Slibe klinger på tykkelseshøvl

Jeg har en lille hobby tykkelses/afretter høvl, som er ved at være noget sløv i klingerne.
Er her nogen der har erfaringer med selv at slibe dem, eller kan det bedre betale sig at købe et sæt nye?

Alex


 Smeden

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville køre ind på tømmerhandlen og høre dem om de kan få dem slebet. Det er det bedste du kan gøre, de kommer tilbage i en bedrer kvalitet end fra ny af.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Kommer lidt an på hvad det er for nogen knive du har Alex

Kan slibe mine egne knive til komb. afretter/tykkelses høvl, har en proff. maskine, godt nok noget bedaget men den fungere nu optimalt, rart at kunne slibe selv, ingen porto & ikke mindste ingen "rude kuvert" og ingen ventetid, det er bare at smække "bæstet" tung som et ondt år på høvlebænken.

Kan du nøjes med at stryge dine stål op er det jo det nemmeste, så kan du bruge den lidt endnu, inden du skal ha' knivene af og slebet.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af Huset i skoven på 29-04-2016 14:59

Jeg har en lille hobby tykkelses/afretter høvl, som er ved at være noget sløv i klingerne.
Er her nogen der har erfaringer med selv at slibe dem, eller kan det bedre betale sig at købe et sæt nye?

Alex

De fleste nyere hobbyhøvle kører, mig bekendt, med engangsklinger og så giver det vel sig selv. Men ellers kan du godt skærpe knivene, hvis de ikke er for medtaget, pr håndkraft. Mekanisk slibning må dog frarådes hvis du ikke ved hvordan og kan holde kniven lige i "skæret". Du bør dog forberede på at med håndkraft tager det rigtig lang tid.     

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis