Hvor lang skødetov

Hej

Jeg skal ha lavet et skøde til min Genua (Rulleforstag)

I Bådbasen udkik.dk står der  :

Genuaskøde: 9.2 M . Skal skødet så være 2x9.2 m eller skal jeg bruge Gaj målet der står til 20.1m.

Yderligere står storskødet til at skulle være 22.9m, Det der er i forvejen er vel ca. 10m, skåret på en 3er og en 2er blok, er det nok til platlæns feks

 

Mvh

Jesper


kynde
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kynde

Det er der åbenbart ingen der ved.

Du skal da bare sætte dit sejl med et langt stykke forhåndenværende reb, og så må du prøve.
Jeg bor på fyn og har masser af 10 mm (billig blå PP - hvis du kan tåle at se på det i 3 dage) reb du kan låne eller købe billigt indtil du finder den rette længde.

Hilsen A - send evt privat besked.

To ulykker kommer sjældent alene.
Køb lige lidt længere, så du ikke får alt for stumpede skøder.

Men hvordan kan det dog have noget med bådens længde at gøre - det er måske specielt for den bådtype?

Mna skulle jo tro at det udelukkende er placering af sejl, størrelse, placering af skødeviser og spil mv som betyder noget.
Tilsvarende storskødet.

Men pøj pøj

To ulykker kommer sjældent alene.
Det er vel også bare en vejledende regel, set ud fra gennemsnits længden af den løbende rig, for en given bådlængde. der vil nok altid være lidt fra eller til, men tror i hvert fald 1.5x er nok, men hellere for lang end for kort

kynde
Gaj'en er et spilerskøde og 1.5 gange bådlængden er også vejledende for spilerskødet. Så det kan du ikke bruge til din genua.
Genuaskødet skal kunne nå fra spillet op omkring mastefoden og tilbage på den anden side af båden , hvor din genua vil nå til når den er skødet til kryds.
Jeg er også i gang med indkøb af skøder til min nye spiler, og jeg har regnet med 2,5 x bådens længde da det skødes helt fra hækken og korte skøder super irriterende i længden, har prøvet med ca 1,5 x længede og det var for kort.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis