråret skulle, teoretisk, give en rimelig pæne fliser til foråret. Man kan også dække fliserne med sand, flytte lidt rundt med det nogle gange henover efterår/vinter og fliserne er rigtig pæne til terrassesæsonen.

 

 


EOJ
@jonassen: Tak for et godt og informativt svar. Det kan bestemt bruges.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis