Hvor hurtigt smelter en 10 liter isblok?

Hej med jer

Jeg skal til noget festival, og vil gerne have kolde drikkevare. Jeg har overvejet en løsning med et bilbatteri og en køleboks, men umiddelbart kan den kun holdes kørende ca. 10 timer på en opladning, så det bliver jo temmelig besværligt - så jeg tænkte på at lave en 10 liter isblok og tage med, og så have den stående i en flamingo kasse, og bruge det som køleboks.

Hvor hurtigt tror I den vil smelte, hvis jeg sørger for at hælde vandet fra løbende? - Jeg er klar over at udetemperatur osv. har betydning, men jeg vil selv være tilfreds hvis den blot kan holde boksen kold i 2 døgn af gangen .. lad mig høre hvad I tænker ..

Hej med jer Jeg skal til noget festival, og vil... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tøris i blokke er svaret på dine problemer det er ca -60-80 grader - og fordamper stille og rolig
Martin - jaa men det er desværre ikke noget jeg kan opbevare hjemme uden det forsvinder og jeg gider ikke skulle ud og købe nyt undervejs når blokken forsvinder, så jeg tror det bliver for omstændigt, selvom det havde været en fed løsning hvis det var mere tilgængeligt
Elmand - jeg er ikke enig .. det er netop blokkens tørrelse der er vigtig da mit mål er at den skal kunne holde min. 2 døgn.. så uanset hvor meget jeg tager ting op og ned i kassen, vil een stor blok jo holde længere end flere små blokke ..
Du kan også "Sy" et telt af de tynde solceller, så er det strøm til en køleboks , nok en dyrere løsning men klart den mere kreative
Sidst jeg var med til DHB kom der en gut med en hel trailer fyldt med is og bajere direkte fra havnen af. Han havde lavet et låg af en krydsfiner plade og intet andet så vidt jeg husker. Der var is hele weekenden


 

Har den samme oplevelse som grossmann. Til en musikfestival fik vi skæl-is fra det lokale isværk. 1 skovlfuld is oveni hver kasse øl/vand gav i løbet af ganske få minutter kolde drikkevarer. Isen kom i sådan nogen termokasser på vel 500 liter, som fiskerne bruger.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Du skriver "ikke enig" Det behøver vi heller ikke at være. Det kommer jo an på hvad formålet mest er. Er det at holde isblokkens levetid eller er det mængden af kolde bajere.
I starten skrev du "hælde vandet fra" hvis du beholder vandet i, vil den kolde vand give større kulde overførsel til dine øller, end hvis de står bare med den ene siden imod isblokken.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 28-04-2016 20:57
Du skriver "ikke enig" Det behøver vi heller ikke at være. Det kommer jo an på hvad formålet mest er. Er det at holde isblokkens levetid eller er det mængden af kolde bajere.
I starten skrev du "hælde vandet fra" hvis du beholder vandet i, vil den kolde vand give større kulde overførsel til dine øller, end hvis de står bare med den ene siden imod isblokken.


Ja, men igen vil isblokken så også smelte hurtigere da vandet leder mere kulde væk fra den end luften .. målet er at blokken skal kunne holde min 2 døgn .. så må drikkevarene køle så meget det nu giver
tror ikke den smelter hurtigere fordi den står i vand, hvis du hælder det tæt på 0 grader kolde vand ud, kan du bare køle færre øl, også må du beslutte med dig selv om dit formål er at have en isterning i en kasse eller få kolde øl.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis