md1b,md2b,md3b reverse gear skifter træg

hej har en båd med en volvo penta md3b. mit problem er at når jeg skal skifte gear, skal jeg trække så hårdt i gearstangen nærmest slå den i gear. og det er svært at ramme frigearet. der mangler ligesom et "KLIK" hvis i forstår nogen der kender til problemet ?? eller ved om den kan synkroniseres?

vh jannik hansen

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu skriver du ikke noget om hvilket gear du har på motoren eller om der er sat noget kabeltræk på til betjening. En beskrivelse eller et billede af opstillingen hvis det er ombygninger vil være dejligt.

Men hvis olien i gearet har den mindste antydning af og være hvidlig eller "ublank" starter du med at skifte idet det så har optaget fugt og derved er direkte skadelig for dit gear.

Måske gennemføringen af gearstangen ind i gearhuset kunne trænge til et kraftigt skud DW40 under motionering, samt efterfulgt af en rengøring og smøring kunne hjælpe ???

Lad høre hvad du finder ud af. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af jannikth på 01-05-2016 17:15
Tror det hedder rb backslack. Det er ikke muligt at fylde olie på. Tror den bliver smurt med olien fra motoren.. Det er ikke kablet :/ ..

Ja jo. Efter jeg fandt http://www.trabatsakuten.nu/dokument/RB.pdf kan jeg egentelig godt erindre der er nogle af Volvo gear, der får sin smørring fra motoren.

Hvis det ikke er olien det er galt med og ikke den overføring du har tilsluttet, må der være en defekt i gearet.    Men kontroler/afprøv lige tingene en ekstra gang inden du begynder og kigge I gearet, hvilket kræver en forfærdentelig masse specielværktøj hvis jeg ikke husker galt. 

Formoder det er noget der er sket her i vinter ???  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja okay. Det er en en motor og gear jeg lige har købt med en båd.. Og var ude på vandet i dag. Og motoren røg også meget når den fik gas:| blå røg. Ved sgu ikke om man skal kigge efter en anden motor :/;-)
Ja okay. Det er en en motor og gear jeg lige har købt med en båd.. Og var ude på vandet i dag. Og motoren røg også meget når den fik gas:| blå røg. Ved sgu ikke om man skal kigge efter en anden motor :/;-)
Skrevet af jannikth på 01-05-2016 20:20
Ja okay. Det er en en motor og gear jeg lige har købt med en båd.. Og var ude på vandet i dag. Og motoren røg også meget når den fik gas:| blå røg. Ved sgu ikke om man skal kigge efter en anden motor :/;-)

Njaae, så er det lidt svært, især det med motorskifte, idet de (Volvo af samme type) formodentelig ikke hænger på træerne hvis de er nogenlunde i orden. En motor af andet fabrikat er ikke lige til og lægge i uden større ombygninger.

Men røgen kan formodentelig fjernes med et sæt nye ringe og en honer, hvis stemplet/erne ellers ikke er helt øg (motoren kan starte uden kunstig åndedræt).  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis