Tryksikker vandhane til opvaskemaskine

Hej alle, jeg har købt ny bordopvaskemaskine og har derfor læst meget her på LDS og mange andre sider om hvordan jeg kan sætte den til. 

Jeg har valgt at jeg vil bruge en dobbelt vandkobling da det vil være nemmest i mit lille køkken, læser så at min køkken vandhane skal være tryksikker og det er jeg sikker på min ikke er, da jeg udskiftede den sidste år med det billigste jeg kunne finde. Det er en Sekomix Dagur 1 grebs køkken blandingsbatteri.

Så skal have ny vandhane men hvordan ved jeg hvilke der er tryksikkre? Er meget forvirret for ingen af de steder jeg har kigget skriver om de er det. Eller at jeg ikke ved hvad jeg skal kigge efter.

Håber nogen kan guide mig lidt på vej, har kigget på de her:

http://www.e-vaerktoej.dk/shop/grohe-costa-s-70119p.html

http://www.e-vaerktoej.dk/shop/boerma-slimline-koek-70172p.html

Er de noget værd til mit behov? Eller har i et bedre forslag? Må gerne være lidt høj i det, så hånd opvask bliver nemmere i fremtiden. 

Tak på forhånd for at i gider at bruge lidt tid på mig og håber dette er postet på det rette forum. Vh Chris

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har fundet den her:
http://www.boliglet.dk/products/K%C3%B8kkenarmatur-med-tilslutning-af-opvaskemaskine.html
den må kunne klare opgaven men for at være sikker ville jeg tjekke Adora's hjemmeside og der kan jeg ikke finde den. Nogen der har nogle erfaringer med den?

Det plejer at være det letteste at tilslutte den under bordet med en lille afspærrings vandhane f.eks. denne balofix  og så et T stykke. Men det kommer jo an på hvad der sidder under vasken. Den sidste du har link til sælger ikke til private. og der skal opvasker tilsyneladende også tilsluttes under bordet. Jeg kan i alt fald ikke få øje på tilslutnings studs.

Alle vandhaner er naturligvis tryksikre OP TIL HANEN. Problemet er tuden. Den er ikke beregnet til at stå ,med det høje tryk på. Det løber jo ud  så der opbygges ikke tryk,

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ups havde ikke set det med ikke til private.. Tænker at den skal sidde på hanen fordi jeg ikke kan se hvordan jeg kan føre nogle kabler ud fra under vasken uden at skulle tage lågen af..
Har en aftapventil under vasken men tror den er i stykker for der sker intet når jeg åbner for den og da jeg kontaktede min boligforening så vidste de slet ikke at jeg havde den, så ved ikke om jeg må pille ved den.
Har balofix så t-stykke med aftapventil og vandhane.
Har læst om en anden der skruede sin bevægelige tud fast og dermed løste problemet med utætheder, er det en mulighed?
Det blandingsbatteri, du henviser til, kan du købe i en tømmerhandel. Tuden er beskrevet som værende til brug med netop en opvaskemaskine.

fase
Tak for rådet, var i Silvan i dag og fik min dobbelt vandkobling og spurgte dem om den tryksikre tud men han blev usikker og ringede til dem som ved noget om vandkoblingen og der var svaret at den dur til alle blandingsbatterier.
Blev godt nok forbavset men tog hjem og prøvede at sætte vandkoblingen til og til sidst ser jeg i manualen at tuden skal være tryksikker, så nu er jeg usikker igen.
Er der et bedre sted at spørge om råd end Silvan?
Annonce
Skrevet af snotfod på 29-04-2016 14:08
Tak for rådet, var i Silvan i dag og fik min dobbelt vandkobling og spurgte dem om den tryksikre tud men han blev usikker og ringede til dem som ved noget om vandkoblingen og der var svaret at den dur til alle blandingsbatterier.
Blev godt nok forbavset men tog hjem og prøvede at sætte vandkoblingen til og til sidst ser jeg i manualen at tuden skal være tryksikker, så nu er jeg usikker igen.
Er der et bedre sted at spørge om råd end Silvan?

Taler vi ikke om to forskellige ting her? Du har købt en dobbelt vandkobling, hvor der i manualen står, at tuden skal være tryksikker. Det betyder, at du også skal købe et blandingsbatteri med en tryksikker tud f. eks. den som er foreslået, Adora. Har du spurgt om blandingsbatterier med en tryksiker tud?

 


fase
Lang tid gået og har lavet om i mit køkken så det hele er lovligt og fået det godkendt af mit boligselskab men fyren kendte ikke min aquastop så derfør spørger jeg her igen, for at blive sikker på at jeg har købt den rigtige.

min aquastop er: http://www.wupti.com/produkter/hvidevarer/hvidevaretilbehoer/opvaskemaskinetilbehoer/kontraventil-aquastop

der står den anbefales af boligforeninger men pakken var på tysk så det gør mig endnu usikker, er den god nok her i danmark eller skal jeg skaffe en som den her:
http://www.elgiganten.dk/product/hvidevarer/tilbehor-hvidevarer/A352018/aurora-aquastop
?
Har du købt din opvaskemaskine ?
På mange opvaskere sidder magnetventil til at åbne for vandet direkte på vandhanen. ( bl.a. Siemens / bosch ) Så er der ikke tryk på slangen medmindre opvasker kalder på vand. Desuden går vandslangen inde i et ekstra rør, så eventuel utøthed ender i en bakke inde under opvasker. Her er der så en detektor der registrerer utæt hed og lukker for tilførsel samtidig med at pumpe starter med at komme af med vandet.
I det tilfælde er det rent spild at montere en ekstra vandsikring.
I øvrigt er jeg sikker på at de er lige gode. De har begge den egenskab at der er en kontra kugle med fjeder der lukker ved stort vandforbrug/tryk fald. >Det er så det der sker ved stort slangebrud. Jeg tvivler meget på at nogen af dem kan detektere en mindre udsivning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis