spørgsmål til tilkobling af 21kW Respekta Heater

Hej, jeg har lige trukket en 6mm2 kabel fra min vens tavle, der skal sidde en 32A sikring foran en Respekta Heater. Se evt. link

Mit spørgsmål er om man ikke kan sætte en slags sikkerhedsafbryder eller noget, som så derfra går en blød ledning over i Respekta Heater?

Og når vi snakker om tilledninger er der vel andre krav ang. hvor meget de kan trække, hvad kan jeg evt. bruge der?

https://www.bauhaus.info/warmwasser...p/20204208

Hej, jeg har lige trukket en 6mm2 kabel fra min... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af aap89 på 30-04-2016 16:49
Så kun hurtigt på databladet men det jeg så var 400v 3faser og et forbrug på 30-32a så har du hvis du er heldig 5a på hver fase til resten.

 

Bruger den ikke 32A fordelt på 3 faser?

 

Skrevet af larswenneberg på 30-04-2016 16:00
Jamen, har jo 35A på 3 faser, så der er jo nok til 16A gruppe til køkken og lys installation?

Du monterer et hanstik på din tilledning og ikke et hunstik. Har du regnet på, hvormeget strøm, din vandvarmer bruger? Den bruger lige knap 31A, så er der 4A i overskud til resten af installationen.Jjeg vil bedømme det til, at der ikke er selektivitet mellem sikringsstørrelser i gruppetavlen og stikledningssikringer. Har du/I ikke gjort dig/jer nogle tanker om, der overhovedet er "plads" til en gruppe på 32A.

Du skriver, at du har 35A på 3 faser, men din vandvarmer bruger også 3 faser og optager, når den er i drift, 31A på hver af de 3 faser, resten 4A er så til lys og komfur. Hvis stikledningen er på 10mm2 kan stiksikringen måske sættes op til 50A, men undersøg hos dit forsyningsselskab om det kræver ekstra betaling. Du bør også være opmærksom på, at få tilmeldt en så stor forbruger til elforsyningen.


fase
Altså, lige nu har han bare kørt den udenom sikringen, (ikke godt) og det trækker jo fint det hele hjemme ved ham, så det var derfor jeg mente man bare kunne sætte en 32A sikring op til den, den må jo kunne trække den. men jeg må jo have målt igennem med en amperemeter.
Skrevet af larswenneberg på 30-04-2016 17:21
Altså, lige nu har han bare kørt den udenom sikringen, (ikke godt) og det trækker jo fint det hele hjemme ved ham, så det var derfor jeg mente man bare kunne sætte en 32A sikring op til den, den må jo kunne trække den. men jeg må jo have målt igennem med en amperemeter.

Sig mig hvad fa...n har I gang i? Det vil sige at I bruger stikledningssikringen som forsikring for vandvarmeren. Se nu at få sat den 32A gruppe op. Det eneste, du har brug for at måle, er strømmen i stikledningen. Det er de ledninger, der kommer fra klemmekassen og formentlig ender i HFI relæet, jeg kender ikke gruppetavlen. Du kan forøvrigt måle, til du bliver blå i hovedet, det ændrer ikke på det faktum, at der ikke er selektivitet i sikringsstørrelserne.


fase
Det vil jeg gøre. tak for hjælpen ihvertfald go aften til jer
Selektivitet betyder at man skal kigge på sikringers udløse kurve. Så skal det være sådan at sikringer i din installation, springer før stikledningssikringer. Og det både ved kortslutning og overbelastning. Sikringer er der (sjov nok) for sikkerheds skyld. Hvis man kører uden (eller på noget ukendt) så er næste sikkerheds led Brandvæsenet ! !
Jeg kan godt forstå at Fabrin bliver noget harm. Det er jo helt ukendt for jer hvad der sidder ude i kabelskab.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis