Hvor hurtigt smelter en 10 liter isblok?

Hej med jer

Jeg skal til noget festival, og vil gerne have kolde drikkevare. Jeg har overvejet en løsning med et bilbatteri og en køleboks, men umiddelbart kan den kun holdes kørende ca. 10 timer på en opladning, så det bliver jo temmelig besværligt - så jeg tænkte på at lave en 10 liter isblok og tage med, og så have den stående i en flamingo kasse, og bruge det som køleboks.

Hvor hurtigt tror I den vil smelte, hvis jeg sørger for at hælde vandet fra løbende? - Jeg er klar over at udetemperatur osv. har betydning, men jeg vil selv være tilfreds hvis den blot kan holde boksen kold i 2 døgn af gangen .. lad mig høre hvad I tænker ..

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er mange ting der skal regnes ud, udetemp, kassens isoleringsevne, hvor stor en mængde du vil køle/holde køligt, og hvor varme dine drikkevare er når de kommer ned i kassen.

f.eks. du putter en 10 kg isblok kølet til -18 grader, ned i en kassen sammen med 20 køleskabs kolde øl, så fryser øllene nok til is inden for et par timer. og isblokken vil kun smelte langsomt
eller du putter en 10 kg isblok kølet til -18 grader i en kasse med 40 stk 25 grader varme dåseøl, så fryser de ikke til is. isblokken vil smelte hurtigere, og når øllene er 5 grader kolde er blokken sikkert smeltet helt..

Hvor lang tid det tager skal jeg ikke gøre mig klog på, men hvis du regner med at køle 5 rammer varme øl til køleskabstemp, skal du have meget is med
I min barndom var vi jo en gang imellem på tur med familien (udflugt) Så havde min mor i forvejen haft nogle 2,5 eller 5 liter plastdunke i fryseren. De blev så pakket ind sammen med frokost og sodavand det virkede fint.
Jeg ved ikke om en 10 liter isblok er den bedste løsning, måske kunne du i stedet fryse 10-15 stk 1 - liters mælkekartoner med vand. Hvis de er pakket ind i et tæppe i en flamingo kasse, kunne du jo tage 3-4 stykker frem ad gangen.
Hvor længe det holder kommer naturligvis an på varmetabet ud af kassen, men det kommer nok i lige så høj grad an på hvor stor omsætning du har igennem "butikken" af varme bajere der skal køles.
Hvis vi regner lidt løseligt på det, så husker jeg fra fysiktimer at varmefylde for vand er 1 calorie / g. /grad.
Og at smelte varmefylde er 80 cal / gr og 1000 cal = 1 Kcal
(jeg ved godt at man nu regner i joule, men så ganger du bare alle tal med 4,1, resultatet bliver det samme)
altså dine 10 liter (10.000 gram fra - 18 > +10 = 28 Grader) (og så dividere med 1000 for at få kcal) indeholder (10.000 x 28 )+ (10.000 x 80 )/1000 = 10800 kcal.
100 bajere = 33000 gram der skal køles fra 25 >10 = 15 grader indeholder 33000 x 15/1000 =1995 kcal
Så hvis der ikke regnes med andre tab kan du sådan ca køle 500 bajere ned.
Men da der er andre tab skal du nok ikke kalkulere så optimistisk.
Jeg har da flere gange været med til at smide øl og sodavand ned i en murerbalje eller lign. fyldt op med isterninger. Det virker i lang tid til en fest.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som flere af jer nævner er der mange ting der spiller ind, men det er også bare for at få et meget løst overslag - altså mest om nogen har prøvet noget lignende og har en erfaring de kan dele, så jeg kan spore mig nogenlunde ind på hvor vi ligger. Min tanke var i øvrigt at udskifte isblokken hver 2-3. dag efter behov hvis/når jeg alligevel skulle en tur forbi hjemmet.
Så var det da endnu nemmere hvis du har en masse 1 liters kartoner. Når de er frosne kan de jo stables eller du kan skære pappet af, så du har 1 liters isblokke. De er letter at sætte ned imellem øllene.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Du har ret i at det er nemmere at håndtere, men ideen i én stor blok var jo mest at den jo vil smelte langsommere end flere små blokke, da der jo er mindre "blottet" overflade. Samtidig afgiver den så naturligvis heller ikke lige så meget kulde, men jeg vil trods alt hellere have at den kan holde det hele på f.eks. 10 grader i 2 døgn, end 5 grader - og så kun 1 døgn.
Jeg forstår godt din argumentation, men hvis du kun har 1 blok skal du også åbne ned til den flere gange. Hvorimod de små kan stå på lager så det kun er nogle der er i gang. Men det ene udelukker jo ikke det andet. Du kan jo have din isblok + 10 liters blokke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 27-04-2016 21:06

altså dine 10 liter (10.000 gram fra - 18 > +10 = 28 Grader) (og så dividere med 1000 for at få kcal) indeholder (10.000 x 28 )+ (10.000 x 80 )/1000 = 10800 kcal.
100 bajere = 33000 gram der skal køles fra 25 >10 = 15 grader indeholder 33000 x 15/1000 =1995 kcal
Så hvis der ikke regnes med andre tab kan du sådan ca køle 500 bajere ned.
.

ahhh den tror jeg ikke på. uden at have regnet på noget siger alt logik mig, at uden udefrakommende indflydelse, at hvis man ligger en isblok på f.eks 10 L  af -18 i en kasse, sammen med f.eks 30 øl=10L. og øllene er +18 grader, vil de efter måske et døgns eller 2 tid have udlignet hinanden så den samlede masse i kassen er 0 grader.. det fortæller min logik mig ihvertfald.

500 øl er 165 Liter, det kræver mere end en 10 liter blok at køle dem ned..

måske er det bare en regnefejl, med 50 øl giver det god mening til de ca 10 grader.

 

el man: Vi taler lidt forbi hinanden .. jeg skal finde en eller anden form for isblok som kan holde 2 døgn .. mit bud er at vi skal op omkring en 10 liter blok for at det kan lade sig gøre. Efter de 2 døgn skifter jeg den ud med en ny fra fryseren hjemmefra, så jeg kommer ikke til at have andet is opbevaret end det der skal køle boksen. Men jeg giver dig da ret i, at 1 liter blokke er nemmere at håndtere, jeg er bare usikker på om de kan holde 2 døgn.

Nu kan jeg så se at en flamingokasse kan erhverves for bare 30,- så jeg tror sørmer at jeg køber sådan en i morgen og kaster mig ud i at gøre forsøget .. der er lidt tid til jeg skal afsted så jeg kan nå at prøve det af - det eneste jeg ikke kan tage højde for er udetemperaturen ..

Jeg tror ikke vi taler forbi hinanden. Jerg ser bare festivalen for mig. Det er jo ikke blokkens størrelse eller sådan noget der er vigtig. Det er de kolde drikkevarer, som sikkert skal drikkes og nye i o.s.v. Ja det var da rart at prøve det af. Det bliver en hård weekend.  Nå nej du behøver jo ikke at drikke alle bajere efter at der er kølet ned. De kan naturligvis sættes udenfor uden at drikkes.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis