Hvad pudser jeg mine ujævne vægge med - og hvordan?

Hej

Jeg har et badeværelse i kælderen hvor væggene er ujævne, og jeg vil derfor gerne pudse dem op så de er lige - hvorefter de skal have vådrumsmembran og klinker. Jeg har meget lidt erfaring med lige netop oppudsning. Væggene er mursten nogle steder og gasbeton andre steder.

Hvilket materiale bør jeg bruge? Findes der en video eller en guide som sådan i korte træk forklare teknikken til at pudse dem op? (jeg har søgt på nettet, men har ikke kunne finde noget, som jeg synes kunne overføres til mit projekt).

 

MVH

Morten

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er kælderen helt tør?
Er det kun i brusenichen du vil have fliser på væggen? Hvis det er så vil jeg banke eks puds af vægge og pudse op på ny i brusenichen. Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Nej det er alle 4 vægge
Spørgsmålet er om du kan nøjes med strandsand og cement i 1:10 eller om du skal lave en bastard mørtel med bakkegrus, bakkemørtel og cement 3:2:1. Hvis den er helt tør med omfangsdræn så tror jeg du kan nøjes med det første, ellers kan det godt være det andet er nødvendigt.

Du skal også tænke på hvad der sker med evt. fugt hvis du laver vådrumsmembran. For hvis dine vægge/gulv har noget fugt så kommer det til at slippe tror jeg.
Annonce
Du kan evt. tape et stykke plast fast på vægge og gulv og lade det sidde et par dage. Hvis der er kondens / vådt under den, bliver det nok et problem at lave vådrumsmembran...
Hm okay det vil jeg prøve - men hvad er alternativet? .. jeg kan vel ikke bare undværre den
Jeg mener SBi foreskriver du skal have den selvom det er kælder.

Man kan diskuterer hvor vandet skal løbe hen og gøre skade. Og hvis du alligevel har lidt opstigende fugt i væggene så er det jo lidt omsonst. Betondækket tager ikke skade og er i princippet vandtæt. At du monterer fliser gør at det stadigvæk er diffusionsåbent. Hvis du kommer membranen på er det lukket af, både den ene og den anden vej.

Hvis det var mig ville jeg ikke smøre membran på. Så ville jeg endvidere bruge en diffusionsåben maling på væggene hvor du ikke har fliser. F.eks. silikatmaling. Du kan få en som har en lav ph værdi, som modvirker skimmel.
Okay ... jamen jeg har ikke selv forstand på det, så jeg tager imod rådet. Men så er vi tilbage til, hvad jeg gør for at rette væggene op inden jeg kan sætte klinker på? - Der skal i øvrigt klinker på alle vægge, så der skal ikke males.
Du banker evt. puds ned og børster væggene rene.

Så laver du enten udkast (google det. Du kaster en tynd vælling af cement på). Eller også pensler du væggene med en tynd vælling af LIPs den blå (min foretrukne måde) med en kalkkost.

Så pudser du op med en bastardmørtel af cement, bakkemørtel og murergrus i forholdet 1:2:3. Den skal være tilstrækkelig tynd til at du kan trække den op, men ikke for tynd. Se her: https://www.youtube.com/watch?v=IRjUDurY19k

Så tager du din retskinne og trækker med, så du får muren ret.

Tilsidst kører du med pudsebræt når det har sat sig lidt for at opnå en pæn overflade.

Det med at rette det af med retskinnen er det svære for dig. Så du skal evt. overveje at ligge nogle ledere af træ ind du kan køre efter - eller starte med at trække nogle pudsledere op med 1-2m afstand som du efterfølgende kan styre efter.

Og så er det vigtigt - at hvis du vælger metoden med blå LIP - at du trækker det op vådt i vådt. Altså ikke noget med at vente på at fliseklæben er tør før du pudser op. Så tag et område ad gangen. Kost med LIP - træk puds op - ret af - lad sidde - kør med pudsebræt.

Håber det giver mening
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også