Støjdæmpende hegn

Hej LDS.

Jeg står og er ved at købe et hus ud til en vej med ret meget trafik.

Hvad har i af erfaringer med støjdæmpende hegn???

 Har fået et bud på 85000kr på et Noistop hegn, og det er alt for meget over budget.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vi havde nogle venner der fik sat et sådant hegn op, ud imod en jernbane, og de fik en klækkelig ekstra regning da det viste sig at der var "uforudsete udgifter" i forbindelse med opsætningen
De var en hel grundejerforening der i fællesskab besluttede at hegnet skulle op, men firmaet havde vist ikke helt styr på, hvad det krævede af plads i form af tilkørselsforhold, samt at der skulle graves trærødder op (tsk, tsk, tsk) inden hegnet kunne sættes op

I sådanne situationer er det altid klogt at få flere tilbud, samt at tjekke, hvem der er bygherre (og dermed har ansvaret) og hvad siger kommunen/vejdirektoratet.      


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Kan du ikke bygge noget selv - det skal laves af et tungt materiale, som gerne må være porøst:

Støjdæmpning er bedst, hvis det er uden huller, flere slags materialer eller forskellige tykkelser af de plader du bruger og gerne en overflade som træbeton-plader ud mod støjkilden. Altså porøs.
Om du kan finde noget som holder til ude-brug ved jeg ikke.
Jeg tror at det er lidt vanskeligt at lave godt og billigt - det er jo derfor at det er dyrt.

Mulige ting som jeg selv har tænkt på i anden sammenhæng:
Mur af Rionet med stenfyld imellem?
Plankeværk med træbeton-plader på?
plankeværk med dobbelt bræddebeklædning ? (altså tykke brædder både indvendigt og udvendigt)

Det behøver måske ikke gå helt ned til jorden - afhængigt af terræn, kan det måske starte lidt over jorden?

Prøv selv at google alt muligt om støjhegn, så kan det være at du finder nogen guldkorn, som du kan bruge.

To ulykker kommer sjældent alene.
Kan ser der er sar et støjhegn op, et sted jeg jævnligt kommer forbi, det er lavet med Rockwool hårdebats, og med rivnet på hver side at Rocwoolen, der er brugt 10 x 10 cm stolper umiddelbart som jeg husker det.
Det blev sat op sidste år, der er plantet nogle grønne slyngplanter som vel så med tiden gør det hele grønt, men det ser faktisk ok ud, bare som det er uden planter.

Vi prøver igen, i morgen --
Ja - jeg tror at Jens´s forslag må være både godt og noget som man kan lave selv - bare med stolper - trykimp 10x10 for hver 1,5m ca, direkte i jorden, lav hullerne med et jordbor, stampe grus fast omkring og så skrue net på, med bats imellem.

Hvis man kan finde ud af at montere det selv, så kan det nok ikke blive meget billigere.

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg har også været ved at kigge på et hus op til en rimelig trafikeret vej.

Men ved ikke helt endnu og det er noget. men jeg ville lave hegnet som dette.
http://boeggildhave.dk/wp-content/uploads/14-Custom.jpg

sætte stolperne 4x4 trykket, 1.5m i jorden og 2.5m over og med 1m afstand. så den passer med Rockwool Terrænbatts 100x600x1000mm.
Mod jord ville jeg støbe nogle kantsten på stedet imellem stolperne eller købe nogle kantsten der passer.

Når brædder (16x100mm) skal skrues på vil jeg starte udvendig. sætte den første bræt på 5cm nede på kant stenen, så med 10cm mellem rum opaf. så passer det med at samlingen på batt'sne bliver gemt bag et bræt udvendig.

Når jeg når toppen ville jeg få til til at passe med bræt udvendig og save stolperne skrå over lige over det bræt. sådan at stolper er 3cm højre indvendig. skær batt'sne skrå også, og til sidst til jeg ligge et 25xt150mm tykket bræt oven på.
Annonce
Det lyder ret fornuftigt.
Hvis du farver træværket i en farve som er lidt lysere eller mørkere end battsene, så får du måske også lidt farvespil, som kan se godt ud.

UNDER - så kig i DBA - der er altid mange som har alle mulige fliser og knækfliser til gratis afhentning - det er bare med at få dem gratis og spare penge - de ligger nede på jorden og dækkes af græs.

Øverst er det sikkert fornuftigt at LÆGGE eet bræt (tillad mig at sige at man bør sige lægge - når man anbringer det. -når det ikke bevæger sig mere så ligger brædtet) - men det var lidt sprogligt.

Pøj Pøj

PS- 1,5 m i jorden er meget - står det et sted med orkan eller er hegnet 4-5 m højt?

To ulykker kommer sjældent alene.

Jeps, eller man ligger på sine knæ og lægger gulvbrædder. 

Der findes to typer af støjhegn: Det reflekterende, hvor lyden bliver slået tilbage, og det absorberende, som “suger” lyden op.Det reflekterende hegn kaster lyden tilbage, så du kan risikere, at den fx rammer en stor lastbil og havner i din have alligevel.

Jeg tænkte bare det ville være en god ide at have det langt i jorden da hegnet er meget tæt og derfor vind følsom.
Hej Kent
Du skal selv vurdere, hvor dybt du vil sætte dit hegn - men et almindeligt plankeværk har jo samme vindtryk som dit støjdæmpende hegn.
Den eneste forskel er at du har lidt tungere materialer - og det giver slet ikke nogen belastning i forhold til vindtrykket.
Jeg tror at du kan lave det helt som alle andre plankeværker - og så giv det 20 cm dybere for at være på den sikre side.

Enebtuelt kan du sætte det i lidt forskudte rækker.
Som et overdrevet eksempel kan du jo sætte hegnet i zigzag - så bliver det betydeligt stivere overfor vindtryk. Det tager jo en masse plads, så du kunne eventuelt lave det i rækker som er lidt forskudt - og så nogen korte "tværfag" for hver 5 fag stakit - det ville stive gevaldigt af.
Måske kunne det også gøre det hele lidt mere spændende at se på / plads til en låge ud på bagsiden eller noget i den stil.

Jeg håber at du forstår min forklaring - ellers kan jeg jo prøve at tegne det.
MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis