12-24v solcelle anlæg, kolonihave

Jeg har en kammerat, som der er igang med sin kolonihave. Der til har jeg så tilbudt min hjælp ang det elektriske.

Spørgsmål fra mig er, at han har de 12v AC spot, som han gerne vil have sat op. Selve anlægget levere DC.

Vil der ske noget ved at montere de spot på anlægget, uden transformen 230-12, fordi der jo kun leveres tolv fra anlægget?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så vidt jeg kan se på dit billede af spottet, er det med halogenpærer, så du kan bare tilslutte det til12VDC. Når jeg så ser på dine andre billeder, kan jeg ikke undgå at lægge mærke til, at du har lavet din tilslutning til akkumulatorerne med et stykke 1,5mm2. Når du nu er på vej til at blive elektriker, kunne du så ikke lave en skinne til f.eks. minuspolen og så sætte sikringer i pluspolen. Skinnen og sikringselementet tilslutter du så med et f.eks. 6mm2 til akkumulatorerne. For resten det stykke 1,5mm2, som går ind i spændingsregulatoren fra solcellerne, skal også have kappen ført med ind i tilslutningsboksen. Mon ikke det kabel ender ved akkumulatorerne, så burde der også sidde en sikring der. Når du nu vil lave det prof.

Endvidere har du, så vidt jeg kan se, brugt en gulgrøn som den ene leder på billedet ved akkumulatoren, du bliver hængt, brændt og ristet over en sagte ild, den gulgrønne er kun til PEog intet andet.


fase
Hehehe nu er det jo ikke mig der laver det, fordi så havde de ting været på plads jeg prøver bare at guide min ven via Facebook. Han er jo pisse bange for at gøre noget galt, så derfor laver jeg også en tegning til ham om hvordan det skal være.

12VDC?? syntes bare at trafforen siger AC.
Jeg vil jo mene at det ikke har nogen betydning. Fordi DC løber strømmen + til - og ved AC svinger det mellem + og -
Jeg skriver at du kan tilslutte dit spot til 12VDC, fordi pæren er ligeglad om det er jævn- eller vekselspænding. Der står AC på trafoen, fordi der ikke er en ensretter indbygget i den. Du skulle nok have begyndt med at lave tegningen med angivelse af dimensioner og sikringsstørrelser.

fase
Tak for svar. Nu er jeg ikke i tvivl mere, jeg skulle bare lige bekræftes i, at det er rigtigt nok, som jeg mener det fungere.
Jeg skal også lave en tegning, med diverse udregninger til kvadrat og sikring.
De billeder du hentyder til, er sådan han selv har lavet det, uden at vide noget om det.
Jeg så tilfældigvis hvordan han har gjort, og tilbød straks min hjælp til at gøre det rigtigt.

Tak for hjælpen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis