Kloak fra 60erne - Hvordan er det lavet ?!

Hej kære Forum. Håber nogen kan give mig lidt hjælp her og ved bare lidt mere om det her end mig.
 Har mig et hus fra 61 - 2 etagers hvor stuen er hævet 1,5 meter over jorden ca. og så er kælderen sådan halvt niveau.
Forhistorie: Køkkenvasken har egentligt fungeret OK men blev så mere og mere tilstoppet, til sidst kunne jeg ikke holde det hen mere med afløbsrens og kaudisk soda etc.
 Tænkte det var under vasken, men lang historie kort, så var det ikke der og nu har jeg fjernet alt fra vasken og ned til gulvet i kælderen.
 Fra under køkkenskab til gulvet i kælderen var der et gammelt støbejernsrør 75mm som jeg skar over og ville sætte en muffe på og så ellers plastrør 50mm op igen til vasken.
 Da jeg så fik støbejernsrøret af helt ned til gulvet kunne jeg godt se at det ikke var dét som var problemet, det var ikke tilstoppet.

 Nu har mig og en ven prøvet og spulet vand forskellige steder og, trukket ud i lokummet osv.
 Har tegnet mig en lille oversigttegning over opdagelserne indtil videre og det er noget videre mystisk - Derfor jeg søger herind nu.
 
Forklaring & Billede:
 http://i633.photobucket.com/albums/uu58/Occidio666/KLOAK%20plantegning%20so%20far.png

Egentligt meget simpelt - Den store betonbrønd ude foran huset (Orange) tager afløb fra toilet og bad / vask derude, de rør kan jeg tydeligt følge og se nede i kælderen og det giver fin mening.
 Derudover kommer der INTET den vej om jeg så lader vandet løbe i afløbene i kælderen eller i kloakken ved garagen eller afløb fra tagrender - Hvor går de så hen ???????????????? Jeg har ikke andre kloak ala den store beton kloak på grunden sådan lige umiddelbart og udover den ved garagen tager de vandet fint.

Er helt lost også hvordan jeg evt. får åbnet op for tilstopningen igen, hvis jeg prøver at føre en rensefjeder ned i f.eks afløbet i gulvet i kælderen til køkkenet så kan jeg ikke finde noget hul men den tager vandet ganske langsomt - Det ligner dog at det har været et gammelt betonafløb som de har "stoppet" et 75mm støbejernsrør ned i og så bare klattet lidt beton på udenom så det har holdt på røret og så var det fint ........

 

Nogen forslag idéer ?

PS: Ved siden af min store kloak (orange) er der sådan en blå "prop" lignende ting på en 15 cm i diameter, hvad er det ? Tager lige et billede..........

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som regel er der en køkkenbrønd lige uden for, i huse af den alder, men det er måske den der er bypasset med et rør? For en stoppet køkkenbrønd kunne nemt give de problemer du har.

Vi prøver igen, i morgen --
Som regel er der en køkkenbrønd lige uden for, i huse af den alder, men det er måske den der er bypasset med et rør? For en stoppet køkkenbrønd kunne nemt give de problemer du har.

Vi prøver igen, i morgen --
Har du rekvireret kloaktegninger ved kommunen?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Får lige smidt billeder i tråden, også af køkkenbrønden og det mystiske blå "dæksel"

Jo så er det nok den såkaldte køkkenbrønd jeg har ude foran garagen. Da jeg tog risten af kunne jeg grave noget der lignede 1 spandfuld grus op - Er det normalt og skal det fjernes ?
Hvor føre den køkkenbrønd som regel hen ?
Og er det normalt at "afløbet" fra den er i bunden eller i siden ?
Den er fuld af klamt ugennemsigtigt vand og kan ikke suge det op da der er klumper/stykker i pumpen ikke kan tage og kan heller ikke umiddelbart finde noget hul med søgefjeder/andre genstande jeg stopper derned..........
Annonce

Billeder tilføjet...

Billederne af det blå dæksel hører med næsten 100 % garanti til dit vandstik, så det behøver du ikke bekymre dig om. Billedet af brønden ved garagen kunne godt være din køkkenbrønd. Under alle omstændigheder skal den tømmes for sand og klumper. Brug en kloakrenser til det.
Køkkenbrønden har normalt til- og afløb i siden og bliver normalt også tilsluttet resten af kloaksystemet.

fase

Det giver mening med det blå dæksel - Det er tæt på hvor vandet kommer ind - Hvad er den til ? Bare en tænd/sluk af vandet ?
 Fik lige set bunden af køkkenbrønden efter at have suget både skår fra kloakrør osv op med vådstøvsuger. Har lavet en lille film jeg vil prøve at få op også.
 
 Men der er 2 rør i køkkenbrønden - Det ene som sidder øverst går over til nedløbsrøret som er 1 meter derfra det andet som sidder lidt længere nede går ind imod huset - Men fra køkkenbrønden af går det OP ad bakke så det kan da ikke være afgangen ?
 Må prøve at få renset det hele og se hvad der sker Skide kloak da !

 

Ja få nu det hele renset op, og skyl rørene god ud, da der nok er ophobet sig en del skidt..
Ja den blå er stophane til dit vand, så du kan lukke for vandet..

Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af je_ns på 30-04-2016 19:11
Ja få nu det hele renset op, og skyl rørene god ud, da der nok er ophobet sig en del skidt..
Ja den blå er stophane til dit vand, så du kan lukke for vandet..

 

Fandt da fejlen - Totalt tilstoppet afløb på de 30-40 cm der er fra køkkenafløbet ud til det store rør der løber ud i køkkenbrønden, oh my god det sad fast! Takker for hjælpen, havde da nok ikke pillet i den brønd ellers

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis