Lange overliggere

Er der nogen herinde der har erfaring med at mure jeres egne overliggere. Det skal siges vi snakker et spænd på ca 3 meter.

Jeg har fået en pris på en færdiglavet overligger men det holder ikke når det er til et drivhus. Det er på den langsiderne og der er fuld højde af vinduer under så der er ikke mulighed for at støtte af når de er færdige. Så lige et klip på youtube fra USA og derfor er jeg inspireret til selv at lave dem. Facaden skal vandskures når det er færdigt og de skal bære en let tagkonstruktion.

 

Forestiller mig man laver en understøtning mens man murer dem og bruger en eller anden form for styrkemørtel sammen med noget armering men ved ikke lige hvordan man griber det an bedst muligt.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror det vil være nemmest at mure overliggerne på "gulvet" I hvert fald skal der skæres riller i murstenene på undersiden til rustfri armeringsjern. Men måske bliver de noget tunge at løfte på plads.

Ps.
Bygmax har 12-stens overligger til små 750 kr. og jeg ved at man hos Stark kan bestille overligger efter mål - endda i egne sten.
De gange jeg har set murere lave overligger over en garageport, er det støbt på stedet. Det vil sige man har muret stenene op på noget forskalling der understøtter det. Der er så lagt armering og beton i hulmuren. Det giver så en ganske stærk konstruktion, hvor det ikke kun er 1 stenrække der skal bære. Det har så været beregnet til at bære et almindeligt tungt tag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En stenrække kan ikke bære noget! Jo flere skifter der ligger over den armeret bjælke, jo større trykbue kan der laves i murværket. Bæreevnen kommer som en kombination af trykkræfterne i denne bue, som giver nogle trækkræfter i vederlaget som armeringen skal optage. Armeringen skal være stor nok til dette. Opgaven må indledningsvis være at finde ud af om armeringen er stor nok, samt hvor mange skifter overliggeren skal være. Du skal også være opmærksom på den deformation der kommer når du fjerner understøtningerne, hvis bjælken ikke er stiv nok, vil den komme til at ligge af på vinduerne så det reelt er dem der understøtter din tagkonstruktion.

 Certificeret Statiker

Man kan jo også vælge at støbe en overligger i armeret beton.
Tak for svarene. Dog er det alt sammen ting jeg er opmærksom på.

Så prøver lige spørge igen, kan det lade sig gøre selv og lave dem det?
Det er er en dobbeltvæg der bliver muret.

Hvis det kan lade sig gøre hvordan gør man så cirka?
Armering hvordan udføres dette?
Hvilken type mørtel eller beton skal der evt bruges?

Ønsker ikke en komplet guide men er bare usikker på om det er muligt og mangler lidt inspiration.
Vil gerne undgå en støbt midte da det giver en kuldebro og så ville det være bedre med limtræ men det andet må kunne lade sig gøre.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Til mine leca-indermure støbte jeg selv 120 cm overligger i leca-sand-cement. i en hjemmegjort form af forskaldningsbrædder. I den nederste 1/3-del lagde jeg 2 armeringsjern på langs - det holder fint.
Jeg har set man kan få specielle armeringsjern netop til leca - de ligner små stiger/musetrapper.
Det kan man nok godt selv, men 3m er langt for en tegloverligger og det burde undersøges hvad der reelt skal til - men det har du nok styr på. Jeg vil nok anbefale en præfabrikeret løsning. Du kan læse lidt om fremgangsmåde og materialevalg her:

http://www.muro.dk/filer/murerhbog/teglbjaelker.pdf

 Certificeret Statiker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis